• 0

Import uit EU en btw aangifte

Beste lezers,

 

Wij hebben stof geimporteerd vanuit Duitsland en verkoop dit (met marge uiteraard) door via onze webshop. Maar ik kan er maar niet uitkomen hoe dit zit met BTW (verlegging), ik ben op zoek naar een jip en janneke rekenvoorbeeld. Hierbij de case:

 

Factuur stof 430,- met 0% BTW (deze is dus verlegd als ik het goed begrijp)

 

Moet ik nu 21% x 430 aangeven als betaalde BTW?

 

Als ik de hele party nu verkoop voor 800 inclusief BTW, dan geef ik 21% x 800 als ontvangen BTW?

 

We maken overigens gebruik van de kleine ondernemersregeling.

 

Mod edit: verwijzing kan in profielinformatie, verwijderd uit berichttekst.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Jip zegt tegen Janneke:

 

-Je moet euro 90,30 BTW betalen, maar je krijgt hetzelfde bedrag ook terug."

 

 

Dat gaat dan over de intracommunautaire verwerving uit Duitsland. Iets meer 'wetenschappelijk':

 

Bij rubriek 4b vermeld je het bedrag 430,- in het linker vakje (en reken je zelf uit dat dit 90,30 BTW betekent) en vermeld je dus 90,- in het rechter vakje. Die 90,- euro ben je verschuldigd.

Bij rubriek 5b tel je die 90,- euro op bij de rest van de voorbelasting. Dus hoef je het per saldo niet te betalen.

 

Als je de spullen voor 800,- verkocht hebt, dan vermeld je uiteraard de omzet (661,16 euro) bij rubriek 1a in het linker vakje (afgerond op 661,- euro) en de BTW (138,84 euro) in het rechter vakje. Je bent dus 138,- euro aan BTW verschuldigd.

 

Mocht je gebruik kunnen maken van de vermindering KOR, dan telt het bedrag bij 4b niet mee voor de KOR-berekening. Dat zal je dan dus sowieso moeten overmaken aan de staat (de 90,- euro).

 

Zo simpel is het.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks Peter, even alles op een rij.

 

- Inkoop 430 euro (0% BTW - intracommunautaire verwerving)

- Omdat we Kleine ondernemingsregeling gebruiken moeten we de 90 euro “alsnog” betalen, de totale inkoop wordt dan 430 + 91 = 521 euro

- Verkoop 800 euro (incl BTW)

- Te betalen BTW over de verkoop is 138 euro

- Netto Marge (los van loonbelasting enzo) is dus 800 – 91 - 138 – 430 = 141 euro

 

Klopt dat zo?

 

Dat dan wel een “tegenvaller”, want was in de veronderstelling dat die 430 de inkoop was. Maar daar moet je dan “zelf” de BTW nog over betalen….

 

Link naar reactie
  • 0
Te betalen BTW over de verkoop is 138 euro

Netto Marge (los van loonbelasting enzo) is dus 800 – 91 - 138 – 430 = 141 euro

Klopt dat zo?

KOR-berekening

verkoop: 800=661+138

inkoop: 430=430+0 (90 intracommunautair)

voorbelasting: 90

te betalen btw inzake KOR: 138-90=48

KOR: 48

 

Omzet: 661 + 48 (opbrengst buitengewone baten) = 709

kosten: 430

winst: 709-430=279

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Thanks Peter, even alles op een rij.

 

- Inkoop 430 euro (0% BTW - intracommunautaire verwerving)

- Omdat we Kleine ondernemingsregeling gebruiken moeten we de 90 euro “alsnog” betalen, de totale inkoop wordt dan 430 + 91 = 521 euro

- Verkoop 800 euro (incl BTW)

- Te betalen BTW over de verkoop is 138 euro

- Netto Marge (los van loonbelasting enzo) is dus 800 – 91 - 138 – 430 = 141 euro

 

Klopt dat zo?

 

 

Cosara geeft hier al het juiste antwoord maar ik wilde nog even toevoegen dat je berekening van de nettowinst bijna goed was, alleen die 138 had je er niet meer af hoeven te halen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.