• 0

Evolutie uurtarief

Hallo,

 

Ik vroeg me af wat jullie mening is over het uurtarief dat jullie aanrekenen aan de klant (als je dit toepast). Niet het bedrag zelf want dat verschilt nogal van branche tot branche maar de evolutie er van.

 

En vooral wat jullie ervaring is in het verhogen van het tarief, bijvoorbeeld omdat je eigen kosten hoger worden of omdat je denkt dat je wel een loonsverhoging verdient.

 

En hoe communiceren jullie dit naar de klant?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En hoe communiceren jullie dit naar de klant?

Communicatie is het belangrijkste, belangrijker dan het tarief zelf, want gaat toch om de prestatie die ertegenover staat en dat de klant dit weet te waarderen in termen van probleemoplossing en geldwaarde.

 

Hoe kleiner het besef van de klant dat hij/zij een probleem - dus een oplossing nodig - heeft, des te lastiger wordt het een bepaalde waardering te oogsten. En het omgekeerde is uiteraard ook waar: hoe nijpender het probleem, des te groter de waardering voor de oplossing. Jouw oplossing moet de klant meer dan tevreden stellen en de prijs moet zich binnen bovenstaande bandbreedte bevinden.

 

Zodra je het probleem en de oplossing helder hebt, is het tijd om meteen het 'pijnpunt' (de prijs) te vermelden, maar meteen erbij vermelden wat de klant daarvoor mag verwachten.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Met één vaste klant heb ik een prijsindexatie op basis van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek afgesproken. (Je hebt ook specifiekere prijsindexcijfers voor huurlasten en dergelijke.) Dat moest toen wel, want ik zat op een gegeven moment te werken voor prijzen die vijf jaar eerder waren afgesproken, maar bij inflatie stijgen je lasten elk jaar; de klant vond die CBS-indexatie redelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn tarieven tussen 2000 en 2013 een aantal keer verhoogd, met name om enigszins te compenseren voor inflatie. Dat ging eigenlijk zonder wrijving. Wat met name zal hebben meegespeeld is dat ik in een jaar relatief lange opdrachten heb en vrij weinig opdrachtgevers. Het komt regelmatig voor dat een klant 1 à 2 jaar niets van zich laat horen en dan is het niet zo vreemd als in de tussentijd mijn tarief is gestegen. Sommige klanten vragen daar zelfs uit zichzelf naar.

 

Het ter sprake brengen gebeurt in dat geval bij het aannemen van de opdracht. De klant belt bijvoorbeeld om te vragen of ik tijd en zin heb, en als ik ja zeg, meld ik meteen wat mijn tarief is (en eventueel dat dit een verhoging is als ik nog recent voor diezelfde klant heb gewerkt).

 

Om te vermijden de tariefsverhoging ter sprake te brengen, hou ik bij sommige kleine klanten nog wel eens het oude tarief aan. Dit is vrij uitzonderlijk. In mijn urenregistratie voor die klant neem ik dan een notitie op dat dit werk voor het oude tarief is. Je moet dan met name denken aan klanten die me in een jaar niet meer dan 4 uur werk opleveren.

 

Een concullega van me varieert zijn tarieven zelfs per opdrachtgever. Als hij denkt dat 'ie een klant 90 euro kan vragen, dan vraagt hij 90 euro, als hij denkt dat 60 euro het maximum is, dan vraagt 'ie dat.

 

Edit: wat ik er nog bij had willen vertellen, is dat ik twee keer ook de manier van berekening heb gewijzigd: met/zonder voorrijkosten en dag- v. uurtarief. Op dat soort momenten kun je ook meteen andere correcties meenemen. De wijzigen waren gebaseerd op hoe er op zo'n moment de bulk van mijn opdrachten uitzag. Ik rekende bijvoorbeeld toen ik begon parallel een relatief duur uurtarief en een relatief goedkoop dagtarief. Dit was gebaseerd op de ervaring dat ik vrij veel overhead had op opdrachten van een of twee uurtjes. Voor dat soort klussen rekende ik het dure uurtarief. Na een aantal jaren realiseerde ik me dat ik vrij weinig klanten had die alleen met korte klussen kwamen en ben ik omgeschakeld naar een enkel tarief. (Om praktische redenen is dat een uurtarief geworden; de boekhouder van een klant vroeg daar om.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Mijn basistarief pas ik af en toe aan als ik vind dat het daar weer tijd voor is. Nieuwe klanten krijgen dus met dat tarief te maken.

 

Bij reguliere klanten communiceer ik de prijsstijging van mijn basistarief, en doe ik een voorstel voor het tarief dat ik in hun geval hanteer (wat vaak lager is). Over het algemeen vind iedereen dat volkomen redelijk en normaal - soms wat minder, en dan wordt het bijvoorbeeld in een paar stappen verhoogd.

 

Ik werk niet met indexatie zoals Ward, want dan krijg je te onhandige bedragen... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.