• 0

Verhouding zakelijke en privekilometers berekenen

Hoi, ik heb een priveauto die ik ook zakelijk gebruik, en voor het aftrekken van btw gebruik ik de verhouding tussen zakelijke en privekilometers. Bijvoorbeeld 60% zakelijk, dus 60% van de btw aftrekken. Tot zover duidelijk.

 

Ik heb wat gezocht op higherlevel, maar kan niet vinden -hoe- je die verhouding precies verrekent. Wie kan me meer vertellen?

 

Voorbeeld: Ik heb tankkosten op 1 september. Pak ik dan de verhouding tussen 1 januari en 1 september? De verhouding is dan bijvoorbeeld 60%. Maar 15 september ga ik op vakantie, en hierna is de verhouding 40%, en tank bij terugkomst op 25 september. Is de verhouding vanaf 1 januari, vanaf een jaar terug, vanaf het huidige kwartaal terug, of sinds de laatste tankbeurt, etc? Dit kan behoorlijk ingewikkeld worden.

 

Extra hoofdpijn: ik tank in die vakantie in het buitenland, en die btw kan ik niet terugvorderen. Maar de kilometers moet ik wel optellen bij de verhouding? Dan word ik dubbel gepakt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, ik heb een priveauto die ik ook zakelijk gebruik, en voor het aftrekken van btw gebruik ik de verhouding tussen zakelijke en privekilometers. Bijvoorbeeld 60% zakelijk, dus 60% van de btw aftrekken. Tot zover duidelijk.

Let wel goed op dat woonwerkkilometers voor de omzetbelasting zijn niet zakelijk zijn. Voor het berekenen van het percentage zul je overigens ook een sluitend km-overzicht moeten hebben.

 

Voorbeeld: Ik heb tankkosten op 1 september. Pak ik dan de verhouding tussen 1 januari en 1 september?

Nee, ik zou kijken naar het volledige boekjaar (verhouding tussen 1 januari en 1 januari). Als je dus de volledige btw hebt teruggevraagd gedurende het hele boekjaar, zul je in de laatste (Q4) btw-aangifte simpelweg moeten corrigeren voor het privé-gedeelte (privé + woonwerk / totaal km).

 

Als je trouwens geen sluitend km-overzicht hebt, kun je ook gewoon alle btw terugvragen en bij de laatste btw-aangifte corrigeren met een vast bedrag (1,5% van de catalogusprijs).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Achteraf corrigeren/opgeven dus, dan kon ik nergens terugvinden. Ik heb nu een aftrek van ongeveer 80%, die zal ik bij het laatste kwartaal corrigeren tot wat het uiteindelijk is geworden.

 

Ik heb geen woonwerkverkeerkilometers, mijn kantoor is op loopafstand en de gemaakte kilometers zijn naar klanten voor overleg e.d. Die 1.5% van de calaloguswaarde is helaas niet interessant, daar is mijn auto te oud voor en dan betaal ik te veel. Alhoewel, al je ritjes bijhouden tijdens vakantie is ook geen pretje. Dat mag je vast niet opvoeren als 1 rit "vakantie".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat mag je vast niet opvoeren als 1 rit "vakantie".

Dat vind ik eigenlijk van wel. De rittenadministratie is in dit verband voornamelijk interessant om te bepalen in hoeverre je kosten daadwerkelijk zakelijk waren. Een vakantie is volledig privé en kun je mijns inziens gerust van begin tot eind als 'één' rit opvoeren. Je moet datzelfde alleen niet doen met werk- of een woonwerkritten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De enige situatie waarbij je een echt sluitende rittenregistratie nodig hebt, is wanneer je 'bijtelling' wil ontwijken. En daar gaat het hier niet om.

Dus in dit geval hoef je niet echt bewijzen aan te kunnen leveren, maar is het aannemelijk maken van de zakelijke ritten op deze wijze voldoende.

 

Wat overigens niet wegneemt dat een kritische belastingambtenaar je kilometeradministratie helemaal niet betrouwbaar kan vinden of dergelijke.

Maar formeel moet het wel volstaan zou ik zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ze zouden kunnen beargumenteren dat de ritdetails van een vakantie nodig zijn als controlemiddel indien vermoed wordt dat er met de zakelijke kilometers is geknoeid. Voorbeeld: Je geeft een vakantie op als 1 rit, beginnend en eindigend in Lutjebroek, van 1000km. Daar maak je 800km van, en verzint twee zakelijke ritten van 100km. En de belastingdienst vermoedt iets. Dan zouden ze misschien wel willen uitrekenen of je met die 800km wel genoeg had voor de vakantieritten. Door het opgeven als 1 rit ontneem je ze deze mogelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Nogal een zwaktebod, of ik wel of niet "panisch" ben en of er geen "verbod" is, is helemaal niet relevant. ::) Ik wil minimaal administreren, maar wel de juiste, legaal sluitende administratie hebben. Dat is normaal, daar is helemaal niks panisch mee.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de verhouding aannemelijk maken. Daarvoor geldt de vrije bewijsleer: het mag op alle mogelijke manieren. Dat maakt het wat lastig om een harde grens te trekken van wat voldoende is en wat niet.

 

En ook als je wel alle ritten in de vakantie afzonderlijk administreert, kun je daarmee frauderen. Laat die 200km weg, schrijf niet de werkelijke km-standen op maar tel steeds de gereden afstanden op (dan loop je dus steeds 200km achter op werkelijk) en als je weer terug ben administreer je die 2 verzonnen zakelijke ritten en loop je weer bij. Nadeel blijft dat de geadministreerde Nederlandse ritten ook in de camerasystemen terug te vinden moeten zijn en de niet-geadministreerde ritten juist niet. Of je gaat wat zakelijks doen in de vakantie...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

tanken in het buitenland is inderdaad nadelig voor deze berekening.

Het beïnvloedt wel het percentage zakelijk nadelig, je mag dus minder % aftrekken,

en dat van een gelijkblijvend aantal 'bonnetjes', want in het buitenland krijg je geen 'bonnetjes' erbij.

Maar met een behoorlijk prijsverschil is het nog steeds aantrekkelijker om in Luxemburg te tanken hoor.

Voor België ligt het aan je situatie: in de 'rode zone' van de KOR (*) is het beter om toch zoveel mogelijk btw af te trekken.

 

Je meldt verder dat je auto te oud is voor de forfaitaire aftrek. dat is niet juist, het is zelfs omgekeerd.

Stel je hebt in een heel jaar € 3000 aan "bonnetjes', dus € 500 btw.

Stel je hebt een oude auto van ooit € 15000. 1,5% x 15000 = € 225.

 

Optie 1 km admin

500 btw splitsen in zakelijk en privé, stel 50-50 => € 250 aftrekken

 

optie 2 geen admin

de volle 500 aftrekken, maar later weer die 225 nog betalen. per saldo trek je 275 af.

 

oude auto's waren historisch wat goedkoper, dus die 225 valt laag uit

bij oude auto's ligt het % op 1,5, bij nieuw op 2,7

bij oude auto's zul je iets meer onderhoud hebben, dus wat meer btw-bonnetjes die je af mag trekken

 

ergo:

bij oude auto's is de keuze voor het forfaitaire bedrag eerder lucratief.

Bijkomend voordeel: geen admin rompslomp meer

en geen vervelende vragen bij een controle.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.