• 0

Wat is de beste manier om vanuit de bijstand een bedrijf over te nemen

Hallo ondernemers en adviseurs,

 

ik heb een kort vraagje:

 

ik ga binnenkort een bedrijf overnemen dat onder de naam van mijn zwager staat. Ik zit zelf echter nog in de bijstand. Het bedrijf bestaat nu precies een jaar. Er zit nu ongeveer 20.000 euro in kas, na aftrek van de kosten. Er zijn geen schulden. Ik vroeg me af wat de beste manier is om het over te nemen, met minimale betaling van belasting. Er is namelijk sprake van stakingswinst e.d. De belastingdienst heeft tegen mij gezegd dat ik in elk geval niet opnieuw belasting moet betalen over het geld waarover al belasting is betaald door mijn zwager. Wel is het zo dat het een zakelijke transactie moet zijn, dus tegen waarde van bedrijf. Dit is voor mij echter niet op te brengen. Ook is het zo dat ik eigenlijk al het werk heb gedaan en dat het slechts onder de naam van mijn zwager stond, met de bedoeling zo snel mogelijk uit de bijstand te geraken wanneer het bedrijf goed zou lopen. Nu de vraag drastisch aan het stijgen is, wil ik het zsm overnemen. Daarnaast is het zo dat mijn zwager niks van het geld hoeft te hebben. Hij heeft het slechts als vriendendienstje onder zijn naam gezet.

 

Ik moest de bijstand in omdat ik anders geen droog brood te eten had. Ik ga eind november uit de bijstand. Pas de laatste vijf maanden maakt het bedrijf een goede omzet per maand, en de vraag is stijgende. Wat is de beste constructie voor overname in dit geval?

 

Alvast bedankt voor de respons,

 

Remy

 

 

______________

titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dus je hebt al gefraudeerd, door te werken terwijl je in de bijstand zit en nu wil je ook nog weten hoe je dat geld dat je daarmee verdiend hebt zo fiscaal vriendelijk mogelijk naar jezelf haalt.

 

Als wij je daarover advies geven, zijn we medeplegers van een misdrijf.

 

Enige wat ik je in overweging kan geven is die 20k in kas gebruiken om je uitkering terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Steven heeft wel een punt. Wat voor afspraken had je gemaakt met je uitkeringsverstrekker over je werkzaamheden?

 

Voor wat betreft de overname: Zonder geld is het lastig iets tegen reële waarde over te nemen. Misschien is het handig om je eerst betaald in te laten huren. Jij komt daarmee uit de bijstand, krijgt betaald voor je werk, kan evt. teveel ontvangen bijstand terug betalen en de betaalde vergoeding verlaagt de waarde, waardoor in later stadium een lagere overnamesom wellicht passender is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja, gefraudeerd.... uiteindelijk wordt gewoon belasting erover geheven, dus de belasting wordt gewoon betaald. Het is niet volgens de regels, maar de belasting en de Nederlandse samenleving krijgen gewoon hun geld.

Zonder waarde-oordeel over de situatie: maar dat is niet zo. Je hebt ten onrechte een bijstandsuitkering gekregen (en meestal ook een aantal toeslagen die daaraan gekoppeld zijn, oa zorgtoeslag, huurtoeslag etc) Dat staat los van dat er belasting over de bedrijfsmatige inkomsten en staking is/wordt betaald. De Nederlandse samenleving - en dat zijn wij - wordt dus benadeeld.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om écht werken in de bv van je zwager, is dat zeker laakbaar.

Wanneer het echter gaat om samen een bedrijf oprichten, en eerst eens te kijken of dat überhaupt lucratief kan zijn, wordt het al heel anders. Dan is het best mogelijk dat je daar eens adviezen geeft, meedenkt, en af en toe een handje toesteekt. Daar is niks mis mee. Als je, om uit de bijstand te komen, een sollicitatietraject ingaat, moet je soms ook al hele dagen doorlopen met assessments, proefdagen, gesprekken etc etc. Daar zal nooit en dan ook nooit iemand moeilijk over doen.

Nu doe je dat 'assessment' bij je zwager, en bij je potentiële klanten, en dan rolt het foei uit de toetsenborden. Ik vind dat scheef.

 

Als er werkelijk vermogen is opgebouwd in die onderneming, dien je dat af te dragen. Maar hoeveel zit er werkelijk in, als je divers activa nog eens onder de loep neemt, en gaat herwaarderen op de reële waarde?

Natuurlijk moet je ook je zwager gewoon een vergoeding geven voor zijn inspanningen, dan is de bv verder leeg, en is er geen stakingswinst, want die is er ook in feite niet. Die is alleen maar ontstaan doordat je zwager om niet werkte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.