• 0

Toenemende regeldruk artiesten door afschaffing VAR?

Drummer Maarten Kruiswijk slaat alarm op Facebook: door de afschaffing van de VAR lijkt de regeldruk voor artiesten enorm toe te nemen.

 

Zoals ik het begrijp: er zijn enkele categorieën zelfstandigen die door de belastingdienst behandeld worden alsof ze werknemers zijn. Deze mensen betalen loonbelasting die wordt ingehouden door de inhuurder, behalve als deze zelfstandigen aan opting-out doen. Het gaat om beroepen als artiesten, beroepssporters, thuiswerkers en ik meen sommige zorgwerkers en gedetacheerden?

 

Hoe dan ook, de manier om aan opting-out te doen was tot nu toe blijkbaar het aanvragen van een VAR (wuo of dga). Met de afschaffing van de VAR kan dat niet meer, en volgens Kruiswijk kan opting-out dan alleen nog maar met de nieuwe modelovereenkomsten. Dat zou betekenen dat een artiest met elke organisator/promoter/venue-eigenaar een contract moet tekenen. Zoals ik het begrijp van Kruiswijk, komt het in zijn business juist heel veel voor dat overeenkomsten mondeling plaatsvinden.

 

Zoals gezegd, ik weet er niet al te veel vanaf, kwam het toevallig op Facebook tegen, maar als je ondernemer-artiest bent, is het wellicht zinvol dit in de gaten te houden of mij hier (en Kruiswijk op Facebook) tegen te spreken.

 

Eventuele verdere sleutelwoorden: gelijkgestelden, artiestenregeling.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of “drummer Maarten” hier een punt heeft lijkt mij arbitrair. Ik denk niet dat er in verhouding veel artiesten zijn met een VAR-wuo namelijk.

 

Voor artiesten heb je dingen als gageverklaringen en inhoudingsplichtigenverklaringen die een rol kunnen spelen. Daar zullen de meeste (neem ik aan) mee te maken krijgen.

 

Maar als een artiest nu een VAR-wuo heeft en straks geacht wordt om een modelovereenkomst voor elk optreden aan te gaan, dan is dat natuurlijk een hele klus.

Dus dat zal niet echt werkbaar zijn denk ik (en Maarten kennelijk dus ook).

 

Overigens weet ik mij te herinneren dat, wanneer de artiestenregeling ingevoerd werd jaren geleden, onder andere Hans Dulfer op TV steen en been klaagde over het feit dat hij (als bandleider) geacht werd om allerlei paspoortkopieën en dergelijke te administreren en bewaren.

Maar de artiestenwereld draait gewoon door, dus blijkbaar viel het achteraf redelijk mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent zowel als artiest als als inhurend podium - in mijn persoonlijke nederige mening - ook beetje een schwans als je niet van tevoren vast legt wat er gebeuren moet en welke vergoeding daar tegenover staat.

Dat een musicus er zelfs trots op is dat alles mondeling gaat en er niks vastgelegd wordt, ik heb daar bar weinig goede woorden voor over.

 

Wat paniekdrummer Maarten voor het gemak even vergeet, is dat de VAR en de modelovereenkomst vooral bestaan om opdrachtgever te ontlasten. Immers, zonder VAR/modelovereenkomst, is Maarten volgens de Wet Loonbelasting in loondienst bij het inhurende podium. Dat podium moet dan een loonadministratie gaan voeren voor de anderhalf uur dat Maarten op het podium staat, loonaangifte doen, belasting en premies afdragen, een jaaropgave verstrekken, et cetera.

 

Zit dat podium daar op te wachten?

 

Kortom, het is ook (ik zou zelfs zeggen: nog veel méér) in het belang van opdrachtgever dat de boel netjes geregeld is, bijvoorbeeld met een VAR/modelovereenkomst.

Je zou, om maar eens een alternatieve mening te opperen, ook blij kunnen zijn met de gang van VAR naar modelovereenkomst, omdat je nu 0,001% meer invloed hebt op de voorwaarden waaronder je je intellectuele brouwsels over het voetlicht komt brengen.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0
de manier om aan opting-out te doen was tot nu toe blijkbaar het aanvragen van een VAR (wuo of dga). Met de afschaffing van de VAR kan dat niet meer, en volgens Kruiswijk kan opting-out dan alleen nog maar met de nieuwe modelovereenkomsten. Dat zou betekenen dat een artiest met elke organisator/promoter/venue-eigenaar een contract moet tekenen.

Niet mijn kopje thee, maar die VAR moe(s)t je toch ook voor iedere organisator/promotor/venue-eigenaar afzonderlijk aanvragen? En of je nu een VAR op moet vragen of dat je een modelcontact moet tekenen lijkt mij nou niet direct een enorme toename van regeldruk, toch?

 

Je zou, om maar eens een alternatieve mening te opperen, ook blij kunnen zijn met de gang van VAR naar modelovereenkomst, omdat je nu 0,001% meer invloed hebt op de voorwaarden waaronder je je intellectuele brouwsels over het voetlicht komt brengen.

;D

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Niet mij kopje thee, maar die VAR moe(s)t je toch ook voor iedere organisator/promotor/venue-eigenaar afzonderlijk aanvragen?

 

Nee, je moet een VAR per activiteit/werkzaamheid hebben.

 

Dus als je een VAR-wuo als "drummer" hebt, dan zit (zat!) je snor voor het hele jaar.

Ik denk dan ook dat in dat geval het een hoop extra gedoe wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad, ik heb al sinds 2003 een VAR WUO voor mijn dj werkzaamheden maar als er 3 opdrachtgevers per jaar om vragen is het veel. Ik werk meestal voor particulieren dus dan is dat sowieso niet van toepassing.

 

Ik werk overigens al zo'n 20 jaar met een contract en algemene voorwaarden bij iedere opdracht, en alle andere professionals die ik ken doen dat ook zo.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

ik heb al sinds 2003 een VAR WUO voor mijn dj werkzaamheden maar als er 3 opdrachtgevers per jaar om vragen is het veel.

 

Maar voor jou geldt de artiestenregeling dan ook niet.

 

Wel voor artiesten en die moeten (voor zover zij dat dan hebben) hun VAR bij elke boeking tonen, als het goed is tenminste. En als zij geen VAR (wuo) hebben, dan moeten zij een gageverklaring invullen (of de bandleider doet dat, of er is een inhoudingsplichtigenverklaring - zo werkt het nou eenmaal met de artiestenregeling).

 

Maar goed: Drummer Maarten heeft dan kennelijk een VAR-wuo en die moet hij dan waarschijnlijk enkele keren per week (als ie tenminste driftig erop los drumt dan) laten zien en kopiëren e.d. in verband met allerlei optredens.

 

Maar straks moet hij dan (waarschijnlijk) veel meer moeite doen met een modelcontract voor elk optreden. Daar ging het hem om (denk ik - ik heb het stuk verder niet gelezen, maar ik heb wel een vermoeden waar hij zich druk om maakt).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.