• 0

Verschil fiscale winstberekening en winst- en verliesrekening

Hoi allemaal,

 

Ik ben zzp'er en doe aangifte inkomstenbelasting. Ik heb alles ingevuld, maar mijn fiscale winstberekening is €144 hoger dan de uitkomst van mijn winst- en verliesrekening. Nu is die €144 precies het bedrag dat ik als privéstorting heb gedaan, maar de balans klopt want daar staan gewoon de bedragen van de beginstand van de bank en de eindstand van de bank in. Bovendien staat er bij balans-passiva-ondernemingsvermogen-eigen vermogen dat je hier NIET de privéstortingen moet neerzetten. Wat doe ik dan fout dat het niet overeenkomt?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

HG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je privé geld overboekt op de zakelijke bankrekening of contant in de kas stort, dan neemt het eigen vermogen toe. Neem je geld op van de bankrekening of haal je dat contant uit de kas voor privé aankopen, dan daalt het eigen vermogen weer.

 

Deze privé opnames of stortingen komen ten gunste of ten laste van de zakelijke rekening en/of de kas maar tellen niet mee in de fiscale berekening van de winst of het verlies en worden op de balans opgenomen als passiva in combinatie met het eigen vermogen.

 

Elk boekhoudprogramma kent balansrekeningen (grootboeknummers) voor privé stortingen en privé opnamen.

 

Die €144 moet je dus wel als privé storting boeken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Cosara en Erik, beide bedankt. Ik ging vandaag aan de slag met alles narekenen en het verschil van 144 tussen de fiscale winstberekening en de winst- en verliesrekening bleek puur toeval. Het had dus niets te maken met de privéstortingen.

 

Maar, helaas heb ik nog steeds een verschil. Nu is het 36 euro. Nu komt dit wel in de buurt van de 37 euro omzetbelasting, die ik in 2016 (het volgende boekjaar) pas betaalde, maar daar kan het niet aan liggen, want die kortlopende schuld staat alleen op de balans en niet op de winst- en verliesrekening. Enig idee wat ik nog fout kan hebben gedaan? Ik heb alle bedragen langs gelopen. Omzet exclusief btw gerekend en de kosten ook. De belastingteruggave van 2014, die ik gestort kreeg in 2015 heb ik op de winst- en verliesrekening onder 'buitengewone baten' gezet. Dat klopt toch?

 

Wederom bedankt.

Link naar reactie
  • 0
De belastingteruggave van 2014, die ik gestort kreeg in 2015 heb ik op de winst- en verliesrekening onder 'buitengewone baten' gezet. Dat klopt toch?
Wat voor belastingteruggave is dat? IB moet je buiten de boekhouding van je eenmanszaak houden...

 

Link naar reactie
  • 0

En hoe had je dat dan in de aangifte van 2014 verwerkt? Als het goed is heb je dat bedrag toen bij de opbrengsten of buitengewone baten opgenomen en ook op de balans als vordering. In 2015 gaat de ontvangst dan weer van de vordering op de balans af en dus niet via de winst en verlies.

Link naar reactie
  • 0

Anouk en anderen, bedankt nog voor jullie reacties. Op de aangifte van 2014 had ik niets verwerkt, want toen hoefde ik niet als ondernemer aangifte te doen. Maar, met jouw info Anouk ben ik eruit gekomen. Volgende keer neem ik wel een adviseur in de armen :-)

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Het is als volgt. Fiscale winstberekening vind plaats door vermogens vergelijking.

 

Vermogen 31 december

- Vermogen 1 januari

Vermogenstoename is winst afname is verlies..

 

Meer uitgebreid ;

Vermogen 1 januari

Bij vermogens (privé) stortingen

 

Af Vermogen 31 december

Verhoogd met vermogensopnamen (dividend/privé)

 

Verschil vermogenstoename of afname door resultaat .

 

Resultaat is baten minus lasten.

 

Belastingen zijn in principe geen "fiscale" resultaatposten maar kortingen en rente op belastingen weer wel Kleine Ondernemingsregeling is een "korting" dus een resultaatpost.

Boek dit op "rente" belastingen.

 

Jammer om een adviseur in te huren voor iets dat je opgelost hebt :)

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Anouk en anderen, bedankt nog voor jullie reacties. Op de aangifte van 2014 had ik niets verwerkt, want toen hoefde ik niet als ondernemer aangifte te doen. Maar, met jouw info Anouk ben ik eruit gekomen. Volgende keer neem ik wel een adviseur in de armen :-)

Dat heb je nu toch ook gedaan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.