• 0

Verzendkosten inboeken

Ik zou graag willen weten hoe je de verzendkosten inboekt, ik heb sinds kort een webshop overgenomen en ben ik erachter gekomen dat ik toch nog iets niet snap, en dat is het volgende:

 

Mijn eerste bestelling is binnen gekomen vanuit Belgie en door het gewicht moet ik 11,25,- verzendkosten betalen, de klant zelf betaald maar 4,70,- verzendkosten.

 

Waarover moet ik nou de 21% BTW over berekenen de 4,70,- of 11,25,- en wat doe ik met het verschil van 6,55,-?

 

Zie even door de bomen het bos niet meer, terwijl het volgens mij heel simpel is.

 

Alvast hartstikke bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste bestelling is binnen gekomen vanuit Belgie en door het gewicht moet ik 11,25,- verzendkosten betalen, de klant zelf betaald maar 4,70,- verzendkosten.

Dat verschil is in feite je eigen 'probleem'. De klant betaalt gewoon hetzelfde btw-tarief over de héle bestelling. Als die dus iets van 6% btw koopt, dan reken je over de verzendkosten ook 6% (en hetzelfde voor een bestelling met 21%). Deze btw draag je af bij je btw-aangifte in rubriek 1.

 

Vervolgens vraag je de btw over de verzendkosten terug als voorbelasting bij je btw-aangifte. Het kan overigens zijn dat daar géén btw op zit. In dat geval vraag je ook geen voorbelasting terug, maar moet je dus wel btw afdragen over de verzendkosten die je zelf in rekening brengt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn eerste bestelling is binnen gekomen vanuit Belgie en door het gewicht moet ik 11,25,- verzendkosten betalen, de klant zelf betaald maar 4,70,- verzendkosten.

Dat verschil is in feite je eigen 'probleem'. De klant betaalt gewoon hetzelfde btw-tarief over de héle bestelling. Als die dus iets van 6% btw koopt, dan reken je over de verzendkosten ook 6% (en hetzelfde voor een bestelling met 21%). Deze btw draag je af bij je btw-aangifte in rubriek 1.

 

Vervolgens vraag je de btw over de verzendkosten terug als voorbelasting bij je btw-aangifte. Het kan overigens zijn dat daar géén btw op zit. In dat geval vraag je ook geen voorbelasting terug, maar moet je dus wel btw afdragen over de verzendkosten die je zelf in rekening brengt.

 

Ah dus toch, bedankt! En nog even kort voor de duidelijkheid, als ik het goed begrijp kan ik het verschil van 6,55,- inboeken als uitgaven met 0% BTW?

Link naar reactie
  • 0

Ah dus toch, bedankt! En nog even kort voor de duidelijkheid, als ik het goed begrijp kan ik het verschil van 6,55,- inboeken als uitgaven met 0% BTW?

Nope, je moet beide aspecten los van elkaar boeken en dus niet zelf gaan zitten spelen met verschillen en btw-tarieven gaan verzinnen.

 

Het ligt er een beetje aan wat je als boekhoudprogramma gebruikt, maar je in het algemeen boek je dan zowel de volledige kosten van 11,25 als "verzendkosten". Bij het inboeken vul je uiteraard het goede btw-tarief op basis van wat er op je factuur of bon staat (meestal btw-vrijgesteld of anders 21%, maar dat blijkt uit de bon/factuur).

 

Vervolgens boek je bij het verwerken van je verkoopfactuur de volledige 4,70 euro als "verzendomzet". Ook hier vul je het juiste btw-tarief in op basis van de order op de factuur (meestal 6% of 21%, afhankelijk van wat je verkoopt).

 

Per saldo maak je dan uiteraard wel 6,55 euro verlies op het verzendgedeelte van je order, maar dat moet je dus niet zelf berekenen. Dat blijkt vanzelf als je beide boekingen hebt gedaan. Door verzendkosten en verzendomzet los van elkaar te boeken, heb je over een tijdje beter inzicht de totalen en kun je ook zien of je winst maakt op dit aspect van je onderneming.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ah dus toch, bedankt! En nog even kort voor de duidelijkheid, als ik het goed begrijp kan ik het verschil van 6,55,- inboeken als uitgaven met 0% BTW?

Nope, je moet beide aspecten los van elkaar boeken en dus niet zelf gaan zitten spelen met verschillen en btw-tarieven gaan verzinnen.

 

Het ligt er een beetje aan wat je als boekhoudprogramma gebruikt, maar je in het algemeen boek je dan zowel de volledige kosten van 11,25 als "verzendkosten". Bij het inboeken vul je uiteraard het goede btw-tarief op basis van wat er op je factuur of bon staat (meestal btw-vrijgesteld of anders 21%, maar dat blijkt uit de bon/factuur).

 

Vervolgens boek je bij het verwerken van je verkoopfactuur de volledige 4,70 euro als "verzendomzet". Ook hier vul je het juiste btw-tarief in op basis van de order op de factuur (meestal 6% of 21%, afhankelijk van wat je verkoopt).

 

Per saldo maak je dan uiteraard wel 6,55 euro verlies op het verzendgedeelte van je order, maar dat moet je dus niet zelf berekenen. Dat blijkt vanzelf als je beide boekingen hebt gedaan. Door verzendkosten en verzendomzet los van elkaar te boeken, heb je over een tijdje beter inzicht de totalen en kun je ook zien of je winst maakt op dit aspect van je onderneming.

 

Als ik het nu nog niet snap heb ik echt een boekhouder houder nodig of een cursus begrijpen lezen haha.

Ik heb hieronder een afbeelding bijgeleverd, en als ik u goed heb begrepen moet dit dus nu goed zijn.

Verzendomzet inboeken als inkomsten en actuele verzendkosten als uitgaven en beide belast met 21%

 

5aba9368071eff596c125622ad35f92c.png

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is dit dan correct of heb ik het weer niet goed begrepen?

Lees nou even wat we schrijven! WAT staat er exact op de inkoopfactuur (die je zelf stuurt) aan verzendkosten en btw? En wat staat er exact op de inkoopfactuur of bon (die je van PostNL, DHL of whomever hebt ontvangen) aan verzendkosten en btw?

 

Dát vul je in.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Maar is dit dan correct of heb ik het weer niet goed begrepen?

Lees nou even wat we schrijven! WAT staat er exact op de inkoopfactuur (die je zelf stuurt) aan verzendkosten en btw? En wat staat er exact op de inkoopfactuur of bon (die je van PostNL, DHL of whomever hebt ontvangen) aan verzendkosten en btw?

 

Dát vul je in.

 

Klant betaald 4,70 verzendkosten en de BTW betaal ik, de klant betaalt dus geen BTW over de verzendkosten.

En ik print digitale postzegels van PostNL, en krijg dus alleen een afschrift van 11,25 zonder BTW.

 

Dus dan hoort volgens mij mijn afbeelding dan te kloppen?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dan toch voor de boekhouder én een cursus of zelfstudie gaan als advies...

 

Klant betaaldt 4,70 verzendkosten en de BTW betaal ik, de klant betaalt dus geen BTW over de verzendkosten.

Dan zou je die daar m.i. uit moeten halen i.p.v. daaroverheen moeten berekenen.

 

De 11,25 is gewoon excl. of zonder BTW aan kosten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dan toch voor de boekhouder én een cursus of zelfstudie gaan als advies...

 

Klant betaaldt 4,70 verzendkosten en de BTW betaal ik, de klant betaalt dus geen BTW over de verzendkosten.

Dan zou je die daar m.i. uit moeten halen i.p.v. daaroverheen moeten berekenen.

 

De 11,25 is gewoon excl. of zonder BTW aan kosten.

 

Groet,

 

Highio

 

 

Aah.. ik dacht juist over alle verzendkosten, maar alleen BTW over de verzendkosten van de klant dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Klant betaald 4,70 verzendkosten en de BTW betaal ik, de klant betaalt dus geen BTW over de verzendkosten. En ik print digitale postzegels van PostNL, en krijg dus alleen een afschrift van 11,25 zonder BTW. Dus dan hoort volgens mij mijn afbeelding dan te kloppen?

Nee, volgens mij gaan hier twee dingen mis.

 

Eén: de klant betaalT btw, niet jij. Jij hoeft die (door de klant betaalde) btw alleen af te dragen. Als je de klant voorziet van een factuur, dan moet je btw berekenen over de order én de verzendkosten. Daarbij hanteer je voor de verzendkosten hetzelfde tarief als voor het product zelf. Het is mij onduidelijk of die 4,70 euro nu inclusief of exclusief btw is voor de klant. Wat zet je nou precies op de factuur van de klant?

 

Twee: Digitale postzegels zijn btw-vrij, dus dan klopt het niet als je 21% btw gaat berekenen. Er geldt in dit geval helemaal geen btw over de verzendkosten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Twee: Digitale postzegels zijn btw-vrij, dus dan klopt het niet als je 21% btw gaat berekenen. Er geldt in dit geval helemaal geen btw over de verzendkosten.
Nu gaat het wel heel mistig worden,

 

Postzegels - papier én digitaal - die ingekocht worden zijn vrij van BTW en wel omdat ... "De postvervoersdiensten en daarbij behorende leveringen zijn vrijgesteld van btw, als die worden verricht door een postbedrijf, dat is aangewezen voor de universele postdienst, of voor een gedeelte hiervan."

 

Aangezien TS geen postbedrijf is dat is aangewezen voor de universele postdienst moet TS btw in rekening brengen over de verzendkosten inclusief de postzegels. Om het simpel te houden ... je koopt postzegels zonder BTW en verkoopt deze met BTW. En dan nu de volgende hamvraag ... hoeveel BTW? De bijkomende kosten volgen de BTW van de goederen (de hoofdzaak) en dat kan zijn 0%, 6% of 21%.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Nu gaat het wel heel mistig worden

Klopt. Als je als bedrijf dus géén verlies wilt maken, dan moet je dus de btw-vrij ingekochte verzendkosten mét btw doorbelasten aan je klant!

 

In dit specifieke geval koopt TS een digitale postzegel voor 11,25 euro btw-vrij in (= 11,25 euro kosten). Om break-even te draaien, moet hij zijn klant dan dus waarschijnlijk 13,61 euro inclusief 21% btw in rekening brengen (= 11,25 euro opbrengst).

 

Als TS echter een vast verzendtarief rekent voor zijn consumentenklanten, dan varieert de verzendomzet dus mee met het op de verkochte producten van toepassing zijnde btw-tarief (0%, 6% of 21%). Een hoger toepasselijk btw-tarief betekent dan dus minder verzendomzet. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Of die € 11,25 inclusief btw aan de klant berekenen en het btwbedrag in zijn productkosten welke hij aan aan de klant berekent verdisconteren om zo verlies te voorkomen.

... nog 2 dagen, 17 uur, 48 minuten en 48 seconden te gaan tot vrijdagmiddag. 8)

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Of die € 11,25 inclusief btw aan de klant berekenen en het btwbedrag in zijn productkosten welke hij aan aan de klant berekent verdisconteren om zo verlies te voorkomen.

Dat klopt. En de meeste bedrijven zullen dat ook doen. Zo maakt TS verlies op de verzendkosten en zal hij de winst dus uit een hogere marge op het verkochte product moeten halen. Maar ook Bol.com met z'n verzendkosten van 1,99 euro inclusief btw (of zelfs gratis) - of eigenlijk welke webshop dan ook - zal dit probleem hebben.

 

Voor de vragensteller moet alleen duidelijk zijn dat de afgesproken verzendomzet inclusief btw is. En dat hij die btw ook duidelijk op de facturen vermeldt én afdraagt, terwijl hij de btw op de 'ingekochte' verzendkosten dus niet kan terugvragen (omdat die btw-vrij zijn). Voor een beginner kan deze illogica soms bijna onoverkomelijk zijn. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.