• 0

zzp'er inhuren die (nog) geen kvk-nummer heeft

hallo, nog een vraagje.

Ik werk regelmatig met freelancers die ik inhuur, en die sturen en factuur en daarmee klaar.

Nu kan ik iemand inhuren, net van de universiteit af, maar die klust wel al wat bij, ROW, maar staat nog niet ingeschreven bij kvk.

In plaats van de VAR hanteer ik nu een van de nieuwe blauwdrukovereenkomsten van de belastingdienst, en heb in zo'n contract goed uitgelegd wat de bedoeling is. Er is op geen enkele manier een arbeids- of gezagsrelatie, etc. Het gaat om bijlessen bij de mensen thuis.

Verkapt dienstverband is er niet: het gaat om een kortlopend klus, en hij heeft meerdere opdrachtgevers.

 

Vraag: zijn er voor mij risico's op premie- en belastingbetaling en andere werkgeverskosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu kan ik iemand inhuren, net van de universiteit af, maar die klust wel al wat bij, ROW, maar staat nog niet ingeschreven bij kvk.

Voor een goed antwoord ... is hij wel btw-plichtig?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Als je op deze wijze mensen inhuurt en uitleent, ben je dan geen uitzendbureau of gelijksoortige intermediair?

Het hangt af van het soort opdracht die je hebt met de klant

 

Uitzendbureau ben je als je mensen detacheert: je stelt dan handjes ter beschikking waar de klant zelf de regie en gezag over heeft. De gedetacheerde persoon heeft een verplichting tot persoonlijke arbeid, en krijg loon als beloning

 

Als je met de eindklant een overeenkomst hebt om zelfstandig een opdracht uit te voeren, en je laat die dan vervolgens door een onderaannemer uitvoeren, dan is er geen sprake van detachering zolang er geen sprake is van loon, gezag en verplichting tot persoonlijke arbeid

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef zelf ook bijles, daarbij heb ik volledig de regie in handen.

De zelfstandigheid gaat heel ver: zelf de tijd inplannen, de frequentie, de aard van de werkzaamheden etcetc.

Nu geef ik een paar lessen door aan een derde. Reden moge duidelijk zijn: omdat ik van dat vak geen snars begrijp. (of wel een of twee snarsen, maar dat is niet genoeg)

Ook deze docent heeft zowel ten aanzien van onze organisatie als tegenover de klant volledig de regie in handen: hij/zij bepaalt zelf tijden, duur, en inhoud van de lessen. Beiden kunnen ook zo weer van elkaar af.

 

Je moet het eigenlijk meer zien als maatschap, waarbij we dus allen ondersteuning geven. Het doel is daarbij wel om als één partij naar buiten te treden, dat is commercieel aantrekkelijker.

De marges zijn dan ook flinterdun om die reden.

 

@Nezhibe: deze onderwijsdiensten zijn vrijgesteld van btw.

Link naar reactie
  • 0
Ook deze docent heeft zowel ten aanzien van onze organisatie als tegenover de klant volledig de regie in handen: hij/zij bepaalt zelf tijden, duur, en inhoud van de lessen. Beiden kunnen ook zo weer van elkaar af.
Wie factureert er?

 

Je moet het eigenlijk meer zien als maatschap, waarbij we dus allen ondersteuning geven. Het doel is daarbij wel om als één partij naar buiten te treden, dat is commercieel aantrekkelijker.
Ja, maar er is geen sprake van een maatschap. Dus ook hierbij, wie factureert er?

 

Het gaat er naar uitzien dat er sprake is van een bemiddelingsbureau.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

1. er zijn dus twee partijen die factureren: ik aan de klant, die ik vaak ook nog zelf als klant heb nl (voor een ander vak).

 

2. bemiddeling is toch iets anders, het is eerder (als je er dan toch een ruwe vergelijking op los wilt laten) inkoop-verkoop.

 

btw is trouwens niet van belang, ook al zou dat zo zijn, zou ik voor dit hele kleine deeltje in de KOr vallen., en de docent ook.

 

De vraag was ook met name, of het ook mag met een docent die niet ingeschreven staat bij kvk.

De constructie met zzp'ers mét inschrijving gebeurt veel vaker en is geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar er is geen sprake van een maatschap. Dus ook hierbij, wie factureert er?

 

Het gaat er naar uitzien dat er sprake is van een bemiddelingsbureau.

 

ik heb er even over nagedacht om tot een goede vergelijking te komen met het dagelijks leven.

 

Stel ik ben schilder, en ik heb een klus bij Piet. Hij heeft me aangenomen voor die klus, en beoordeeld me op het resultaat. Zal niet boos kijken als ik om 8.40 begin in plaats van 8.30.

 

Nu krijg ik het druk, en ik huur Kees in. (Piets stemt in)

Kees schildert heel anders dan ik: hij schuurt altijd van links naar rechts, terwijl ik dat van boven naar beneden doe. Hij neemt rookpauzes, ik niet. Hij schildert met een kwast, ik met een roller, etc.

Ik zeg: maakt me niet uit, als t werk maar klaar is.

En dat is het. Piet betaalt mij.

 

Nu ben ik toch niet plots een intermediair of zo ?

En er is toch ook geen arbeids cq gezagsrelatie? Die is er nl ook niet als Kees dat schilderwerk bij mij op kantoor doet.

 

Je kunt je alleen afvragen of over de (geringe) marge-minus andere kosten nog btw verschuldigd is.

(bij de onderwijsdiensten dan)

 

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik toch niet plots een intermediair of zo? En er is toch ook geen arbeids cq gezagsrelatie? Die is er nl ook niet als Kees dat schilderwerk bij mij op kantoor doet.

Je schrijft zelf ... "De zelfstandigheid gaat heel ver: zelf de tijd inplannen, de frequentie, de aard van de werkzaamheden etcetc. Nu geef ik een paar lessen door aan een derde ... Ook deze docent heeft zowel ten aanzien van onze organisatie als tegenover de klant volledig de regie in handen: hij/zij bepaalt zelf tijden, duur, en inhoud van de lessen. Beiden kunnen ook zo weer van elkaar af."

 

Misschien zie ik het verkeerd, maar ... als jij zorgt voor de connectie tussen docent en leerling, dan opereer je eigenlijk als een bemiddelingsbureau.

 

Misschien zie ik het volgende ook wel verkeerd ... als jij de factuur stuurt naar de leerling, dan opereer je eigenlijk als een uitzendbureau.

 

Over die vermeende vrijstelling voor het onderwijs ... zoals je schrijft ... daar ben ik ook niet zo zeker van.

 

ter info:

 

Belaste diensten in het onderwijs

 

De volgende diensten zijn belast:

 

- niet-vakinhoudelijke huiswerk- en studiebegeleiding als dat verband houdt met het gewone leerproces op school

- remedial teaching, verzorgd door zelfstandig ondernemers in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs

 

Maar u mag ervoor kiezen deze cursussen vrijgesteld te leveren. U hebt dan geen recht op aftrek van voorbelasting. Bij remedial teaching geldt als voorwaarde dat alleen de stof wordt gerepeteerd die op school is behandeld. In alle andere gevallen mag u als zelfstandig ondernemer niet kiezen voor de vrijstelling en is remedial teaching dus belast.

 

Gezien de activiteiten die je op je website profileert, vindt ik die vrijstellings-aanname flinterdun. Heb je inzake de btw een vrijstellingsbevestiging van de Belastingdienst ontvangen?

 

voor meer informatie: Omzetbelasting. Vrijstellingen; Onderwijsvrijstelling

 

zie ook: Central Register KortBeroepsOnderwijs (CRKBO) >> De BTW-onderwijsvrijstelling

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

jawel hoor, onderwijs en met name genoemd ook bijles is vrijgesteld voor de btw

Vrijgesteld onderwijs

 

De volgende onderwijsvormen zijn vrijgesteld:

 

wettelijk geregeld onderwijs

algemeen vormend onderwijs

beroepsonderwijs

kunstonderwijs

bijlessen, tentamen- of examentraining en examenafname

Deze activiteiten zijn alleen vrijgesteld als ze betrekking hebben op vrijgesteld onderwijs.

en ook terug te vinden in dat besluit van juli/aug 2014, waarvoor overigens dank.

 

Heb je inzake de btw een vrijstellingsbevestiging van de Belastingdienst ontvangen?

Hoewel ik er toch redelijk zeker van ben, s het wellicht toch beter om daar vooraf maar eens naar te vragen. Beter dan achteraf gedonder te krijgen om die paar euro.

Bovendien: er zijn nog andere mogelijkheden om eea in te gieten.

 

hoe gaat dat, dat is een brief schrijven aan mijn plaatselijke inspecteur?

Link naar reactie
  • 0
jawel hoor, onderwijs en met name genoemd ook bijles is vrijgesteld voor de btw ... en ook terug te vinden in dat besluit van juli/aug 2014, waarvoor overigens dank.
Voor een ieder die de passages nog niet hebben kunnen vinden:

 

12.2 Huiswerk- en/of studiebegeleiding

In de praktijk is het niet eenvoudig een scheiding aan te brengen tussen de niet-vakinhoudelijke begeleiding en de vakinhoudelijke begeleiding. Daarom keur ik [De Staatssecretaris van Financiën] uit praktische overwegingen het volgende goed.

Goedkeuring: Ik keur goed dat niet-vakinhoudelijke huiswerk- of studiebegeleiding is vrijgesteld van btw-heffing.

 

12.3 Remedial teaching.

Goedkeuring: Om verstoring van concurrentieverhoudingen te voorkomen, keur ik [De Staatssecretaris van Financiën] goed dat remedial teaching die wordt verzorgd door op zelfstandige basis werkzame ondernemers is vrijgesteld van btw-heffing.

Voor deze goedkeuring geldt de voorwaarde dat de remedial teaching wordt verstrekt in directe samenhang met het basis- en voortgezet onderwijs. Dat betekent dat bij de remedial teaching die stof wordt gerepeteerd die op de school/in de klas wordt gedoceerd. In alle andere gevallen is remedial teaching belast.

 

hoe gaat dat, dat is een brief schrijven aan mijn plaatselijke inspecteur?
Ja, aan het regiobelastingkantoor.

 

Aangezien deze btw-vrijstelling in bovenstaande gevallen een vrijwillige keuze is, komen de volgende passages van het CRKBO in beeld:

 

Voor- en nadelen van een BTW-vrijstelling.

Het voordeel van een BTW-vrijstelling is dat u uw klanten een lagere prijs in rekening kunt brengen. Dit speelt met name als u beroepsonderwijs verzorgt aan instellingen of personen die geen BTW kunnen verrekenen. Dit kan zijn omdat zij van BTW zijn vrijgesteld (bijvoorbeeld zorginstellingen), of omdat ze eindafnemer (privé personen) zijn. Het nadeel van een BTW-vrijstelling is dat u zelf geen BTW kunt verrekenen (‘terugkrijgen’) over bedrijfsgerichte investeringen of aankopen ten behoeve van uw activiteiten als beroepsonderwijs verzorgende instelling of docent. Het is uiteindelijk úw ondernemersbeslissing of u voor BTW-vrijstelling kiest, mocht u daarvoor in aanmerking komen.

 

Kleine ondernemersregeling

Ook als u maar weinig inkomen genereert als aanbieder van beroepsonderwijs kan het interessant zijn om juist geen gebruik te maken van de BTW-vrijstelling. Als u na aftrek van voorbelasting dit jaar minder dan € 1.883,- aan BTW moet afdragen, kunt u in aanmerking komen voor belastingvermindering: dit is de ‘Kleine ondernemersregeling’. Blijft u na aftrek van voorbelasting onder de € 1.345,-, dan hoeft u helemaal geen BTW meer af te dragen en kunt u bovendien ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.