• 0

loonheffing dga 2016 zvw programma belastingdienst

Beste Experts,

 

Vandaag heb ik geprobeerd aangifte loonbelasting te doen met het programma van de belastingdienst. Om dat goed te kunnen doen wil ik hier graag wat vragen stellen. Ik ben Nederlander en woon in NL en ben directeur met 100% van de aandelen van mijn bv waarvan ik de enige werknemer ben.

 

Mijn vragen:

1. Dien ik looncode 13 of 17 in te voeren? Volgens mij ben ik niet verplicht verzekerd dus zou ik zeggen code 17.

2. Welke code zorgverzekeringswet pas ik toe? Omdat ik denk niet verzekeringsplichtig te zijn, kan ik kiezen uit A, B, G en I, waarvan B en G niet logisch klinken. Blijft over A (niet verzekeringsoplichtig omdat persoon niet verzekerd is voor de WIz.) of I (niet plichtig omdat persoon niet verzekerd is voor Wiz maar wel pseudobijdrage verschuldigd is.) Of is het zo dat ik code N (wél verzekeringsplichtig, meer tarieven werkgeversheffing) moet toepassen.

3. Wat moet ik kiezen bij 'Code invloed verzekeringsplicht'. Ik lees op dit forum bij hetzelfde thema betreffende 2015 dat ik hier 'geen' moet beantwoorden.

4. Hoe kan ik de 'ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen' berekenen? Als ik de groene tabel hanteer, zit ik dan niet toch premies aan het betalen voor de niet verplichte verzekeringen? En als ik deze tabel hanteer dien ik dan de waarden in de kolom 'met loonheffingskorting' te nemen.

5. Wat voer ik in bij de 'verrekende arbeidskorting'? Is dit hetzelfde als wat in de groene tabel 'verrekende afbouw algemene heffingskorting' genoemd wordt?

6. Waarom correspondeert de 'verrekende afbouw algemene heffingskorting' uit de groene tabel niet met het verschil in loonheffing tussen de kolommen mét en zónder heffingskorting?

7. Wat is het bedrag bij de werkgeversheffing zorgverzekering? Is dat 5.5% of 6.75% berekend over het loon (tot maximumloon van €52763) of is het niets omdat ik niet verzekeringsplichtig zou zijn?

 

 

Laatste vraag:

Wat zijn de mogelijkheden om het aangifteprogramma gebruikersvriendelijker te maken? Bij wie moet je dan zijn? Is nu zo dat de programma's van de belastingdienst door ondernemers getest worden op gebruikersvriendelijkheid. Mijn indruk is namelijk dat met de huidige situatie 100.000 ondernemers in NL onnodig vele uren kwijt zijn door onduidelijkheid. Er is dus een winst mogelijk van tientallen miljoenen allen al door dit ene programma te verbeteren.

 

Mvg,

 

Circulatie

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn indruk is namelijk dat met de huidige situatie 100.000 ondernemers in NL onnodig vele uren kwijt zijn door onduidelijkheid.

 

Er zijn niet zo veel ondernemers die met dit gratis aangifteprogramma zitten te pielen, denk ik.

 

Want er zijn uitstekende loonprogramma's te koop, zeer gebruiksvriendelijk. En het uitbesteden van loonadministratie is helemaal niet duur en scheelt een hoop ellende voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 2

Vandaag heb ik geprobeerd aangifte loonbelasting te doen met het programma van de belastingdienst. Om dat goed te kunnen doen wil ik hier graag wat vragen stellen. Ik ben Nederlander en woon in NL en ben directeur met 100% van de aandelen van mijn bv waarvan ik de enige werknemer ben.

Goed, zal ik dan maar degene zijn die wél antwoord op de daadwerkelijk gestelde vragen geeft? ;) Ik ben het met je eens dat je in jouw geval best je aangifte loonheffingen gewoon zelf kan doen. Dat is even één keer goed invullen en dan ben je ook (gratis) klaar. Als je DGA bent zonder verdere medewerkers heb je ook nog het voordeel dat je alle maandaangiftes vooruit mag indienen. Dus je mag meteen alle 12 maandaangiftes opsturen, in plaats van steeds elke maand te moeten wachten op het (mogen) doen van de volgende aangifte.

 

1. Dien ik looncode 13 of 17 in te voeren? Volgens mij ben ik niet verplicht verzekerd dus zou ik zeggen code 17.

Hier vul je looncode 17 in. Code 13 is voor DGA's die verplicht verzekerd zijn voor de sociale verzekeringen. Aangezien je 100% aandeelhouder bent, denk ik dat dat niet van toepassing is.

 

2. Welke code zorgverzekeringswet pas ik toe? Omdat ik denk niet verzekeringsplichtig te zijn, kan ik kiezen uit A, B, G en I, waarvan B en G niet logisch klinken. Blijft over A (niet verzekeringsoplichtig omdat persoon niet verzekerd is voor de WIz.) of I (niet plichtig omdat persoon niet verzekerd is voor Wiz maar wel pseudobijdrage verschuldigd is.) Of is het zo dat ik code N (wél verzekeringsplichtig, meer tarieven werkgeversheffing) moet toepassen.

7. Wat is het bedrag bij de werkgeversheffing zorgverzekering? Is dat 5.5% of 6.75% berekend over het loon (tot maximumloon van €52763) of is het niets omdat ik niet verzekeringsplichtig zou zijn?

Ik denk eigenlijk dat je code M moet kiezen, voor de "ingehouden bijdrage". Als DGA moet je namelijk gewoon 5,5% zelf betalen (wordt dus niet door de werkgever - jouw BV - betaald). De waarde hiervan vul je verder op in in de aangifte.

 

Jij krijgt waarschijnlijk werkgeversheffing (6,75%) te zien, omdat je de verkeerde code had ingevuld. Als je code M gebruikt, zul je zien dat het verandert in een werknemersbijdrage (5,5%).

 

3. Wat moet ik kiezen bij 'Code invloed verzekeringsplicht'. Ik lees op dit forum bij hetzelfde thema betreffende 2015 dat ik hier 'geen' moet beantwoorden.

Dat denk ik ook.

 

4. Hoe kan ik de 'ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen' berekenen? Als ik de groene tabel hanteer, zit ik dan niet toch premies aan het betalen voor de niet verplichte verzekeringen? En als ik deze tabel hanteer dien ik dan de waarden in de kolom 'met loonheffingskorting' te nemen.

Als eerste moet je niet de groene, maar de witte maandtabel hanteren. Ten tweede moet je inderdaad de kolom gebruiken "met loonheffingskorting". Je betaalt dan inderdaad wel premies, maar alleen de premie volksverzekeringen (met name AOW). Als DGA ben je dus nog steeds verzekerd voor de AOW, omdat je daar via de loonheffing aan meebetaalt.

 

Let trouwens op! In tegenstelling tot andere jaren, komt er waarschijnlijk een nieuwe witte maandtabel vanaf april. Dat betekent dus dat je voor de maanden januari, februari en maart bovenstaande link kunt gebruiken, maar voor april t/m december even de nieuwe tabel moet raadplegen.

 

5. Wat voer ik in bij de 'verrekende arbeidskorting'? Is dit hetzelfde als wat in de groene tabel 'verrekende afbouw algemene heffingskorting' genoemd wordt?

6. Waarom correspondeert de 'verrekende afbouw algemene heffingskorting' uit de groene tabel niet met het verschil in loonheffing tussen de kolommen mét en zónder heffingskorting?

Nee, die arbeidskorting staat gewoon in de witte tabel. Maar omdat je de groene tabel hanteert (grofweg voor niet-werkenden) zul je daar ook geen arbeidskorting in terug vinden.

 

Wat zijn de mogelijkheden om het aangifteprogramma gebruikersvriendelijker te maken? Bij wie moet je dan zijn? Is nu zo dat de programma's van de belastingdienst door ondernemers getest worden op gebruikersvriendelijkheid. Mijn indruk is namelijk dat met de huidige situatie 100.000 ondernemers in NL onnodig vele uren kwijt zijn door onduidelijkheid. Er is dus een winst mogelijk van tientallen miljoenen allen al door dit ene programma te verbeteren.

Je moet bij niemand zijn. Deze programma's (ook Vpb/IB/etc) zien er letterlijk al 20 jaar zo uit. Ik gok niet dat ze veel moeite in de layout gaan steken. Op den duur raak je er wel gewend aan, hoor. Overigens is dit programma alleen geschikt voor bedrijven tot 10 medewerkers. Als je dus 11 medewerkers hebt, zul je sowieso noodgedwongen moeten overstappen naar een 'echt' loonaangifte programma.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk wil iemand echt antwoord geven ipv. aangeven dat je oplossingen kan kopen.

 

Ik dacht eerlijk gezegd dat je in de veronderstelling was dat je dit (in jouw ogen zeer gebruiksonvriendelijk aangifteprogramma - althans dat schrijf je) moest gebruiken om loonaangifte te doen. Zo klonk het in mijn oren.

 

Mea Culpa!

 

Maar ik had je ook niet kunnen helpen, want ik gebruik een loonprogramma en dan hoef ik niet over dit soort dingen na te denken. Dat kost mij namelijk dan veel te veel tijd allemaal (en tijd is geld, zeggen zij).

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Beste Prinsrachid,

 

Heel hartelijk dank voor je accurate en uitgebreide antwoord hierboven.

Dankzij jouw antwoord kunnen misschien wel 100.000 dga's in NL mogelijk om eenvoudig en gratis zelf loonaangifte te doen met het programma van de belastingdienst.

 

Het enige waar ik meer over zou willen weten is hoe ik feedback kan geven aan de belastingdienst over hun programma dat m.i. echt beter kan.

 

Groet Circulatie

Link naar reactie
  • 0

Deze programma's (ook Vpb/IB/etc) zien er letterlijk al 20 jaar zo uit. Ik gok niet dat ze veel moeite in de layout gaan steken.

 

Vind dat als ze geen moeite willen doen om het programma zelf te verbeteren, ze op zijn minst wel een invulvoorbeeld voor het standaard DGA salaris op hun site mogen zetten.

Lijkt me niet de minst voorkomende situatie, en dat je hier een administratiekantoor voor nodig zou moeten hebben -als je verder geen personeel hebt- wat overdreven.

 

 

Wat me ook stoort is dat de gebruikte termen tussen de verschillende standaard programma's niet consistent is.

Heb in het verleden ooit de fout gemaakt om het "totaal loonheffingen" bedrag van de LB aangiftes bij "loonheffingen" op mijn IB aangifte in te vullen.

LB programma telt echter ook de ingehouden bijdrage Zfw bij de "loonheffingen" op, en dat willen ze bij IB er niet bij hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wat me ook stoort is dat de gebruikte termen tussen de verschillende standaard programma's niet consistent is. Heb in het verleden ooit de fout gemaakt om het "totaal loonheffingen" bedrag van de LB aangiftes bij "loonheffingen" op mijn IB aangifte in te vullen.

In dit geval zijn ze wel consistent, maar voor de gewone sterveling is het nogal verwarrend. Je moet de belastingwiskunde ook een beetje weten. Er zijn twee 'formules', namelijk:

 

1. LB + premies WN-verzekeringen (+ Zvw) = LH

Loonbelasting (en premies volksverzekeringen) over je DGA-loon en werknemersverzekeringen en Zvw vormen samen de loonheffingen.

 

2. IB (+ Zvw) = IH

En als zelfstandige betaal je enerzijds inkomstenbelasting (en premies volksverzekeringen) en anderzijds inkomensafhankelijke bijdrage Zvw. Tezamen vormen die de inkomensheffingen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Loonbelasting over je DGA-loon en werknemersverzekeringen en Zvw vormen samen de loonheffingen.

 

Maar op je IB aangifte vragen ze ook letterlijk om loonheffing:

 

ib2014.png

 

Maar willen daar alleen de ingehouden loonbelasting+premies zien, zonder Zvw.

Had ooit met Zvw ingevuld, en daar viel de inspecteur over.

 

(Ben verder zowel DGA van een vennootschap als eigenaar van een eenmanszaak, en moet daarom het programma voor ondernemers gebruiken. Wellicht dat anderen een vooringevulde aangifte kunnen gebruiken, en daardoor de verwarring niet bekend is)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar op je IB aangifte vragen ze ook letterlijk om loonheffing:

Haha, ja klopt. Verwarrender kunnen ze het niet maken. :)

 

Loonheffing (enkelvoud) = Loonbelasting + premies volksverzekeringen (LB/PVV)

Loonheffingen (meervoud) = (LB/PVV) + premies WN-verzekeringen (+ Zvw)

 

De eerste is met name van belang voor werknemers. De tweede voor werkgevers.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Haha, ja klopt. Verwarrender kunnen ze het niet maken. :)

 

Loonheffing (enkelvoud) = Loonbelasting + premies volksverzekeringen (LB/PVV)

Loonheffingen (meervoud) = (LB/PVV) + premies WN-verzekeringen (+ Zvw)

 

De eerste is met name van belang voor werknemers. De tweede voor werkgevers.

En waarbij enkelvoud eigenlijk uit twee heffingen bestaat... ;)

De toelichting in het programma in de trend van "neem de bedragen over van uw jaaropgave" helpt in dit soort gevallen ook niet echt.

 

Dit zijn dus van die dingen die ik ook graag als feedback naar de BD zou willen sturen als ze daar gewoon een e-mail adres voor zouden hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik maakte net bij het invullen over 2015 ook de zelfde fout door bij de loon belasting de Zvw op te tellen.

Ik dacht wat krijg ik toch veel terug :-) Maar idd de vorige aangifte na gekeken en wat geGoogled de Loonheffing zonder Zvw ingevuld. Blijft dus in 2016 ook verwarrend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.