Jump to content
Picture It
Verberg

Online opdrachtbevestiging en algemene voorwaarden.

vraag

Hoi,

 

Om het mezelf en klanten makkelijker te maken wil ik klanten online akkoord laten gaan met een opdrachtbevestiging en algemene voorwaarden.

 

Mag dit juridisch gezien? Heb ik een handtekening nodig (bijvoorbeeld getekend met muis) of mag dat ook in vorm van het aanvinken van een vakje ( zoals bij een bestelling in webshop ).

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dat hangt van het type overeenkomst af. Voor sommige heb je echt een handtekening op papier nodig en voor andere een akte die door zowel opdrachtgever als opdrachtnemer is getekend. Denk bij zakelijke opdrachtgevers ook aan de vertegenwoordigings- en tekenbevoegdheid, die vaak is beperkt tot een bepaald bedrag.

 

Een verificatie van de identiteit van de bezoeker is daarnaast een complicatie: doe je echt zaken met de opdrachtgever of slechts met een trol die jou of een ander een loer wil draaien? Dat is goed te ondervangen met een pro forma iDEAL-betaling van een paar cent.

 

Voor algemene voorwaarden is het aan te bevelen een prominente link op te nemen op élke webpagina en ze in de context waar ze van toepassing worden verklaard aan te bieden als download die de opdrachtgever eenvoudig en met een minimum aan computervaardigheden kan bewaren (als PDF, Word-document en/of tekstbestand). Verder kan het geen kwaad ze te mailen als bijlage bij de opdrachtbevestiging.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik gok Webdesign, Vormgeving, Drukwerk & Reclame, aan zijn handtekening te zien... ;)

:).

Producten en diensten dus. Met name B2B?

In ieder geval zie ik geen probleem om dit zonder handtekening te doen. Als het orderproces maar goed is geregeld, zodat er geen onduidelijkheid is over plaatsen van een bestelling/geven van een opdracht en de voorwaarden van toepassing verklaard worden (met link, vinkje etc.).

En de juridische teksten moeten uiteraard goed zijn, zowel die in het proces, als de algemene voorwaarden zelf.

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik stuur klanten (zowel particulier als zakelijk) een mail met een contract als PDF bijlage, en vraag hen een mailtje terug te sturen waarin ze verklaren akkoord te gaan met het betreffende contractnummer.

Een overeenkomst is immers vormvrij en door het schriftelijk (via mail in dit geval) te laten bevestigen heb ik altijd bewijs.

 

Deze werkwijze heeft tot nu toe nog nooit problemen opgeleverd, maar ik heb dan ook nog nooit een rechtszaak hoeven te voeren met een klant die beweert dat de overeenkomst niet rechtsgeldig is.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank voor jullie reacties.

 

Inderdaad: Webdesign, Vormgeving, Drukwerk & Reclame zijn precies wat ik doe. Allen B2B.

 

Betreffende verificatie van de identiteit, uiteraard moet ik de contracten afschermen tegen de buitenwereld afschermen bijvoorbeeld door middel van een unieke link, eventueel kan ik een unieke code mee mailen waarmee opdrachtgever kan ondertekenen.

 

Maar ik wil het niet te moeilijk maken voor opdrachtgever. Vind het wel belangrijk dat deze het direct duidelijk is waar deze voor tekent en ook zelf het contract ontvangt ( bijvoorbeeld door pdf te laten genereren bij akkoord )

 

Betreffende beroepsaansprakelijkheidsverzekering, dat is inderdaad een puntje dat ik moet uitzoeken. Dat de juridische teksten goed moeten zijn spreekt voor zich inderdaad. Op dit moment is iemand dit nog extra voor mij aan het controleren.

 

Bedankt voor jullie advies!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Met pakketten als Moneybird en Whiteworks (heet anders tegenwoordig geloof ik) kun je heel gemakkelijk online offertes, facturen sturen en de rest van je administratie bijhouden.

 

Heb je daar toevallig ook voorbeelden van?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 92 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept