• 0

oprichten BV met 2 aandeelhouders

Hallo Forum,

Ik wil graag een BV oprichten met een andere persoon. Ik heb een innovatief idee bedacht en samen hebben we dit het afgelopen jaar uitontwikkeld. We hebben een eerste klant waar binnenkort een contract mee getekend gaat worden. Het contact met deze klant heeft mijn collega ingebracht.

Hoe en waar leggen we een verdeling?

Ik vond dat ik als bedenker recht heb op een hoger percentage, nl minimaal 51/49 in deze BV. De ander vind dat we op 50/50 basis moeten starten.

Hoe lossen we dit netjes en toch zakelijk op?

We kunnen ook een waarde geven aan onze inbreng, nl Het idee van mij en de eerste Klant van de ander.

Wie heeft hier een goede tip?

Alvast dank!

Groetjes,

Simone

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe lossen we dit netjes en toch zakelijk op?

 

 

wow, discussie over 51/49 of 50/50

 

ik zou een muntje opgooien wie gelijk krijgt.

waarom komen jullie op dit marginale verschil er niet uit.. wat is volgens jou het grote voordeel van jou gewenste verdeling?

 

Jou idee was 0 waard totdat bleek dat er interesse was van een klant.

maar zonder idee had de andere inbrenger niks te verkopen..

dus ja wat is er nu meer waard het idee zonder klant(en)

of de klant als er geen idee was.

 

de een kan niet zonder de ander als iemand goed is in ideeën / concepten en uitwerking daarvan en de ander goed in het verkopen ervan dan zijn jullie voor elkaar gemaakt qua aanvulling op elkaars kwaliteiten.

 

maar de weging van wat meer waard is blijft een subjectieve zaak..

Link naar reactie
  • 0

Dit is nou precies waarom samenwerken vaak meer oplevert dan alleen.

Iedereen is wel ergens goed in, de kwaliteiten vullen elkaar aan. Bovendien levert het sparren en samen ergens over discussiëren op, dat een pril idee wordt uitgewerkt tot een werkbaar en verkoopbaar initiatief.

 

jullie hebben elkaar nodig lijkt me. Bovendien is een 51-49 verdeling vaak alleen zo gedaan vanwege de stemverhouding, in winstverdeling maakt het weinig uit.

Link naar reactie
  • 0

Ja en we gaan met grote bedrijven en gemeentes in zee, er zal veel geld om gaan in de onderneming

 

Qua opdrachten van klanten of qua financiële verplichtingen (lease, huur, koop, lenen) van de BV zelf of besteed of beheer je (ook) geld namens klanten? Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk? Kun je wellicht (in bedekte) termen aangeven wat je gaat doen of waarmee het enigszins te vergelijken valt?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

wow, discussie over 51/49 of 50/50

 

ik zou een muntje opgooien wie gelijk krijgt.

Lijkt me toch een groot verschil...

 

ligt er maar helemaal aan wat je wilt bereiken, ik had zo'n voorgevoel dat hier iets meer speelde..

en als ik lees dat TS bang is opnieuw patenten kwijt te raken en dan is de aandelenverhouding 51/49 ook nutteloos.. zeggenschap kun je ook anders regelen dan via 51/49 aandelenverhouding. en een patent beschermen hoeft niet via zeggenschap in de bv

 

In deze situatie lijkt een aparte bv voor de intellectuele eigendommen die een licentie geeft aan de (samen)werk bv meer voor de hand te liggen dan een 51/49 met het patent in de (samen)werk bv.

en die licentie maak je dan opzegbaar dan kun je de werk bv gewoon 50/50 verdelen, is het patent afgeschermd in een aparte bv en heb je dankzij de opzegbaarheid ook een extra "machtspositie/ machtsmiddel" om de BV op koers te houden of in elk geval je patent te houden bij faillissement.

Uiteraard zal dat wel weer de nodige discussie krijgen over licentievoorwaarden, maar dan gaat de discussie over het juiste onderwerp, op welke voorwaarden mag jou patent gebruikt worden. en niet over wie heeft net iets meer te zeggen dan de ander want dat is het probleem hier niet..

ook hier geldt, zie de belangen van (toekomstige) rechtspersoon los van de belangen van de individuele aandeelhouders. De rechtspersoon moet gewoon goede business kunnen draaien.

Mogelijk is het dus veel handiger om de commerciële partner daar de koers te laten bepalen voor commercieel succes binnen de kaders van een duidelijke licentieovereenkomst.

 

Dan hoef je als licentiegever alleen maar te bewaken of de licentieovereenkomst wordt nagekomen en niet bij iedere stap mee te beslissen of je dat wel wilt en of je door die beslissing je patent niet gaat verliezen want dan krijg je een voortdurende strijd tussen een risicomijdende patenthouder (het moet wel een succes worden, maar ik wil mijn patent niet verliezen) en een commerciële partner die commerciële kansen wil pakken of onderzoeken en dus een hogere risico bereidheid heeft.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.