• 0

Meedenkers gevraagd! VOF en BV inlossing....

Ik heb een BV en een VOF. Voorheen deed ik zaken in de BV maar sinds het was voor mij fiscaal aantrekkelijker om in de VOF de omzet te laten landen. Echter....

 

Ik heb een RC positie in de BV. Nu ben ik mondjes maat aan het inlossen maar dat gaat niet mega super. Ik wil hier eigenlijk z.s.m. vanaf...

 

Daarnaast heeft de BV een aandeel in de VOF zodat ik de winstjes terug kan storten in een vorm van inlossen in de BV. Maar...

 

Ik had het idee om de IB verloning die ik nu in de VOF heb om te zetten naar een "inlossing" naar de BV en mijzelf vanuit de BV dan weer te gaan "verlonen" en dus onderaan de streep mijn loon + loonbelasting over te storten naar de BV als een vorm van inlossing. Gezien het intercommunaal verschuivingingen dacht ik dat dit een mooie oplossing is voor het inlossen (transactioneel) naar de BV + dat ik mijzelf dan "verloon" vanuit de BV.

 

Hij is tricky maar zie eigenlijk geen problemen......wat vinden jullie ? Is dit een idee wat uitvoerbaar is en/of zuiver?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan jouw constructie niet beoordelen en weet daarom ook niet of die legitiem is en wat er legitiem mogelijk en handig is (maatwerk). Een idee om een rekening-courant af te lossen is om bezittingen zoals bijvoorbeeld voorraden of andere activa (niet geld) in te brengen in de BV. Dit moeten dan wel bezittingen zijn waar de BV zakelijk wat aan heeft. Houdt dan ook rekening met de regels voor tegenstrijdig belang. Een andere oplossing is dividend uitkeren en daarmee de R/C aflossen als dat mogelijk is, maar dan betaal je wel dividendbelasting.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Een andere oplossing is dividend uitkeren en daarmee de R/C aflossen als dat mogelijk is, maar dan betaal je wel dividendbelasting.

Dat is nog maar de vraag. Enerzijds oogt het (voor mij, als niét-fiscalist) als een constructie met als voornaamste of enig doel om belastingvoordeel te behalen (let op : alleen constatering, géén waarde-oordeel!) , anderzijds zou de BV in dit geval wel eens geen keuzevermogen kunnen zijn: dividenden zijn dan gewoon progressief belasting in box 1: feitelijk betaal je dan door de constructie juist meer belasting

 

Ik ben benieuwd naar de nadere opinie(s) van Joost en Richard hierover

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat voorbehoud maakte ik ook al dmv de vraag te stellen of de constructie legitiem is.

Excuus Richard, ik had verzuimd jou ook te vermelden. Bij deze hersteld :). Zo te zien zetten jullie beiden als deskundige vraagtekens bij de constructie.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Demolitionben,

 

Ik hoop geen miscommunicatie te veroorzaken. je gebruikt namelijk termen die verwarring kunnen opwekken. Ik neem aan dat je met IB verloning in de VOF bedoelt dat je winst gerechtigd bent in de VOF. Ik denk dat je een dienstverband wilt in de BV om de RC af te lossen.

 

Impliciet zou dat inhouden dat de activiteiten weer terug verschuiven naar de BV, terwijl in het verleden je de activiteiten juist uit de BV hebt gehaald en ondergebracht in de VOF. Klinkt niet logisch.

 

Verder is het fiscaal niet handig. In de BV betaal je loonheffing en van het nettobedrag kan de RC worden ingelost. In de huidige situatie krijg je winst uitgekeerd en betaal je IB belasting die verminderd wordt door de IB-faciliteiten voor ondernemers. Netto krijg je dus meer uitgekeerd. Het staat je vrij om dat te gebruiken je RC in de BV mee af te lossen.

 

Wat betreft de constructie, ook al is het geen vraag direct van TS. Deze is op zich legaal en leidt niet makkelijk tot fraus legis. Natuurlijk staat en valt alles met de uitvoering. Onder bepaalde omstandigheden kunnen de aandelen van de BV als box-1 vermogen worden gezien. Dat is als in de BV bepaalde zaken zijn ondergebracht die noodzakelijk zijn om de onderneming in de VOF te kunnen uitvoeren. Denk dan bijvoorbeeld aan een noodzakelijke vergunning. Anderszijds komt het al meer voor dat de BV een bestaande onderneming in zijn geheel inbrengt in een VOF met de eigen aandeelhouder. Dat kan, maar zal moeten worden ondersteund door juiste zakelijke overeenkomsten.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.