Ik heb de afgelopen weken een hoop tijd gestoken om al mijn inkomende en uitgaande facturen op een rijtje te zetten, nadat ik mezelf geregistreerd heb als ondernemer bij de KvK. De ondernemingsvorm is een eenmanszaak.
Een volgende stap zou een boekhoudprogramma met eventueel een boekhouder. 90% van mijn transacties verlopen echter in dollars. Ik merk dat veel boekhoudprogramma's toch niet helemaal afgestemd zijn op mijn situatie, en ik het eigenlijk gewoon liever in Microsoft Excel aanpak.
Zelf ben ik actief als affiliate marketeer en freelancer. Al mijn inkomsten worden in dollars uitbetaald via Payoneer en PayPal. Het saldo wordt vervolgens ook aangehouden in dollars. Ook heb ik veel inhuurkosten (40% van omzet ongeveer) die ook allemaal via dezelfde valuta (dollars) worden uitgevoerd.
Al mijn opdrachtgevers (ondernemingen) bevinden zich buiten de EU, waardoor het niet opegenomen hoeft te worden in de BTW-aangifte.
Overzicht verzonden facturen:
1) Opdrachtgever 1 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Payoneer
2) Opdrachtgever 2 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Payoneer
3) Opdrachtgever 3 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
4) Opdrachtgever 4 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
5) Opdrachtgever 5 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
6) Opdrachtgever 6 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
Overzicht ontvangen facturen
1) Leverancier 1 (Buiten EU, particulier en geen ondernemer, Geen BTW)
2) Leverancier 2 (Buiten EU, particulier en geen ondernemer, Geen BTW)
3) GoDaddy (Buiten EU, maar berekent 21% BTW via hun EU-BTW nummer, weer terugvragen)
4) NameCheap (Buiten EU, maar heeft geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
5) Upwork.com Service Fees (Buiten EU, geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
6) Freelancer.com Service Fees (Buiten EU, geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
7) Bol.com Zakelijke Uitgave (21% BTW Betaald, weer terugvragen)
Het geld krijg ik dus in dollars binnen op Payoneer of Upwork (schrijf ik over naar PayPal). Voor bij- en afschrijvingen zijn vaak kosten verbonden die niet direct terug zijn te zijn, zonder het overzicht van Payoneer, PayPal en Upwork te vergelijken.
Bijvoorbeeld, ik maak $600 over naar een leverancier in de US via PayPal. Dan wordt er $611 afgeschreven van mijn prepaid debitcard. Dit is dan alleen te zien via het Payoneer overzicht. Ook zitten er talloze privé-uitgaven en opnames tussen, waardoor het allemaal niet allemaal echt overzichtelijk is voor een boekhouder en per transactie mijn hulp nodig zou hebben om het allemaal te begrijpen. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit klauwen met geld zal kosten.
Iets wat ik me met mijn hoge schulden niet echt kan veroorloven.
Ik ben van plan om ook een overzicht te maken van alle bank- en verwerkingskosten.
1) Payoneer
2) PayPal
3) Upwork (rekent een dollar uitbetalingskosten voor de meeste uitbetaalmethoden)
Voor de te waarderen valuta in Euro, zal ik de koers van de datum van uitbetaling overnemen (komt overeen met factuurdatum). Tevens zal ik een overzicht aanmaken met valutaverschil (positief/negatief) in vergelijking met opnames.
Ook zit ik met facturen die betrekking hebben op zowel 2015 als 2016. Het boekhoudprogramma neemt in die laatste week automatisch het gemiddelde, terwijl ik kan nagaan wat er per dag is verdiend. Ook stelt het boekhoudprogramma mij niet in staat om handmatig transacties in te voeren in dollars. En er zijn talloze andere dingen waar ik steeds tegen aanloop.
Het zorgt ervoor dat ik me afvraag of ik al het bovengenoemde niet beter zelf kan doen, gewoon in Microsoft Excel? Dus geen boekhouder en geen boekhoudprogramma (alleen voor koers checken). Het gaat om ongeveer 70+ uitgaande en 70+ inkomende facturen per jaar.
Misschien zie ik als beginner bepaalde zaken over het hoofd, dat kan natuurlijk makkelijk. Voor de inkomstenbelasting kan ik naast de facturen ook zeer eenvoudig mijn uitbetalingsoverzicht van affiliate programma's en freelance platform raadplegen (1 januari t/m 31 december) om te zien of het overeenkomt.
Uiteraard houd ik ook een urenadministratie bij. Ik voldoe volgens mij aan de regels om voor zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc. in aanmerking te komen.
En voor de BTW-aangifte, daar zie ik ook niet zo gauw wat ik fout kan doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Android212
Android212
Ik heb de afgelopen weken een hoop tijd gestoken om al mijn inkomende en uitgaande facturen op een rijtje te zetten, nadat ik mezelf geregistreerd heb als ondernemer bij de KvK. De ondernemingsvorm is een eenmanszaak.
Een volgende stap zou een boekhoudprogramma met eventueel een boekhouder. 90% van mijn transacties verlopen echter in dollars. Ik merk dat veel boekhoudprogramma's toch niet helemaal afgestemd zijn op mijn situatie, en ik het eigenlijk gewoon liever in Microsoft Excel aanpak.
Zelf ben ik actief als affiliate marketeer en freelancer. Al mijn inkomsten worden in dollars uitbetaald via Payoneer en PayPal. Het saldo wordt vervolgens ook aangehouden in dollars. Ook heb ik veel inhuurkosten (40% van omzet ongeveer) die ook allemaal via dezelfde valuta (dollars) worden uitgevoerd.
Al mijn opdrachtgevers (ondernemingen) bevinden zich buiten de EU, waardoor het niet opegenomen hoeft te worden in de BTW-aangifte.
Overzicht verzonden facturen:
1) Opdrachtgever 1 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Payoneer
2) Opdrachtgever 2 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Payoneer
3) Opdrachtgever 3 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
4) Opdrachtgever 4 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
5) Opdrachtgever 5 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
6) Opdrachtgever 6 (Buiten EU, Geen BTW) - Betaalt uit in dollars via Upwork --- > PayPal
Overzicht ontvangen facturen
1) Leverancier 1 (Buiten EU, particulier en geen ondernemer, Geen BTW)
2) Leverancier 2 (Buiten EU, particulier en geen ondernemer, Geen BTW)
3) GoDaddy (Buiten EU, maar berekent 21% BTW via hun EU-BTW nummer, weer terugvragen)
4) NameCheap (Buiten EU, maar heeft geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
5) Upwork.com Service Fees (Buiten EU, geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
6) Freelancer.com Service Fees (Buiten EU, geen BTW berekend. Zelf +21% btw invoeren, krijg ik weer terug als aftrek voorbelasting)
7) Bol.com Zakelijke Uitgave (21% BTW Betaald, weer terugvragen)
8) NL eCommerce Winkel Zakelijke Uitgave (21% BTW betaald, weer terugvragen)
Het geld krijg ik dus in dollars binnen op Payoneer of Upwork (schrijf ik over naar PayPal). Voor bij- en afschrijvingen zijn vaak kosten verbonden die niet direct terug zijn te zijn, zonder het overzicht van Payoneer, PayPal en Upwork te vergelijken.
Bijvoorbeeld, ik maak $600 over naar een leverancier in de US via PayPal. Dan wordt er $611 afgeschreven van mijn prepaid debitcard. Dit is dan alleen te zien via het Payoneer overzicht. Ook zitten er talloze privé-uitgaven en opnames tussen, waardoor het allemaal niet allemaal echt overzichtelijk is voor een boekhouder en per transactie mijn hulp nodig zou hebben om het allemaal te begrijpen. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit klauwen met geld zal kosten.
Iets wat ik me met mijn hoge schulden niet echt kan veroorloven.
Ik ben van plan om ook een overzicht te maken van alle bank- en verwerkingskosten.
1) Payoneer
2) PayPal
3) Upwork (rekent een dollar uitbetalingskosten voor de meeste uitbetaalmethoden)
Voor de te waarderen valuta in Euro, zal ik de koers van de datum van uitbetaling overnemen (komt overeen met factuurdatum). Tevens zal ik een overzicht aanmaken met valutaverschil (positief/negatief) in vergelijking met opnames.
Ook zit ik met facturen die betrekking hebben op zowel 2015 als 2016. Het boekhoudprogramma neemt in die laatste week automatisch het gemiddelde, terwijl ik kan nagaan wat er per dag is verdiend. Ook stelt het boekhoudprogramma mij niet in staat om handmatig transacties in te voeren in dollars. En er zijn talloze andere dingen waar ik steeds tegen aanloop.
Het zorgt ervoor dat ik me afvraag of ik al het bovengenoemde niet beter zelf kan doen, gewoon in Microsoft Excel? Dus geen boekhouder en geen boekhoudprogramma (alleen voor koers checken). Het gaat om ongeveer 70+ uitgaande en 70+ inkomende facturen per jaar.
Misschien zie ik als beginner bepaalde zaken over het hoofd, dat kan natuurlijk makkelijk. Voor de inkomstenbelasting kan ik naast de facturen ook zeer eenvoudig mijn uitbetalingsoverzicht van affiliate programma's en freelance platform raadplegen (1 januari t/m 31 december) om te zien of het overeenkomt.
Uiteraard houd ik ook een urenadministratie bij. Ik voldoe volgens mij aan de regels om voor zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc. in aanmerking te komen.
En voor de BTW-aangifte, daar zie ik ook niet zo gauw wat ik fout kan doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag