• 0

Fee of dividend [werkmaatschappij of in holding / vennootschapsbelasting]?

Best Forum,

 

Ik ben op zoek naar antwoord op de vraag wat het voordeligst is om middelen uit een werkmaatschappij naar holdings te halen, fee of dividend (tenzij er nog andere mogelijkheden zijn).

De situatie betreft een werkmaatschappij en holdings waar de aandelen (AB) van de werkmaatschappij in zijn ondergebracht. De holdings factureren een maandelijks fee naar de werkmaatschappij. Inmiddels is er teveel vermogen in de werkmaatschappij opgebouwd waarvan we het advies krijgen dit eruit halen.

 

Volgens mij maakt het niet uit of je geld er als dividend of als fee uithaalt, in de eerste situatie betaal je VPB in de werkmaatschappij en in de tweede situatie in de holdings.

Uiteindelijk resteert van elke 100.000 vóór belasting in de werkmaatschapp uiteindelijk 80.000 nà belasting in de holdings.

 

Klopt dit?

 

Bij voorbaat dank en groet,

Kees

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het doel van de actie is dus om overtollige geldmiddelen uit de (ondernemers)risicosfeer van de werkmaatschappij te halen. De normale weg om dat te doen is dividend uitkering.. Dit is dan feitelijk niet meer of minder dan een verschuiving van vermogen van de werkmaatschappij naar de holding.

Hierbij is er geen verdere belastingheffing.

Het uitgekeerde dividend zal over het algemeen opgepotte winst na belasting zijn, hier is dus al belasting over betaald.

Bij dividend uitkering gaat het dus altijd om resultaten uit eerdere jaren na belasting die worden uitgekeerd.

 

Als je de fee gaat aanpassen dan heeft dat invloed op de winsten van het lopende boekjaar waar nog geen belasting over betaald is. De winst in de werkmaatschappij daalt sterk terwijl de winst in de holdings sterk stijgt. Het ligt dus niet voor de hand om overtollig eigen vermogen middels een (eenmalig) hogere fee uit te keren want je moet dan een verlies creëren in de werkmaatschappij om het overtollig eigen vermogen te verlagen.

 

Alleen als de winst in de werkmaatschappij structureel ruim boven de 200.000 euro ligt en die in de Holdings ruim onder de 200.000 kan het voordelig zijn om de fee te verhogen omdat boven de 200.000 euro winst de vpb stijgt van 20% naar 25%. Maar dan praat je dus over het door de jaren heen optimaliseren van de belastingsdruk door de fee te reguleren.

 

Uiteindelijk zul je voor jou situatie moeten laten bepalen wat fiscaal het gunstigst is maar over het algemeen zal dat gewoon een dividenduitkering zijn,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Iemand?

 

Ik heb je eerste bericht gelezen en ik begrijp de problematiek niet volledig.

Je wilt het geld van de werkmij naar de holding krijgen?

 

Keer het uit als dividend, artikel 13 wet VPB 1969 deelnemingsvrijstelling is van toepassing (lijkt me toch?)

Als die 100k waar je over schrijft nog geen netto-winst is maakt het in principe niet uit 'waar' je de VPB betaalt, daargelaten dat de doorbetaaldloonregeling niet van toepassing is.

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat je eenmalig/incidenteel extra bedragen aan fee vanuit de holding aan de werkmaatschappij kan factureren. Dit gaat dan ten laste van het resultaat in de werkmaatschappij voor het lopende jaar i.p.v. het eigen vermogen (i.g.v. van dividend).

Fiscaal maakt het uiteindelijk niet uit (VPB in werkmaatschappij of in holding afdragen).

 

Het verschil met dividend is verder lijkt me dat je op deze manier middelen aan de werkmaatschappij kan onttrekken enkel ten bate van degene die werkzaam zijn voor de werkmaatschappij (en fee's factureren). AB aandeelhouders anderszins delen hier dan niet in mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Ligt toch wel gevoelig hoor:

 

Bonusfee

Managementfee impliceert een vergoeding voor arbeid. Een bonusfee impliceert dus een vergoeding voor buitengewone arbeid/succes. Zeker als je DGA-loon niet bepaald hoog is in relatie tot de ontvangen managementfee in je Holding loop je hiermee het risico dat de fiscus om uitleg vraagt. Dat wil niet zeggen dat de fiscus meteen een zaak heeft (salaris versus winst in de Holding ligt voor de fiscus moeilijk qua bewijslast sinds 2015) maar het kan zeker vragen oproepen of je DGA-loon wel in lijn ligt met 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking.

 

Dividend

Dividend uitkeren is dan wellicht een beter alternatief, hoewel dat aan meer regels gebonden is. Zo kan dividend alleen uitgekeerd worden als er een voldoende winstreserve is en de uitkerende BV na de uitkering kan blijven voldoen aan haar verplichtingen jegens schuldeisers.

 

Dividend drukt de winst in de dochter BV weliswaar niet, maar is bij een deelneming vanaf 5% onbelast (deelnemingsvrijstelling) voor de Holding. Op concernniveau (Holding en dochter samen) beïnvloedt het de VPB doorgaans niet mits de winst per BV onder de 200k ligt. Ik neem aan dat er geen fiscale eenheid VPB is tussen beide BV's.

 

Een zogenaamde uitkeringstest laten opstellen door je accountant is dan ook het advies.

 

Kies wijs.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.