Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Celau

Bank belemmert schuldsanering binnenvaartschipper

Recommended Posts

, zoek iemand met kennis van zaken van de binnenvaart en insolventie en ga daarmee rond de tafel zitten.

Zou ik altijd doen, een sterfhuisconstructie doe je alleen in een brainstorm ,nooit alleen als consulent.

Je bent slechts coördinator ,hoogstens aangever van ideeën. Dit is het grote verschil met andere soorten van advies aan bedrijven. Je hebt de wijsheid noch de kennis om zulke complexe zaken tot een goed einde te brengen nooit. We zouden kunnen een brainstorm houden over dit forum ,dwz iedereen is betrokken en er wordt constructief naar een oplossing gezocht.

Ik heb dit gedaan voor een even onmogelijke case op het juridisch forum. Het gevolg was daar een tirade van scheldpartijen omdat mijn voorstel zo onverwachts was en uiteindelijk de zaak wel tot een goed einde kwam ,maar zeer veel would be adviseurs van dat forum zich behoorlijk met hun rug tegen de muur geplaatst voelde. Ik ben er zelfs voor gebannen.

Hierbij het gevolg van de brainstorm op het juridisch forum.

Dus ik hoop dat het niveau wat hoger ligt op dit forum zodat we deze mensen kunnen helpen.

Mod edit: links naar eigen site weggehaald

Ik ben niet betaald om de dingen juist te schrijven ,maar wel om de juiste dingen te schrijven.

Ik ben er zelfs voor gebannen.

Misschien had dat ook wel te maken met het geven van 'advies' waarvoor je strafrechtelijk bent veroordeeld...just guessing.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Ik heb wel eens gehoord over sterfhuisconstructies inderdaad, maar lijkt me in deze situatie niet relevant.

We hebben steunpunt binnenvaart ingeschakeld, die kijken naar alle belangen zowel privé als zakelijk. Om alle punten even goed helder te krijgen, helaas doen ze wel meer van dit soort zaken op jaarbasis.

Volgende week donderdag gesprek bij de bank, hebben we nog mooi even de tijd om alle zaken nog eens na te lopen. Alvast bedankt voor jullie adviezen. Daar zijn we heel blij mee.

Ik heb wel eens gehoord over sterfhuisconstructies inderdaad, maar lijkt me in deze situatie niet relevant.

Zeer goed ,sterfhuisconstructies zijn slechts roeiboten en als het vermeden kan worden .

Liefst

Kom wel terug als niets helpt aub .

Mod edit: ook hier links weggehaald, en dringend verzoek om niet meer off-topic te gaan!

Ik ben niet betaald om de dingen juist te schrijven ,maar wel om de juiste dingen te schrijven.

We hebben steunpunt binnenvaart ingeschakeld, die kijken naar alle belangen zowel privé als zakelijk. Om alle punten even goed helder te krijgen, helaas doen ze wel meer van dit soort zaken op jaarbasis.

Volgende week donderdag gesprek bij de bank, hebben we nog mooi even de tijd om alle zaken nog eens na te lopen. Alvast bedankt voor jullie adviezen. Daar zijn we heel blij mee.

Laat je eerst goed informeren door een jurist *voor* je naar de bank gaat. Ik zie te vaak dat de bank een 'oplossing' presenteert die feitelijk vooral zorgt dat de bank haar positie versterkt.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

nog even een vraag.

Volgens onze adviseur gaat de bank bij eventuele verkoop en niet aangaan van nieuwe lening ons vragen om door te varen voor 3 maanden om een poging te doen om varend te verkopen ivm betere verkoopprijs. Al betwijfel ik ten zeerste de betere verkoopprijs en wat wil je in vredesnaam doen in 3 maanden? Met de huidige hoge waterstand ligt de handel helemaal op zn gat. En het schip voldoet niet aan de technische eisen voor 2020. Waar overigens ook nog flinke kosten op staan.

Rekening courant staat over z'n limiet, overige schuldeisers hebben zijn er nog "maar" 2. Echter toekomstige facturen gaan dus ook niet betaald kunnen worden. Tot hoeverre kun je eisen dat banken bepaalde kosten er doorheen drukt? Bijv. de loonkosten, evt boodschappengeld en voor drinkwater, telefoonrekening en internet (zonder deze kunnen wij het werk namelijk niet doen) evt ook loonbelasting en omzetbelasting of is dit overvraagd? Want nu is de belastingdienst nog geen schuldeiser en manlief voelt er weinig voor om extra schulden te creeeren om de bank een plezier te doen om een goeie 4 ton meer uit de verkoop te gaan halen. ivm de rechten van de belastingdienst bij schulden.

Hoe hoog zijn de kosten voor 3 maanden doorvaren?

Hoe hoog zijn de opbrengsten voor 3 maanden doorvaren?

hoe hoog is de kans dat het schip na 3 maanden niet verkocht is?

m.a.w. maak een prognose voor die 3 maanden, dus inzichtelijk voor jezelf en bank en eentje als je nu meteen stopt met varen.

Beste Celau,

Dwingen kan de bank je m.i. niet en je kan het doorrekenen zoals Marco al schreef. Neem dan alleen de variabele kosten, tov van stil-liggen, want dat laatste is ook niet zonder kosten. Maar er is meer om over na te denken: Veelal levert bij verkoop een 'open winkel' (= een varend schip) meer op dan een gesloten winkel (= een stil liggend schip). De bank voelt waarschijnlijk een 'moeilijk inbare restschuld' aankomen en wil dat probleem minimaliseren. Dat moet m.i. ook jullie insteek zijn: Met 'moedwillig' een mogelijke restschuld te laten oplopen schiet niemand iets op. Daarentegen is een samenwerking met de bank om de mogelijke restschuld enigszins binnen de perken te houden in eenieders voordeel: De bank gaat dan wellicht makkelijker akkoord met een verkoop en loopt het niet uit op een 'clash'. Natuurlijk moeten die drie extra maanden wel door jullie op te brengen zijn, maar probeer wel naar een goede oplossing te werken, wellicht wordt het dan toch nog 'eind goed, al goed'. Succes!

Na een aantal gesprekken met de bank zijn we ondertussen een paar stappen verder. En niet geheel onbelangrijk op goede voet met de bank.

De bank beslist momenteel welke facturen er betaald worden en wat niet (enige wel is de salarissen en de rente en aflossing) In gezamelijk overleg is besloten het schip varend te verkopen ivm betere verkoopprijs en dat is gelukt ondertussen we hopen eind augustus de overdracht te hebben.

Met de meest lastige schuldeiser hebben we een betalingsregeling lopen. Onze huwelijkse voorwaarden zijn nog even doorgelicht door een jurist (dat is allemaal op orde).

Alleen de boekhouder wil geld zien voordat de aangiftes voor loonbelasting en omzet belasting gedaan gaan worden. Zij gebruiken dit als pressiemiddel om hun openstaande facturen betaald te krijgen. Had nog zitten denken om zelf voor de afsluiting van bedrijf van mijn salaris een betalingsregeling te treffen, maar is denk ik even niet verstandig nog dus wachten nog af. Gelukkig heeft mijn man al werk en ikzelf hoop van het weekend meer te weten over een baan.

Het mooiste van alles is dat de bank ondertussen bereid is om te praten wanneer alles afgerond is en de cijfers duidelijk zijn dat wanneer de restschuld niet te hoog is dat zij evt bereid zijn de schuldeisers schadeloos te stellen en mijn man direct naar de bank kan aflossen en dat ze zelfs bereid zijn aan minnelijk traject willen meewerken.

Hartelijk dank voor de feedback ... het is goed om te horen dat met alle betrokkenen (weer) valt te praten en dat er een oplossing in zicht is.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Mooi Celau, dat het 'samenwerken' succes heeft opgeleverd!

Mbt de boekhouding/belastingaangifte is het nog wel essentieel dat dit gebeurd (anders krijg je later weer problemen met oa de belastingdienst). Er zijn een aantal gratis projecten voor de administratie, zoals 'de Rotterdamse zaak', of 'de Utrechtse zaak', maar die doen wél de administratie, maar niet de aangifte en zijn dus minder geschikt voor jullie situatie. Als je echt niet tot een regeling kan komen met je boekhouder, kijk dan beter of je niet in aanmerking kan komen voor een 'gift' van bijv. MKBSantos, om daarmee je boekhouder te betalen. Zie hiervoor het onderste voorbeeldje van bijgesloten link:

http://www.mkbsantos.nl/voorbeelden-van-ondernemers-in-minder-goede-tijden/

Mvrgr. Wim Schipper.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.