Waar blijven de business-wiki's?

Aanbevolen berichten

Wellicht interessant voor Higherlevel?

-------------------------------------------------------------------------------------

 

Een website waarop iedereen zonder ingewikkelde programmataal stukken kan plaatsen en andermans artikelen veranderen. Dat is wiki. Minder telefoonkosten, minder vergadertijd en meer interactie. Voor ondernemers een gouden kans.

 

Nederlandse ondernemers lijken nog nauwelijks actief op dit gebied, maar in de VS is sinds vorig jaar een groeiend aantal bedrijven, waaronder Walt Disney, SAP en Motorola, al bezig met wiki. Ook een klein technologiebedrijf als Stata Laboratories heeft een wiki. De inmiddels door Yahoo overgenomen onderneming zegt op die manier vooral fors te besparen op de telefoonrekening.

 

Een wiki is niet alleen functioneel om contact te hebben met klanten of werknemers buiten de deur. Bedrijven kunnen zo ook brainstormen, zicht houden op elkaars projecten en heel veel vergaderingen en heen en weer gemail voorkomen. Met een gratis open-source programma als Twiki is het makkelijk beginnen. Uiteraard kan een beperkte toegang tot de wiki worden geregeld, maar opvallend is haar zelfcorrigerend vermogen. Wiki’s die volledig openbaar toegankelijk zijn, worden vaak snel gecorrigeerd door andere bezoekers.

 

Wiki is een zusje van de blog, het online dagboek vol links waarop bezoekers kunnen reageren en vaker het werk van een individu. De wiki is per definitie een groepsproject. Bekend succesvoorbeeld van de wiki - in 1995 bedacht door de Amerikaans programmeur Ward Cunningham en vernoemd naar de shuttlebus op Hawaii – is de Wikipedia: een gratis online encyclopedie, waaraan iedereen kan bijdragen.

---------------------------------------------------------

Kijk voor een aantal hyperlinks op: http://www.sprout.nl/sprout_now.jsp?id=114519

Link naar reactie

Al eens eerder voorgesteld om met een wiki in een korte tijd gezamelijk een higherlevel (wiki) boek te schrijven.

 

Feit is dat het inderdaad kan. Truuk is even hoe een ieder een bijdrage aan zo'n boek kan geven. Zou dan een bepaald format moeten hebben, een thema. Het zou misschien wel de meest veel gestelde vragen kunnen bevatten.

 

Of succes verhalen van ondernemers. Op zich is daar wel animo voor, doch ben nog niet helemaal achter het format hoe precies te doen. En wat voor businessmodel we daar aan zouden moeten hangen.

 

Mogelijke modellen zijn:

Model 1. Just a free book downloadable

Een ieder levert dan een bijdrage en we zetten het gratis downloadable

Degene die een bijdrage leveren mogen dan wel hun core business onder de aandacht brengen.

 

Model 2: Boek geschreven door een kleine groep mensen dat verkocht wordt

Opbrengsten zouden dan naar de auteurs kunnen gaan en al of niet een goed doel.

 

Model 3: Boek geschreven door heel veel mensen, wordt gekocht door een ander publiek

Opbrengsten naar een goed doel.

 

Meeste belangrijke is waar het boek over moet gaan. Heb daar wel ideeën voor, maar hou ik nog even voor me:-)

 

Tja, ben er nog niet uit :-)

 

Lijkt me wel leuk om hier een bijdrage aan te leveren.

 

 

Idee blijft leven, ooit komt het er:-)

 

 

Perry

Link naar reactie

Hier gaat iets mank denk ik :)

Een wiki is een fundamenteel ander medium dan een boek!

Rutger stelt dan ook niet voor om een boek te schrijven maar om een wiki op te zetten; leuk dat dit in je boek-idee past, maar het lijkt me goed om bij de wiki-vraag te blijven en niet teveel op het boek te focusen in dit topic.

 

Overigens: is het wel op z'n plaats in off topic?

 

Rutger, wat let je om zelf zo'n wiki ergens op te zetten?

 

Link naar reactie

Mij let dat ik zelf geen ondernemer ben.

 

Iedereen kan bloggen en wikiën. Je hoeft geen geld te hebben en geen ondernemer te zijn. Je moet wel de tijd nemen en iets te vertellen hebben natuurlijk. Misschien dat dat ook wel het succes van bloggen verklaart. Iedereen kan zijn five seconds of fame (en misschien nog wel veel meer) hebben. Bloggers zijn eigenlijk intellectuele camgirls. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Over dit idee is meen ik al vaker op het forum over gesproken. Het lijkt me een prima idee! Een wiki sluit goed aan op Higherlevel en de website van Technopartner. Zijn er plannen vanuit het "bestuur" van Higherlevel om een wiki te gaan plaatsen? Het wiki-systeem van Wikipedia is open source en op Wikipedia al uitgebreid getest, dus het is met name een kwestie van dit installeren, een begin opbouwen en een aantal moderators aan te stellen.

Link naar reactie

Wiki lijkt me leuk. Ik speel al vrij lang met de gedacht om zoiets (te helpen) op te zetten. Content zat. Aan de andere kant denk is dat ht vraag/antwoord spel efficiënter werkt. Zeker voor de "vrager". Er is domweg te veel informatie en het is lastig terug te vinden wat je zoekt.

 

Innovatienet van syntens is op dit princiepe gebaseerd en het werkt domweg niet.

 

Maar daar laten we ons niet door weerhouden. Ik zou graag een proefversie van een wiki on-line willen hebben. Dan kunnen we zien hoe het werkt. Zal wel weer hopen tijd kosten. ::)

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Dit draadje is alweer een tijdje geleden opgehouden. Om nou eens te kijken hoe zo'n wiki nou eigenlijk werkte heb ik vandaag een opzetje gemaakt.

 

Ik wil iedereen uitnodigen om een url naar zijn bedrijf in de http://zoekoponderwerp.wetpaint.com/ te zetten. Wie weet waar het toe leidt... Het is maar een opzetje hoor, maar iedereen is vrij om toe te voegen en te verbeteren/veranderen. Het is (nog) geen charmante url, excuses daarvoor.

 

Wordt het draadje weer opgepakt?

 

 

Groet,

Mieke

 

www.outbox.nl

Link naar reactie

Gezien het aantal berichten in dit topic en de lange tijd er tussen weet ik niet of er hier op higherlevel veel anmio is maar mocht dat zo zijn dan is iedereen van harte welkom op onze website http://www.cursusnetwerk.nl. Cursusnetwerk draait op Moodle en binnen Moodle is een wiki geintegreerd. Er staat al een cursus voor startende ondernemers online maar die is vooral administratief gericht. Een meer omvattende ondernemerscursus is wat mij betreft dan ook van harte welkom. De vraag is wie wil het initiatief nemen en een en ander coordineren e.d.

Link naar reactie

Graag zou ik iedereen willen uitnodigen mee te werken aan een betere omschrijving over ondernemen op wikipedia zelf. Dat kan een goede basis bieden voor mensen die willen ondernemen.

 

Kijk bijvoorbeeld op wikipedia "onderneming starten" of "technostarter" en help mee!

 

Wat zegt men hier van? Goed idee?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.