• 0

non conformiteit nieuw aangeschafte bedrijfsauto

M.,

 

Op 10 februari 2012 heb ik een nieuwe Renault Trafic bij de plaaatselijke Renault dealer aangeschaft.

Het betreft een Trafic Ph3 gesloten bestel L1H1 T27 2.0 diesel, 90 pk.

De auto is altijd bij deze dealer in onderhoud geweest.

 

Op 11 november 2015 is de auto gestrand en door een berger afgevoerd naar de dealer.

Later op die dag werd ik door de dealer gebeld met de mededeling dat de distributieketting (dus niet een riem) was losgeraakt en de motor had beschadigd. "Reparatie kost € 11.000,00 en Renault Nederland biedt hiervan 30% coulance aan". De reparatiekosten overtreffen de dagwaarde van de auto voordat dit gebrek optrad.

 

Ik was en ben verbluft: deze auto is nieuw gekocht en na 3 jaar en 8 maanden met 116.000 km op de teller technisch total loss! Het kan toch niet zo zijn dat je hier genoegen mee moet nemen?

De dealer biedt vooralsnog geen andere oplossing aan dan hierboven genoemd.

 

Op de achterzijde van de aankoopfactuur staan de algemene leveringsvoorwaarden Bovag NDA voor consumenten. Op de destijds digital toegezonden koopovereenkomst wordt gesteld dat de Bovag voorwaarden voor zakelijk gebruik van toepassing zijn. Deze zijn niet (als bijlage) meegezonden.

Het verschil tussen de beide voorwaarden is dat bij de consumentenversie de 'wettelijke garantie' (BW 7:17) door Bovag 'onverlet' wordt gelaten, m.a.w. deze blijven van toepassing. In de zakelijke versie ontbreekt dit 'onverlet' laten maar aan de andere kant wordt dit ook niet nadrukkelijk uitgesloten.

 

Het lijkt mij dat ik de dealer moet aanspreken op de 'wettelijke garantie' omdat je mijns inziens van een nieuw aangeschafte bedrijfsauto een langere levensduur mag verwachten dan wat hier nu aan de hand is.

 

Graag advies en tips hoe ik dit het beste kan aanpakken. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beginnen met een onafhankelijke expertise van de schade en de oorzaak daarvan. Uitgangspunt van een distributieketting bij dit soort motoren is juist dat die onderhoudsvrij zijn en levenslang horen mee te gaan, maar er zijn diverse voorbeelden waar achteraf bleek dat hoewel de ketting zelf lang mee ging, zaken als spanrollen niet zo lang mee gingen. Deskundigheid is daarom noodzakelijk.

 

En dan kijken of de verkoper aansprakelijk gesteld kan worden en of die aansprakelijkheid niet uitgesloten is, want bij niet-consumentenkoop kun je van het consumentenrecht afwijken.

 

Maar je moet er wel rekening mee houden dat bij de reparatie een zekere mate van compensatie van de afschrijving (bijna vijf jaar) verrekend zal moeten worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beginnen met een onafhankelijke expertise van de schade en de oorzaak daarvan. Uitgangspunt van een distributieketting bij dit soort motoren is juist dat die onderhoudsvrij zijn en levenslang horen mee te gaan, maar er zijn diverse voorbeelden waar achteraf bleek dat hoewel de ketting zelf lang mee ging, zaken als spanrollen niet zo lang mee gingen. Deskundigheid is daarom noodzakelijk.

I second that. Een expert kan o.a. proberen vast te stellen of de distributieketting een ontwerp- of productiefout bevatte. Zo ja, dan is de schade aan de motor mogelijk productaansprakelijkheid.

Een van de bekendste autoschade-experts is CED Europe

 

Edit: ik herinner me een case waarbij de expert vaststelde dat een kettingbreuk het gevolg was van onvoldoende smering gedurende langere tijd, én dat de garage dat bij periodiek onderhoud had moeten constateren. Garage en fabrikant hebben vervolgens een veel hogere coulancevergoeding geboden (van - ik meen - 75%)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Artikel 15 - aansprakelijkheid

1. De verkoper/reparateur is jegens koper/opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade die het

voorzienbare en rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van de

verkoper/reparateur in de uitvoering van zijn verplichtingen van de overeenkomst tussen hem en de

koper/opdrachtgever. Iedere vorm van gevolgschade of indirecte schade ..... schade zijn van vergoeding uitgesloten.

2. Voor zover de verkoper/reparateur, uit hoofde van het hiervoor in lid 1 bepaalde, gehouden is schade

te vergoeden betreft het uitsluitend die schade waartegen de verkoper/reparateur verzekerd is

althans redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn, met dien verstande dat nimmer een hoger dan

het maximaal verzekerde of redelijkerwijs te verzekeren bedrag voor vergoeding in aanmerking komt.

Met het hier bepaalde wordt beoogd een schadeplafond vast te leggen.

bron Algemene voorwaarden Bovag Zakelijk

 

Mij leek het slimmer om eerst te achterhalen of aansprakelijkheid uitgesloten is voor je kosten maakt voor een expertise. Volgens mij is die niet uitgesloten zolang die "toerekenbaar is" en dat moet dan de expertise uitwijzen.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Bedankt voor de reactie's tot dusver. Vooralsnog is het inderdaad onbekend wat er nu eigenlijk stuk is aan de motor en uiteraard waarom de ketting is gebroken.

Als een expert dit laatste kan vaststellen dan kan dat een reden zijn om verder te gaan. Ik zal op zoek gaan naar een deskundig expert.

 

Het is mij duidelijk dat het om een gebruikte auto gaat en dat je daar rekening moet houden voor wat betreft de coulance of oplossing die geboden wordt. Ik heb de dealer ook al gevraagd naar de optie om een ruilmotor te monteren maar "die heb ik hier niet liggen". Dit antwoord overtuigd mij nog niet van een meewerkende opstelling. Verder moet er van de dealer nog een antwoord komen op de vraag wat men kan doen bij aanschaf van een vergelijkbare nieuwe auto. Als dit antwoord ook niet voldoet rest mij waarschijnlijk niets anders dan de weg van expert en dan aansprakelijk stellen.

 

Uit de Bovag voorwaarden (http://bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Downloads/Garantie%20en%20voorwaarden/Voorwaarden-zakelijk-BOVAG-Autodealers-op-1-A4.pdf) kan ik niet opmaken dat de dealer aansprakelijk stellen in dit geval per definitie geen nut heeft. Mocht het zover komen dan vrees ik wel dat er nog een lange weg te gaan is. Vervolgschade wordt wel duidelijk uitgesloten. Dit wordt wel een probleem als de situatie lang gaat duren want de auto is nodig voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

 

Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor verdere nuttige tips en adviezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.