Ga naar inhoud

classic mini oldtimer op de zaak.

Geplaatst:

Conobra

Hallo

 

Ik ben een kleine zelfstandig ondernemer in de reclame en sign

Nu heb ik een mini staan. Die ik ga ombouwen tot bedrijfs auto.

Werk toch meestal in de regio.

 

Ik heb veel gelezen over oldtimers die in de zaak worden opgenomen

Bijtelling enz. Maar dit gaat allemaal over grote auto's.

 

Maar hoe zit dat nou met een klein wagentje.

 

Als ik prive rijdt . Dan betaal ik 9 euro in de maand belasting.

 

Dagwaarde van de mini uit 84 is 800 euro.

 

Met 35% bijtelling ben ik niet goedkoper uit neem ik aan.

 

Of zie ik dat nou verkeerd

 

 

Heb nog nooit een auto van de zaak gehad. Dus dat is een materie die ik niet echt snap. Dus dit kan een beetje dom overkomen

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Daniel Cox

Bij zo'n kleine en goedkope auto kun je ook overwegen om de kilometers tegen € 0,19 per kilometer als zakelijke kosten op te voeren. De € 0,19 is wel een aftrekpost maar is voor jou privé niet belast.

 

De autokosten betaal je dan allemaal privé.

 

Voor de BTW kun je nog een evenredig deel van de BTW op de autokosten terugvragen.

 

Tip: gebruik de zoekfunctie (op dit gebied is er geen onderscheid tussen normale auto en oldtimer)

Slugo.nl

Geplaatst:

Conobra

  • Auteur

Dank u

 

ik zal het even uitzoeken.

 

groet,

 

Joeri

Geplaatst:

Jazzy

Grote of kleine auto, voor de regels en dus je berekening maakt dat niet zo veel uit. Het voordeel van zakelijk rijden is dat je alle kosten zakelijk kunt nemen, denk bijvoorbeeld aan onderhoud. Mijn ervaring met oude auto's is dat de kosten op termijn toch flink kunnen oplopen. Zorg in ieder geval dat je een realistische inschatting maakt van die kosten. Als ik zie dat je de dagwaarde van de Mini op 800 euro schat dan moet die ofwel in deplorabele staat verkeren, wat mijn punt van onderhoudskosten nog maar eens onderstreept, ofwel het is een indicatie dat je nog niet zo goed in kunt schatten wat de kosten van autorijden zijn.

 

Succes met de keuze. Het zou in ieder geval al helemaal top zijn als deze Mini op de weg blijft.

 

 

Geplaatst:

Conobra

  • Auteur

Ik ben bewust van het onderhoud.

De dagwaarde is inderdaad niet hoog. Maar ik heb deze mini al 10 jaar en is technisch in goede staat. Ik doe het onderhoud geheel zelf,Want laat je het doen dan is het niet intressant meer. Want als je een classic mini rijdt moet je er van bewust zijn dat er altijd wel iets mee is. Kortom de mini had ik al. Alleen uiterlijk nog wat opleuken en heb zo een goedkoop promo bedrijfs auto.

 

Maar ik heb een een mans zaak dus vraag me eigelijk af hoe je zoiets op naam zet van het bedrijf. Want het bedrijf dat ben ik.

 

 

Geplaatst:

Roel J

Maar ik heb deze mini al 10 jaar

 

Dan zit daar je grootste struikelblokm, je kunt niet zomaar de ettiketering (zakelijk of prive) van de auto wijzigen als deze al op jou naam staat.

 

 

Geplaatst:

Conobra

  • Auteur

Nou toevallig Staat ie op de naam van mijn ouders.

Dat wastoen het gemakkelijkste vanwegen de stalling

  • 1 month later...
Geplaatst:

Andriesb1

Een auto vanaf 15 jaar oud noemen we een "Youngtimer". Voor de Youngtimer gelden afwijkende fiscale regels m.b.t. de bijtelling. De bijtelling is namelijk 35% van de dagwaarde. Je kunt de dagwaarde in tabellen opvragen of het is de waarde waarvoor je de auto nu koopt.

 

Stel voor dat de auto (die uiteraard op de zaak staat, liefst een eenmanszaak of een VOF) dan schrijf je alle kosten van de auto af op de zaak. Je maakt geen probleem van de 500 km privé.

Stel dat de auto een dagwaarde heeft van 2000 euro. De bijtelling wordt dan 700 euro (!) per jaar en alle kosten staan dan op de zaak. En je schrijft jaarlijks nog eens af tot de restwaarde.

 

Zolang dit fiscaal wordt toegestaan, is dit uiterst voordelig! kijk ook op hr-kiosk.nl

Geplaatst:

Andriesb1

Je kunt de auto gewoon op de zaak zetten. Geen enkel probleem. Laat 'm dan ook overschrijven op de zaak en activeer de waarde in je jaarrekening.

Geplaatst:

Gerrit 1947

Houd wel rekening met btw prive-gebruik = 1,2% van nieuwwaarde incl. btw en eventueel bpm.

Dit zou ten koste van de KO regeling kunnen gaan.

Geplaatst:

4711

Houd wel rekening met btw prive-gebruik = 1,2% van nieuwwaarde incl. btw en eventueel bpm.

 

Nou...,

 

Eigenlijk is de BTW correctie voor privégebruik 2,7% (van de oorspronkelijke cataloguswaarde), maar als de auto gekocht is zonder "aanschaf BTW" (als het bijvoorbeeld een 'marge-auto' was of de verkoper een particulier was) dan is het 1,5%.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.