Jump to content
Loganz
Verberg

Controle op omzet bij leadprijsvergoeding op omzetbasis

vraag

Beste ondernemers,

 

Ik plan met onze onderneming acquisitie afspraken in voor bedrijven. Op dit moment betalen deze bedrijven per afspraak. Echter is het zo dat wij ook klanten hebben die wij een pakket aan willen bieden waarmee ze een lagere lead prijs betalen, maar een percentage van de omzet van een nieuwe klant inleveren. Dit willen wij doen, omdat deze ondernemers minder financiële middelen maar wel willen groeien.

 

Mijn vraag is echter hoe wij hier controle op uitvoeren? Het is namelijk lastig om te verifiëren of een prospect daadwerkelijk klant is geworden. En zo ja, wat het bedrag is wat deze klanten exact betalen. Heeft iemand hier een idee op?

 

[mod edit: titel verduidelijk]

 

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een percentage van de winst zou beter zijn.

 

De controle op omzet of winst is echter alleen achteraf mogelijk op basis van de VPB of IB.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een percentage van de winst zou beter zijn.

 

Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant? "profit is an opinion" immers

Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)

 

Een gebruikelijke methode (die ik in het verleden zelf toegepast heb) : de klant geeft zelf periodiek de uit de leads gegenereerde omzet op, en dat wordt jaarlijks achteraf door een boekhouder/accountant gecontroleerd en bevestigd.

 

* = De daadwerkelijke winst (lees: rendement per klant) wordt/werd uiteraard wel gemeten: dat is de basis om de leadvergoeding als % van de omzet te berekenen en indien nodig aan te passen

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een gebruikelijke methode (die ik in het verleden zelf toegepast heb) : de klant geeft zelf periodiek de uit de leads gegenereerde omzet op, en dat wordt jaarlijks achteraf door een boekhouder/accountant gecontroleerd en bevestigd.

Dat is inderdaad gebruikelijk: de klant bepaalt de omzet en bevestigt de juistheid daarvan met een accountantsverklaring.

 

Wat daarnaast niet ongebruikelijk is, is om tevens contractueel inzagerecht te bedingen, zodat je in voorkomende twijfelgevallen zelf een eigen accountant de verkoopcijfers kunt laten controleren. (De accountant hoeft daarvoor niet alles met de opdrachtgever te "delen": de enkele bevestiging/ontkenning van de juistheid volstaat.)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant?

Het ligt niet in de bedoelingen dat 'jij' dat doet.

 

"profit is an opinion" immers Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)
Gewoon de som van de verkoopfacturen minus de inkoopfacturen. Omzet 'an sich' zegt helemaal niets ... "cash" overigens ook niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het ligt niet in de bedoelingen dat 'jij' dat doet.

Ik vermoed enige verwarring: ik bedoelde uiteraard: hoe bepaal je (lees: wie dan ook) de "winst" van een individuele lead die klant wordt bij de klant van de leadgenerator

 

Ik referereerde dus niet aan de jaarwinst van de klant van de leadgenerator, maar aan de individuele toegevoegde waarde van diens klant(en) verkregen via de leadgenerator. Alleen daarover reken je immers af, niet over de totale winst (*)

 

Gewoon de som van de verkoopfacturen minus de inkoopfacturen.

Idem: inkoopfacturen zijn niet zomaar te verdelen over je klanten ;) De mate waarin dat kan hangt sterk van de business af. (verhouding vaste kosten, variabele kosten algemeen en variabele kosten per klant).

 

(*) = ik zie soms ook nog wel eens constructies waar een leadgenerator een percentage van de winsttoename van de klant afspreekt. Erg tricky aan beide kanten: wie zegt dat die winsttoename niet (groten)deels autonoom - zonder de leadgenerator - tot stand kwam, en wat gebeurt er als de klant de winst drukt door hogere kosten, afschrijving op investeringen, willekeurig afschrijven et cetera.

 

Edit: ook nog wel een aardige: hoe verdisconteer je de aanloopkosten bij afrekenen op winst per lead? In mijn eigen business bijvoorbeeld verdien je je kosten aan het begin vaak pas geleidelijk terug. De "winst" in het eerste jaar is dus gering: die genereer je pas in jaar 2 of 3. Bij leadgeneratie echter, reken je eenmalig af. Reden te meer om niet over winst af te rekenen, maar op basis van vaste leadvergoeding of omzet

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik refer[er]eerde dus niet aan de jaarwinst van de klant van de leadgenerator, maar aan de individuele toegevoegde waarde van diens klant(en) verkregen via de leadgenerator.

Ik vermoed ook enige verwarring ...

 

Alleen daarover reken je immers af, niet over de totale winst (*)
Helemaal correct ... als "wij" het hebben over de toegevoegde winst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Cosara; Een percentage van de winst zou beter zijn.

Norbert: Hoe bepaal je de "winst" van een specifieke klant? "profit is an opinion" immers

Omzet ("cash is a fact") is dan toch praktischer: gewoon de som van de facturen * (minus de btw)

Percentage van de winst is inderdaad niet te bepalen.

Zou je toch in die richting willen denken, dan wordt in de verkoop ook wel een percentage van de brutomarge gehanteerd. Zo blijft er voor de verkoper vanzelf minder marge voor hemzelf over als hij meer marge weg moet geven om de klant binnen te halen.

 

Echter, omdat het in bovenstaande casus niet om het direct binnenhalen van orders gaat, maar slechts om een afspraak te plannen, is zelfs deze optie niet erg voor de hand liggend in dit geval.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 83 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept