• 0

Zeevracht verzekering en pakbon taak van?

Hallo,

 

Ik vraag het onderstaande af omdat ik vind dat er bij deze zending geen goede communicatie is, en ik wel graag zou willen weten waar ik recht op heb.

 

Ik heb een 4 tal pallets geïmporteerd uit China via de expediteur, nou blijken er 2 dingen mis te zijn.

 

1. 2 Colli's missen van 1 pallet

2. een deel van mijn producten zijn dusdanig geplet door het gewicht van iets anders.

 

Nu is het zo dat ik een verzekering heb afgesloten, maar de factuur klopt van geen kanten. Ik heb zwart op wit een verzekering afgesloten, staat ook in de offerte. Maar hij staat niet vermeld op de factuur. Maar de verzekering zit wel verwerkt qua prijs in de factuur. Ik heb ook geen voorwaardes ontvangen over de verzekering.

 

Nu vraag ik mij dus af wie is verantwoordelijk voor de pakbon? Het lijkt mij dat de expediteur opdracht geeft om het aantal colli's te tellen wanneer het aankomt in het warenhuis? Of ligt hier de fout bij de fabrikant die enkel aangeeft 2 pallets te versturen.

 

En ook vraag ik mij af bij wie de fout ligt van een aantal geplette producten, Het lijkt mij logisch dat er geen 800kilo op mijn 340 kilo lading gezet kan worden.. om mijn producten te pletten is echt een heel groot gewicht nodig. Nu ligt mijn totale schade rond de 400-500 euro...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij ben je in beide gevallen zelf aansprakelijk voor het transport en dus of er goederen bovenop jouw goederen gezet zijn. Leverancier geeft af aan de transporteur en daarmee is de kous voor hem af. Transportverzekering is in bede gevallen voor jouw rekening en verantwoordelijkheid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Incoterms

 

Vermiste producten is altijd erg lastig om te bepalen. Heb je de colli goed laten labelen zodat ze naar jou te herleiden zijn? Zou de inkomende expediteur nog eens nadrukkelijk vragen of ze geen colli over hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi JLely,

 

heb je met je leverancier gecheckt of deze dozen nog bij hem staan? Het zou natuurlijk ook zo maar eens kunnen zijn dat je leverancier die niet heeft gestuurd?

 

Als er twee pallets worden afgeleverd met goederen en de documenten zeggen 2 pallets dan zal de afhandelaar in China de dozen niet tellen.

 

De pakbon is iets van je leverancier, die maken expediteurs niet op. Indien je de B/L bedoelt, dat gebeurt naar instructie van je leverancier, die samen met de ontvangst bevestiging van de afhandelaar (loods).

 

Om schade te voorkomen aan je producten zijn er een paar tips die bij bijna elke zending van toepassing kunnen zijn:

 

Zorg dat de dozen vol zijn (half volle dozen zijn zwak en zullen altijd inzakken).

Indien je een pallet maakt een geen losse dozen zorg dat hij bijna zo hoog is als de container zelf om te voorkomen dat er spullen opgezet worden (de loods kan niet inschatten of het schade gevoelige producten zijn). Iets duurder maar wellicht te overwegen om de pallet op te vullen met lege dozen indien je product het qua gewicht anders niet kan hebben. Indien je los verscheept (dus niet op pallets) je expediteur top load aan laten geven (worden ze op goederen geplaats ipv eronder (gaat niet altijd goed).

 

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

 

Groeten,

 

Roy

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu is het zo dat ik een verzekering heb afgesloten, maar de factuur klopt van geen kanten. Ik heb zwart op wit een verzekering afgesloten, staat ook in de offerte. Maar hij staat niet vermeld op de factuur. Maar de verzekering zit wel verwerkt qua prijs in de factuur. Ik heb ook geen voorwaardes ontvangen over de verzekering.

Niet zo handig (understatement). Regel dat een volgende keer a.u.b. vooraf goed. Een verzekeraar vereist melding van de schade zodra je daarvan op de hoogte bent , en daar kun je nu al niet aan voldoen. En mogelijk schaadt een niet-tijdige melding ook de mogelijkheden om de vermiste pakketten op te sporen of via expertise te kunnen vaststellen of het een vermissing of diefstal tijdens transport is of een incomplete levering

 

Is de expediteur een Nederlandse partij? Zo ja, waarom kunnen ze jou die info dan niet alsnog verstrekken? En dan maar hopen uiteraard dat er ook een fatsoenlijke verzekering gekozen is (liefst een met een buyers interests: dan heb je in dit geval ook dekking als onduidelijk blijft of het een vermissing tijdens transport is of een incomplete levering vanuit de fabrikant)

 

Is de expediteur een Buitenlandse partij, dan is de verzekering vermoedelijk ook in het buitenland (China) gesloten. In dat geval...veel succes, die zul je nodig hebben!

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me vrij logisch dat er een Nederlandse expediteur aan te pas is gekomen, om de goederen in Nederland te kunnen inklaren. Douane, lokale afhandelingskosten en de nodige documentatie dient bij import eveneens (vanzelfsprekend) te gebeuren.

 

Indien de goederen conventioneel zijn verstuurd, dus zonder gebruik van een container, vraag dan eens achter de mate's receipt.

Dit is een document, opgesteld en onderteken door de kapitein of eerste stuurman, waarop aangegeven staat hoeveel stuks er aan boord zijn gegaan én (!) in welke staat. Indien het aantal overeenkomt met het aantal gekochte goederen, dan is er op bestemming iets fout gelopen. Bemerkingen zoals beschadigingen staan hier ook op vermeld.

 

Ik ga er vanuit dat de goederen LCL zijn verscheept, dwz in een container, maar samen met goederen bestemd voor andere belanghebbenden om de kostprijs van verscheping te kunnen drukken. Ga eens horen bij de consolidator of stouwer/natie die de container leeg gemaakt heeft. Zij zouden eveneens een document moeten hebben van het aantal goederen gelost uit deze container.

Elk goed dat in deze container stak, moet ook gemanifesteerd worden. Het kan dus niet dat er op het manifest 4 stuks staan, maar dat jij slechts 2 stuks ontvangt.

 

Je kan eventueel ook is horen bij de scheepsagent in de haven van belading, dit geval een Chinese.

Zij weten eveneens hoeveel stuks er geladen zijn geweest, aangezien zij het manifest dienen op te maken.

 

Bij wie is de verzekering afgesloten?

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk is hoe is er geteld. Staat er 4 pallets op de vracht documenten dan moeten er 4 pallets aankomen. Echter als er geen onderverdeling wordt aangegeven dan is het heel moeilijk na te gaan of de pallets compleet waren.

 

Belangrijkste is om duidelijk te stellen wie je voor welke gedeelte hebt ingehuurd en zo zul je de weg terug moeten lopen. Heeft de leverancier bijvoorbeeld foto materiaal hoe hij de pallets heeft verstuurd?

 

Andere hebben het ook al gevraagd maar op welke wijze is die verzekering nu afgesloten?

Al met al als ik dit lees vrees ik dat dit een gevalletje leergeld gaat worden

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.