De term doorverkoop percentage en marge wordt hier vaak lukraak geroepen.
Nu bereken ik al geruime tijd de doorverkoop per merk als volgt:
aantal verkochte items / totaal aantal ingekochte items * 100% = doorverkoop percentage
echter dit is af en toe voor mijn gevoel niet helemaal juist.
we hebben merken waar we misschien per seizoen 30 items inkopen, maar ook merken met 300 items.
Stel merk A
14 items verkocht van 30 totaal ingekocht.
Doorverkooppercentage = 14/30 * 100% = 46%
En merk B
80 items verkocht van de 300 in totaal ingekocht.
Doorverkooppercentage = 80/300 * 100% = 26%
Als je dan alleen naar de percentages kijkt zeg je merk A loopt goed zeg .... en merk B een stuk minder. Echter van merk B moet je wel veel meer verkopen voor hetzelfde percentage
Want als je van merk A de 14 goedkoopste items (zeg 15% van de inkoopwaarde) hebt verkocht en de duurste items nog hebt liggen en bij merk B juist de duurste items hebt verkocht (50% van de inkoopwaarde) maakt het, het beeld nog schever ....
Is er een manier om naast deze absolute percentages ook een soort van extra weegfactor hiervoor te gebruiken? Waarbij wellicht ookde inkoopwaarde/verkoopwaarde wordt meegenomen ....
En wat ook "standaard"in dit soort gevallen gebruikt kan worden ....
Daarnaast roepen de merken vaan ook bij ons heb je marge 2,5.
Item inkoop kost dan 10 eur ex BTW en je verkoop het voor 25 euro incl BTW.
Echter deze marge haal je in feite pas als je, je totale voorraad tegen deze optimale prijs verkoopt.
Zijn daar nog standaard formules voor waarbij je naast de marge van een merk kan berekenen, rekeninghoudend met de totale inkoop .... je maakt immers pas winst op een merk als je de inkoop eruit hebt .... (even de kosten voor de verkoop buiten beschouwing latend)
Graag wil ik eigenlijk een excel formule maken waarbij zowel het doorverkooppercentage word berekend icm marge, rekeninghoudend met de totale inkoop van een merk.
Al met al best wel wat vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.
Mod edit: oorspronkelijke titel 'Doorverkoop bepalen i.c.m.met marge' gewijzigd in 'Omzetanalyse kledingwinkel'
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RonnyW
RonnyW
Hi
ik run een winkel met kleding.
De term doorverkoop percentage en marge wordt hier vaak lukraak geroepen.
Nu bereken ik al geruime tijd de doorverkoop per merk als volgt:
aantal verkochte items / totaal aantal ingekochte items * 100% = doorverkoop percentage
echter dit is af en toe voor mijn gevoel niet helemaal juist.
we hebben merken waar we misschien per seizoen 30 items inkopen, maar ook merken met 300 items.
Stel merk A
14 items verkocht van 30 totaal ingekocht.
Doorverkooppercentage = 14/30 * 100% = 46%
En merk B
80 items verkocht van de 300 in totaal ingekocht.
Doorverkooppercentage = 80/300 * 100% = 26%
Als je dan alleen naar de percentages kijkt zeg je merk A loopt goed zeg .... en merk B een stuk minder. Echter van merk B moet je wel veel meer verkopen voor hetzelfde percentage
Want als je van merk A de 14 goedkoopste items (zeg 15% van de inkoopwaarde) hebt verkocht en de duurste items nog hebt liggen en bij merk B juist de duurste items hebt verkocht (50% van de inkoopwaarde) maakt het, het beeld nog schever ....
Is er een manier om naast deze absolute percentages ook een soort van extra weegfactor hiervoor te gebruiken? Waarbij wellicht ookde inkoopwaarde/verkoopwaarde wordt meegenomen ....
En wat ook "standaard"in dit soort gevallen gebruikt kan worden ....
Daarnaast roepen de merken vaan ook bij ons heb je marge 2,5.
Item inkoop kost dan 10 eur ex BTW en je verkoop het voor 25 euro incl BTW.
Echter deze marge haal je in feite pas als je, je totale voorraad tegen deze optimale prijs verkoopt.
Zijn daar nog standaard formules voor waarbij je naast de marge van een merk kan berekenen, rekeninghoudend met de totale inkoop .... je maakt immers pas winst op een merk als je de inkoop eruit hebt .... (even de kosten voor de verkoop buiten beschouwing latend)
Graag wil ik eigenlijk een excel formule maken waarbij zowel het doorverkooppercentage word berekend icm marge, rekeninghoudend met de totale inkoop van een merk.
Al met al best wel wat vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen.
Mod edit: oorspronkelijke titel 'Doorverkoop bepalen i.c.m.met marge' gewijzigd in 'Omzetanalyse kledingwinkel'
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53524-omzetanalyse-kledingwinkel-instrumenten-voor/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag