• 0

Audit file [belasting verzoek om "aansluiting"]

Hallo,

 

ik heb een zeer kleine en beperkte administratie. Doe alles in Acumulus. Hier kan ik geen auditfile maken.

Nu vraagt de controleur om een "aansluiting" van 2013 en 2014 te sturen.

Wat moet ik dan uitdraaien? Een compleet grootboek overzicht met alle inkomsten en uitgaven? of een Saldo overzicht? Hij is heel steeds heel erg vaag in en word er niet wijzer van.

 

[verandering: titel verduidelijkt]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag rustig aan de inspecteur vragen "wat bedoelt u precies, want mijn pakket heeft geen auditfile en ik begrijp niet precies wat u nu nodig hebt"

Ik acht de kans 90% dat hij je dan een andere vragen gaat stellen, een audit file is voor hun erg handig omdat ze dan veel analyses zelf kunnen doen zonder jou lastig te vallen met vragen. Als er geen auditfile is zal jij zijn controle iets anders aanpakken en jou gerichte vragen gaan stellen om de aansluitingen die hij wil maken te kunnen doen.

 

Als wij hier gaan opsommen wat je allemaal nodig kunt hebben dan is de kans erg groot dat je veel werk hebt en aansluitingen gaat maken die hij misschien helemaal niet bedoeld of nodig heeft.

 

Hier is het echt het meest efficient om gewoon aan de inspecteur te vragen wat hij wil hebben en wat je wel en niet kunt leveren (omdat het pakket het ni et kan of omdat jij niet weet wat hij bedoeld)

er zijn vele soorten aansluitingen te bedenken zoals aansluiting tussen btw aangifte en je inkoop en verkoopadministratie of aansluiting tussen je verkoopfacturen en je verantwoorde omzet.

 

wij kennen niet de reikwijdte en het doel van zijn controle dus het is vrijwel onmogelijk om je hiermee verder te helpen anders dan het opperen van ideeën wat hij zou kunnen bedoelen maar daar schiet je verder niet zoveel mee op..

Link naar reactie
  • 0

Een ander voorbeeld:

 

Van de zomer een paar keer (via klanten, ook i.v.m. boekenonderzoeken bij hen) een verzoek gezien om "aansluitingsoverzichten tussen de aangiften en de financiële administratie" op te hoesten.

 

Dat hebben zij helemaal niet, en dat hoeft ook helemaal niet, want er wordt gewoon aangegeven datgene in de financiële administratie staat. Natuurlijk onzin om een 'overzicht' te maken van allerlei getallen die helemaal hetzelfde zijn. Dat begrijpt iedereen.

 

En dan leg je dat dus uit aan de belastingambtenaar en dan is er niets aan de hand voor de rest.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb informatie ontvangen dat hij de grootboekrekeningen van 2013 en 2014 wilt hebben (bij en afschrijvingen) vanwege de aansluiting. Controle gaat over aangiftes 2014. Nu hoor ik van een kennis dat 2013 te veel informatie zou zijn aangezien de controle alleen over 2014 mag gaan.

Hij mag dan toch ook enkel eventuele correcties doen over 2014? Of word er dan ook gekeken naar 2013?

 

Link naar reactie
  • 0
Nu hoor ik van een kennis dat 2013 te veel informatie zou zijn aangezien de controle alleen over 2014 mag gaan. Hij mag dan toch ook enkel eventuele correcties doen over 2014? Of word er dan ook gekeken naar 2013?
Mag gaan ... heb je dan iets te verbergen?

 

De Belastingdienst heeft het recht om de hele bedrijfsadministratie op te vragen en te controleren. Zoals mijn voorganger al aangaf ... geef waarom wordt gevraagd en doe er - uit goede wil - nog wat extra bij.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

het is toch heel frapant dat er altijd direct word gevraagd of men iets te verbergen heeft. Belachelijk. Het woord "verbergen" lees ik vrijwel overal bij vragen de gesteld worden over een boekencontrole. Soms stellen mensen vragen omdat ze zoekende zijn, dit heeft niets te maken met dingen verbergen. Allemaal aannames.

 

Nee, uiteraard hebben wij niets te verbergen. Maar ik lees wel op diverse andere websites dat je ook niet meer moet geven dan noodzakelijk is. Ook ik heb mijn rechten en vragen stellen over dit soort onderwerpen heeft niets te maken met het niet willen meewerken. In tegendeel, ik wil juist wel meewerken maar wel volgens de regels en ik wil goed voorbereid zijn. Ik zal mijn vragen gaan neerleggen bij iemand die niet gelijk gaat twijfelen aan de intentie van de vraag maar deze vraag bekijkt vanuit een professioneel oogpunt, namelijk het goed voorbereid zijn en willen weten waar men aan toe is en wat wel en niet mag.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik lees wel op diverse andere websites dat je ook niet meer moet geven dan noodzakelijk is.

 

Niet meer dan noodzakelijk. Maar in dit geval is het gevraagde "noodzakelijk".

Als je bij het vliegveld komt met een gewone koffer of je komt met een koffer waarop staat "behandel deze koffer voorzichtig, explosiegevaar" wat denk je dat er bij de controle gebeurd?

 

Zo is het ook bij controles.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
... ik wil goed voorbereid zijn.
Als boekjaar 2014 volgens de regels is opgemaakt en afgesloten, wat wil je dan nog meer voorbereiden, anders dan je schrap zetten voor het geval dat je weg wilt rennen? 8)

 

het is toch heel frapant dat er altijd direct word gevraagd of men iets te verbergen heeft. Belachelijk.
Wie praat over mag wel/mag niet en over rechten/plichten, maakt de zaken groter dan zij in werkelijkheid zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien inderdaad vreemd dat het grootboek van 2013 opgevraagd wordt terwijl de controle alleen over 2014 gaat. Toch kan dit allerlei redenen hebben zoals bijvoorbeeld de opbouw van de balansposten op 01-01-2014 die in 2013 zijn ontstaan. Ook ik raad je aan het grootboek van 2013 zonder tegenwerking aan te leveren. Het is niet iets heel geks wat opgevraagd wordt. De kans is anders groot dat de belastingdienst argwaan krijgt en vervolgens ook heel 2013 gaat controleren. Ook loop je de kans dat de controle een stuk strenger gaat verlopen als ze het gevoel krijgen tegen gewerkt te worden of wanneer ze het gevoel krijgen dat je iets te verbergen hebt (ik zeg dus niet dat dat zo is). Maar kortom je maakt heb jezelf gewoon een stuk makkelijker door gewoon het gevraagde grootboek aan te leveren.

Link naar reactie
  • 0

... ik wil goed voorbereid zijn.
Als boekjaar 2014 volgens de regels is opgemaakt en afgesloten, wat wil je dan nog meer voorbereiden, anders dan je schrap zetten voor het geval dat je weg wilt rennen? 8)

 

het is toch heel frapant dat er altijd direct word gevraagd of men iets te verbergen heeft. Belachelijk.
Wie praat over mag wel/mag niet en over rechten/plichten, maakt de zaken groter dan zij in werkelijkheid zijn.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

Wederom een aanname en gebaseerd op een eigen mening en niet vanuit zakelijk oogpunt bekeken. Het is puur informatief als men vragen stelt, of dit nu te maken heeft over wat wel of niet mag of over rechten/plichten. Het heeft niets te maken met dingen groter maken dan dat zij zijn. Het is mij duidelijk dat er redelijk snel oordelen worden geveld over vragen die hier worden gesteld op dit forum. Jammer. Ik ga hier geen tijd meer verdoen. Einde

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer. Ik ga hier geen tijd meer verdoen. Einde

 

prima, dan zet ik een slot op dit topic.

 

ik denk dat het antwoord los van de woordkeuze en opvatting over de term verbergen wel duidelijk is.

op dit forum vind men op basis van de beschikbare informatie dat er geen gevaar schuilt in het verstrekken van de gevraagde gegevens.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.