• 0

Prive onttrekking gedeeltelijk als schuld aan onderneming opvoeren

Goedenavond,

 

helaas nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden; dus maar een nieuwe vraag opgesteld:

 

Van mijn ZZP onderneming heb ik alle privé onttrekkingen keurig opgevoerd. Helaas in het jaar fors meer onttrokken dan verdiend, zodat het EV negatief is uitgekomen is (er staat nog een behoorlijke post FOR) op de Balans. Het is mijn bedoeling om een deel van de privé onttrekking zsm terug te storten in de onderneming. Dat deel heb ik dus op de Balans opgevoerd als Vordering. Zo blijft mijn balanstotaal gezond en reflecteert het de werkelijke situatie.

Echter, mag dat ? Mag je op die manier een vordering op privé verwerken. ZZP-ondernemer en privé persoon zijn voor de wet immers dezelfde ? Het beïnvloedt niet / nauwelijks mijn IB. Op deze manier kan ik nl wel mijn maximale FOR opvoeren, anders ligt het plafond lager, dus in die zin heb ik er wel een (bescheiden) belang bij. Bij voorbaat dank voor het reageren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk dank voor het snelle reageren!

 

Zou ik op een andere manier mijn bedoeling (zsm terugstorten van een deel van de prive onttrekking) boekhoudkundig kunnen verwerken ? Bijvoorbeeld door een vordering op mijn partner (prive persoon) op te nemen ?

 

Of gaat de vlieger gewoon niet op en zal ik in het volgende boekjaar (want het gaat over 31.12 heen) een privé storting kunnen doen en verder niets.

 

m.vr.gr.

Link naar reactie
  • 0

Peter, dank voor het reageren. Het gaat mij er om dat ik de werkelijke situatie op de juiste manier in de boeken krijg. Meer privé onttrokken dan wenselijk, dus wil ik een deel zsm terugstorten aan onderneming.

Was dat me voor het einde boekjaar gelukt, dan was er niets aan de hand. Nu moet ik iets 'verzinnen' om dat inzichtelijk te maken. Bij een bv is dat volgens mij eenvoudig op te nemen, bij een eenmanszaak zal je, zoals het er naar uit ziet, meer kennis moeten hebben om de mogelijkheden te overzien.

Ik hoop nog op de gouden tip.

Link naar reactie
  • 0

"Gouden tip":

Leen (als privépersoon) geld van iemand en stort dat vóór 31-12-2015 terug aan de eenmanszaak.

 

Hmmm. niet mijn expertise, en niet mijn kopje thee.... maar dit lijkt me toch alleen werken als je het geld dan ook (enige tijd) in de eenmanszaak laat staan?

Wat als TS op 2 januari besluit om het geld weer te onttrekken ( en daarmee de flitslening aan de privé persoon af te lossen). Zou de fiscus de FOR dotatie 2015 dan echt accepteren?

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb zelf in het verleden ook vaak gedacht dat fiscale wisseltrucs de oplossing waren voor mijn te hoge opnames uit het bedrijf. Maar helaas, dat zijn ze zelden. Het gevaar bestaat zelfs dat je denkt "Zo, daar zijn we weer voor een jaar vanaf en in december 2016 zien we wel weer verder". Iets als de FOR is sowieso erg gevaarlijk omdat de horizon daarvan zo ver weg ligt. Bescherm je tegen jezelf omdat de verleiding om 'iets leuks' (auto) te kopen van de pensioenreserves erg groot is. Als een Odysseus moet je jezelf soms aan de mast van je schip (je bedrijf) vastbinden.

 

Om in scheepstermen te blijven: Het gemiste fiscale voordeel zou ik zien als een reminder dat je moet gaan bijsturen. Je zegt "Het is mijn bedoeling om een deel van de privé onttrekking zsm terug te storten" maar ga je dat ook echt doen? Oplossingen als "een vordering op mijn partner (privé persoon) nemen" klinken niet echt als het kernprobleem (te veel opnames) aanpakken bij jezelf.

 

Het is voor mij zo herkenbaar omdat ik in dezelfde situatie heb gezeten en met dezelfde oplossingen kwam. Wat voor mij het beste werkte was de boel vereenvoudigen en je schulden wegwerken. Dat geeft een stuk minder zorgen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

En de leen verstrekker verminderde zijn BOX 3 tijdelijk, indien nuttig boven de vrijstelling.

 

Nee, hoor.

 

Hij/zij heeft in Box 3 gewoon een vordering, i.p.v. geld. Geen verschil.

 

(TS heeft dan wel op 01-01-2016 een schuld in Box 3, maar ik heb zo een vermoeden dat daar geen sprake is van Box 3 vermogen - want dan had hij zelf wel geld overgemaakt aan de eenmanszaak - dus ook dat zal geen verschil maken.)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.