• 0

Welke kostenpost voor inhuur ZZP'er?

Ik ben zelf ZZP'er/eenmanszaak sinds enkele jaren. Dit jaar kwam er zo veel werk op de plank dat ik een andere ZZP'er ingehuurd heb om werkzaamheden uit te voeren voor een eindklant. Hiervoor heb ik tussen mij en de andere ZZP'er een modelcontract afgesloten zodat duidelijk is dat het niet om een dienstverband gaat.

Ook tussen mij en de eindklant bestaat een modelcontract (door mij voorgelegd), deze is nog niet getekend door de eindklant, ondanks dat ik de mogelijke consequenties daarvan duidelijk uitgelegd heb. Zijn probleem lijkt me?

 

Inmiddels is dit verder allemaal goed gegaan. De eindklant heeft mij betaald en ik heb de ZZP'er zijn deel betaald.

 

Mijn vraag is nu: hoe boek ik die gemaakte kosten voor de ZZP'er in, in de administratie? Onder welke kostenpost valt dit (ik gebruik Reeleezee)?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hiervoor heb ik tussen mij en de andere ZZP'er een modelcontract afgesloten zodat duidelijk is dat het niet om een dienstverband gaat.

De feitelijke situatie telt. Is het contract daarmee in overeenstemming?

 

Ook tussen mij en de eindklant bestaat een modelcontract (door mij voorgelegd), deze is nog niet getekend door de eindklant, ondanks dat ik de mogelijke consequenties daarvan duidelijk uitgelegd heb. Zijn probleem lijkt me?

Dat ligt eraan op welke consequenties je doelt.

 

Mijn vraag is nu: hoe boek ik die gemaakte kosten voor de ZZP'er in, in de administratie? Onder welke kostenpost valt dit (ik gebruik Reeleezee)?

Zit er iets als "kosten inhuur derden" in het gebruikte rekeningschema?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Ook tussen mij en de eindklant bestaat een modelcontract (door mij voorgelegd), deze is nog niet getekend door de eindklant, ondanks dat ik de mogelijke consequenties daarvan duidelijk uitgelegd heb. Zijn probleem lijkt me?
Voor beiden.

 

Voor de goede orde ... een VAR was niet verplicht ... een opdrachtovereenkomst volgens de Wet DBA nu ook niet.

 

Mijn vraag is nu: hoe boek ik die gemaakte kosten voor de ZZP'er in, in de administratie? Onder welke kostenpost valt dit (ik gebruik Reeleezee)?
Uitbesteed werk (géén lonen & salarissen) in de W/V-rekening. Geen idee welk grootboekrekeningnummer Reeleezee daarvoor hanteert, maar waarschijnlijk te beginnen met 40xx.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hiervoor heb ik tussen mij en de andere ZZP'er een modelcontract afgesloten zodat duidelijk is dat het niet om een dienstverband gaat.

De feitelijke situatie telt. Is het contract daarmee in overeenstemming?

 

Ook tussen mij en de eindklant bestaat een modelcontract (door mij voorgelegd), deze is nog niet getekend door de eindklant, ondanks dat ik de mogelijke consequenties daarvan duidelijk uitgelegd heb. Zijn probleem lijkt me?

Dat ligt eraan op welke consequenties je doelt.

 

Mijn vraag is nu: hoe boek ik die gemaakte kosten voor de ZZP'er in, in de administratie? Onder welke kostenpost valt dit (ik gebruik Reeleezee)?

Zit er iets als "kosten inhuur derden" in het gebruikte rekeningschema?

 

 

Ik heb de modelcontracten van de belastingdienst zelf doorgelezen en de werkelijke situatie komt daarmee overeen (ik heb met name gelet op de geel gearceerde stukken, maar de rest komt ook overeen). Hierover maak ik mij geen zorgen.

 

Voor wat betreft Reeleezee: het standaard rekeningschema is niet het meest logische qua naamgeving. Het enige dat ik heb kunnen vinden dat erop lijkt is "te factureren onkosten van derden". Dit is een beetje verwarrend want het gaat hier juist om een factuur van derden die aan mij gefactureerd is? Verder zie ik: kosten uitzendkrachten, diverse kosten personeel.

 

Cosara: ook "uitbesteed werk" komt niet voor het Reeleezee rekeningschema...

 

Nu ik er zo over nadenk, misschien is dit meer een vraag voor de Reeleezee helpdesk... Ik zal contact met ze opnemen en het antwoord hier neerzetten zodat anderen daar ook weer wat aan hebben.

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0
Cosara: ook "uitbesteed werk" komt niet voor het Reeleezee rekeningschema...
Niet bestaande omschrijvingen en grootboekrekeningnummers zijn in elk boekhoudprogramma, ook in Reeleezee, eenvoudig aan te maken.

 

Handleiding Reeleezee

Hoofdstuk 3. Inrichting, blz. 51

Artikel 3.2.2. Nieuwe grootboekrekening aanmaken, blz. 65

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Cosara: ook "uitbesteed werk" komt niet voor het Reeleezee rekeningschema...
Niet bestaande omschrijvingen en grootboekrekeningnummers zijn in elk boekhoudprogramma, ook in Reeleezee, eenvoudig aan te maken.

 

Handleiding Reeleezee

Hoofdstuk 3. Inrichting, blz. 51

Artikel 3.2.2. Nieuwe grootboekrekening aanmaken, blz. 65

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Dit is me duidelijk inderdaad, maar waar ik geen verstand van heb (en me liever ook niet in wil verdiepen) is hoe zo'n rekening verder door het programma verwerkt wordt om bijvoorbeeld rapporten te generen (balans, winst verlies, etc) die van pas komen bij het invullen van de belasting aangifte.

 

Als ik een standaard reeleezee grootboekrekening gebruik weet ik "zeker" dat het op de achtergrond allemaal goed verwerkt wordt.

 

Of overschat ik nu hoe complex dit is en worden alle grootboekrekeningen gelijk behandeld bij het opmaken van die rapporten?

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 1
Dit is me duidelijk inderdaad, maar waar ik geen verstand van heb (en me liever ook niet in wil verdiepen) is hoe zo'n rekening verder door het programma verwerkt wordt om bijvoorbeeld rapporten te generen (balans, winst verlies, etc) die van pas komen bij het invullen van de belasting aangifte.
Dat kan ik begrijpen en daarom ... bel de helpdesk van Reeleezee. Beter vooraf vragen dan zelf zitten knoeien. Hier wachten op een welwillende Reeleezee-gebruiker kan wel eens lang duren. Niet iedereen leest je vraag of is even hulpvaardig.

 

Als ik een standaard reeleezee grootboekrekening gebruik weet ik "zeker" dat het op de achtergrond allemaal goed verwerkt wordt.
Met redelijke zekerheid ... Ja ... maar dat gaf je zelf al aan door het woordje zelf tussen aanhalingstekens te plaatsen.

 

Of overschat ik nu hoe complex dit is en worden alle grootboekrekeningen gelijk behandeld bij het opmaken van die rapporten?
Nee, want dat nieuwe grootboekrekeningnummer moet wel ergens naar verwijzen ... activa, passiva, inkomsten of kosten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Als je een bestaande rekening kiest in het grootboekschema van reeleezee en je gaat daar op staan en klikt er met je muis op, kun je hem kopiëren en een nieuwe naam geven. Je moet dan wel een rekening kiezen die dezelfde eigenschappen heeft, bijvoorbeeld uitzendkrachten.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een bestaande rekening kiest in het grootboekschema van reeleezee en je gaat daar op staan en klikt er met je muis op, kun je hem kopiëren en een nieuwe naam geven. Je moet dan wel een rekening kiezen die dezelfde eigenschappen heeft, bijvoorbeeld uitzendkrachten.

 

Ah juist. Daarmee geef je (denk ik) antwoord op mijn vraag: de rekening die ik zoek is uitzendkrachten.

 

Het enige dat dan veranderd om alles kloppend te maken is de naam van de rekening in Reeleezee.

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.