• 0

WIA en ZW

Beste,

 

Wat is de realistische impact van het niet hebben van een WIA en ZW verzekering?

MOET ik mij als ZZP'er hier ook voor verzekeren? (niet juridisch moeten maar wat is verstandig)

stel ik zou nu de pech heb zeer ziek te worden, dan krijg ik wel nog een uitkering en uit de basisverzekering worden mijn zorgkosten vergoed toch? het is dus niet dat mijn leven direct ten einde is om het even zwaar neer te zetten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, je krijgt natuurlijk wel bijstand in dat geval. Dus je hoeft niet te gaan bedelen om aan eten te komen.

 

En je zal ook niet door het ziekenhuis geweigerd worden omdat je geen geld op tafel kan leggen, wanneer je opgenomen moet worden.

 

En misschien krijg je zelfs AOW als je oud en grijs bent (als dat dan nog bestaat...).

 

Soms is het handig om dingen bij te verzekeren trouwens. Maar dat is afhankelijk van veel factoren.

Link naar reactie
  • 0

Hoe lang ben je al zzp-er? want de vrijwillige verzekering WIA en ZW zijn maar beperkte tijd na einde werknemerschap alsnog te verzekeren bij het UWV

 

of bedoel je niet alleen die specifieke uitkeringen maar ook de AOV's (Arbeidsongeschiktheidsverzekeirng) voor zzp-ers

Link naar reactie
  • 0

Wat is de realistische impact van het niet hebben van een WIA en ZW verzekering?

Dat je inkomen bij volledige arbeidsongeschiktheid - na UWV keuring - terugvalt tot bijstandsniveau, tenzij er sprake is van ander gezinsinkomen, vermogen en/of overwaarde op de woning: in dat geval zul je eerst dat inkomen of vermogen moeten aanspreken.

Heb je een huis met een dure hypotheek, dan is de kans groot dat je met alleen een bijstandsuitkering de rente en aflossing niet meer kunt betalen en zult moeten verkopen, soms met een forse restschuld als gevolg

 

Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid wordt je deels door het UWV afgekeurd, en verlangt de gemeente dat je voor het restant passende arbeid en inkomen vindt. Doe je dat niet of niet goed genoeg, dan kan de bijstandsuitkering hierop worden gekort

 

MOET ik mij als ZZP'er hier ook voor verzekeren? (niet juridisch moeten maar wat is verstandig)

Dat hangt dus vooral af van jouw persoonlijke situatie. Ben jij single, geen kinderen, woon je in een niet al te dure (huur)woning en heb je geen grote financiële verplichtingen (leningen etc), dan kan bijstand als ultiem vangnet wel eens genoeg zijn.

Ik ken ook ondernemers die gestart zijn vanuit de bijstand en dus gewend zijn met relatief weinig rond te komen: die verzekeren zich dan meestal ook niet tegen arbeidsongeschiktheid

 

Ben je meer inkomsten (en vooral de uitgaven!) gewend en/of heb je wel partner en/of kinderen, dan zou ik het zeker verstandig vinden als je het besluit om je wel of niet te verzekeren niet alleen neemt, maar daarin ook je partner betrekt.

En dat betrekken kan maar op 1 manier goed: zorg dat je weet wat het risico is (de kans op arbeidsongeschiktheid), wat de gevolgen zijn en wat de kosten zijn van alternatieven (publieke ZW en WIA en private AOV)

 

want de vrijwillige verzekering WIA en ZW zijn maar beperkte tijd na einde werknemerschap alsnog te verzekeren bij het UWV

En - wordt nog wel eens vergeten - altijd met terugwerkende kracht vanaf einddatum werknemerschap.

Daarnaast is UWV niet alleen absoluut maar ook relatief duur: heb je geen fysiek zwaar beroep dan zal een private verzekering meestal minimaal de helft of zelfs tot een factor 4 goedkoper zijn, e.e.a. uiteraard wel met medische acceptatie.

 

Kortom:

geen pleidooi om je per sé te verzekeren, wel advies om die keuze - indien partner - niet alleen te maken, én op basis van goed zicht op consequenties en kosten.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.