• 0

Best practice: Verzendkosten inboeken ?

Beste leden.

Al een tijdje lees ik de posts op dit forum.

Ik heb besloten om een me zelf te registreren omdat ik een aantal dingen met betreft inboeken van facturen niet duidelijk heb.

 

Het gaat om de verzenkosten die mijn leverancier levert.

Ik heb voor 50 euro incl. btw aan goederen besteld deze heb ik ingeboekt als marketingskosten.

Apart op de factuur werden verzendkosten van 4.95 euro vermeld.

 

Wordt er een btw over de verzendkosten afgedragen?

Kan ik de kosten als een nieuwe factuur regel toevoegen in mijn boekhouding programma?

Kunnen de verzenkosten, in dit geval, ook worden ingeboekt als marketingskosten?

 

 

Ik heb soortgelijke vaker voorbij zien komen maar dat lost mijn probleem niet op.

Met vriendelijke groet.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste st01,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wordt er een btw over de verzendkosten afgedragen?

BTW op de verzendkosten volgt de BTW op de hoofddienst, dus in dit geval zou er ook BTW over de verzendkosten berekend moeten zijn. Dat gaat echter nog wel eens mis bij kleine webshops. Zonder de factuur te zien is dat dus niet te zeggen. Of de verzender het ook afdraagt... dat kom je niet te weten, maar is voor jou niet van belang.

 

Kan ik de kosten als een nieuwe factuur regel toevoegen in mijn boekhouding programma?

Kunnen de verzenkosten, in dit geval, ook worden ingeboekt als marketingskosten?

Voor je administratie kun je de factuur gewoon inclusief verzendkosten boeken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor 50 euro incl. btw aan goederen besteld deze heb ik ingeboekt als marketingskosten.

Apart op de factuur werden verzendkosten van 4.95 euro vermeld.

En wat staat er nu eigenlijk exact op de factuur? Hoeveel kostten de goederen exclusief btw? Hoeveel was de btw in totaal op de factuur? En wat was het totale factuurbedrag dat je moest betalen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Klopt volgens mij wel. Schrijf maar helemaal uit. Incl. en excl. BTW.

 

Goederen en verzendkosten worden nu beide alleen inclusief vermeld. :P

 

Volg verder het advies van Ron. Ik denk dat je er weinig aan hebt als je kunt nagaan hoeveel je aan verzendkosten van leveringen hebt betaald.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de bijlage een kopie bijgevoegd van de betreffende factuur.

Nou, dat is heel mooi. En het klopt ook helemaal. Het is alleen een wat ongebruikelijke manier van presenteren. Zeker als het om B2B gaat. In je boekhouding (en voor de inkomstenbelasting) heb je dan de volgende kosten:

 

4XXX inkoopkosten 32,23

4XXX verzendkosten 4,09

 

En die 7,63 euro btw vraag je terug als voorbelasting bij je eerstvolgende aangifte omzetbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Is het werkelijk 'fout' om deze verzendkosten of de factuur inclusief de verzendkosten op 7xxx te boeken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

in boekhouding is niet snel iets fout als het gaat om dit soort kosten het hangt gewoon van het systeem af dat je volgt. Als je met voorraad werkt is het apart boeken van de verzendkosten vaak praktischer om je voorraad waarde niet mede te laten bepalen door bijkomende kosten als verzendkosten. Maar ze maken wel onderdeel uit van je inkoopwaarde (en verlagen dus je brutomarge) en zijn ze belangrijk om te volgen, dan kies je dus voor een rekening in de 7000 serie.

Verzendkosten op voorraad zijn vaak goed te beïnvloeden door met bestelgrote te optimaliseren of nieuwe afspraken te maken met (vaste) leveranciers.

 

 

Als je echter een printer of doos folders koopt voor op kantoor dan zijn die verzendkosten geen kosten die de inkoopwaarde van de omzet verhogen en dan boek je ze gewoon op dezelfde rekening als waar de kosten landen omdat ze wel de totaal prijs verhogen maar niet gespecificeerd hoeven te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had in bedoeling boeken op één 4xxx willen/moeten schrijven. Het uitgebreide antwoord van Roel is in algemene zin natuurlijk heel verhelderend. De methodiek heel duidelijk uitgelegd.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.