• 0

Opdrachten van stichting uitbesteden aan (eigen) bedrijf

Goede avond,

 

Ik heb goed rond gezocht op HL, maar kon het antwoord niet op mijn vraag vinden.

Maar ik heb een stichting opgericht en ik heb een eigen bedrijf, maar nu heeft de stichting een opdracht die ik in principe uit kan voeren met mijn eigen bedrijf.

 

Nu is mijn vraag als volgt: Mag je als oprichter van een stichting een opdracht uitbesteden aan je eigen bedrijf?

 

De stichting is (nog) geen ANBI en ontvangt alleen donaties van particulieren en bedrijven, dus geen subsidies.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een ANBI stichting is het wel een dingetje volgens mij. Dus als de stichting dat gaat worden dan zou ik het niet doen omdat je de ANBI status als stichting kan verliezen. Maar dat is voor de toekomst. Voor nu, stel bijvoorbeeld voor dat er een werkgroep komt binnen het bestuur (zonder jou) die bij drie bedrijven een offerte opvraagt waarbij jij een van die bedrijven bent. Die werkgroep moet dan bepalen aan wie ze de opdracht gunnen en waarom. Als dat goed op papier wordt gezet (en klopt) hoeft het geen probleem te zijn lijkt me als jij die opdracht krijgt en jij die opdracht goed uitvoert. Als je het maar goed en eerlijk kan uitleggen aan je donateurs toch? Want daar is de stichting van afhankelijk.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je schrijft 'opgericht', maar ik neem aan dat je ook iets in het bestuur doet? Dan is het verstandig ervoor te zorgen dat een eventueel besluit om jouw bedrijf in te schakelen wordt genomen door het bestuur *zonder* jou. Dat is het minste wat je kunt doen om de schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Vermijd de schijn van belangenverstrengeling. Altijd.

Als ik in een cynische bui jouw vraag lees, zou ik zelfs kunnn denken dat je de stichting hebt opgericht om jouw bedrijf werk te verschaffen :P

Dat is natuurlijk het laatste dat je wilt.

 

Kun je er geen aan 2 kanten snijdende PR uithalen door het werk te sponsoren?

Stichting en bedrijf in de spotlight, geen nare bijsmaak van belangenverstrengeling: win-win. (Als jouw bedrijf dat kan opbrengen.)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle reacties gelezen en er nog even goed over nagedacht. Het is inderdaad raar om een opdracht voor je "eigen" stichting te doen en er vervolgens voor betaald te krijgen. Dan lijkt het er inderdaad op dat de stichting opgericht is om de bestuurders te verrijken. Door jullie adviezen en meningen heb ik besloten om de opdracht uit te besteden aan een opdrachtnemer die los van de stichting staat.

 

Allemaal bedankt voor jullie inbreng!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.