Jump to content
marcobdv
Verberg

Zakelijke auto doorverkopen aan vriendin

vraag

Hi,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het overwegen om een tweede auto er bij te nemen. De auto die we op dit moment hebben staat op mijn bedrijf (ZZP). De auto die we er bij willen halen zal een grotere auto worden en deze auto willen we dan ook op de zaak gaan zetten.

Wij vragen ons af of het mogelijk is de huidige auto op de zaak door te verkopen aan mijn vriendin (na taxatie). Hier en daar lees ik dat dat niet zonder meer een mogelijkheid is. Alleen een concreet antwoord kan ik er niet over vinden.

Fiscaal gezien zijn wij geen partner, dus wij vermoeden dat het geen probleem hoeft te zijn. maar heel zeker zijn we daar niet van.

Met vriendelijke groet,

Marco bij de Vaate.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

@Marco, allereerst welkom op Higherlevel!

Sec de verkoop aan je vriendin zal geen probleem zijn

( Een probleem wordt het hooguit als je die grotere auto vooral koopt voor privé doeleinden, en je vervolgens niet kiest voor bijtelling.. )

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

• 0
  • Rate this answer

Hoi Norbert,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Wij hadden ook het vermoeden dat het geen probleem zou zijn. maar op sommige forums las ik dat het doorverkopen niet zomaar kan. dus vandaar toch maar even de vraag hier.

De grote auto zou geen probleem zijn, die ga ik zo ie zo zakelijk rijden, en ja voor prive zullen we wel sneller voor die kiezen als we bijvoorbeeld op vakantie gaan. Maar daar is de bijtelling voor.

• 0
  • Rate this answer

Wij hadden ook het vermoeden dat het geen probleem zou zijn. maar op sommige forums las ik dat het doorverkopen niet zomaar kan. dus vandaar toch maar even de vraag hier.

Zonder vervangende zakelijke auto ligt het wellicht anders (niet mijn tak van sport), maar nu je een andere zakelijke auto aanschaft (en mét bijtelling) lijkt me dat geen enkel probleem

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

• 0
  • Rate this answer

of je nu naar jezelf of naar je vriendin "verkoopt" er is btw verschuldigd over die transactie omdat je vanuit jou eenmanszaak gezien het gaat om overbregen van een goed naar privé en dan moet btw worden berekend, net als zou moeten bij verkoop aan de garage of een andere particulier, het is een normale verkooptransactie.