• 0

Importeren vanuit China: btw en import kosten

Hallo allemaal,

 

Ik ben een klein bedrijfje gestart dat producten gaat importeren vanuit China. Nu ga de leverancier aan hij een lager bedrag op de factuur kan zetten dan dat de producten daadwerkelijk kost om zo btw en importbelasting te vermijden. Als het goed is, is dit 4% en 21%.

 

Nu vraag ik mij af of dit een goede strategie is. Aangezien de betaalde BTW terug gevraagd kan worden bij de belasting. Ook is je inkoop dat lager in je boekhouding dan hij daadwerkelijk is. Of kan je hier dan wel de daadwerkelijke inkoop kosten gebruiken?

 

Ik ben benieuwd wat hier de overwegingen in kunnen zijn.

 

Groeten,

 

Twinings

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben benieuwd wat hier de overwegingen in kunnen zijn.

De overwegingen zijn heel simpel: wil je veroordeeld (kunnen) worden voor een misdrijf of niet?

 

(En neemt de fabrikant het niet zo nauw met deze regeltjes, hoe zou die dan omgaan met zaken als kwaliteit en productveiligheid: doet ie die ook wat "verlagen" ? )

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: welkom op Higherlevel!

 

Nu vraag ik mij af of dit een goede strategie is.

Het is hooguit een tactisch inkoopvoordeeltje maar geen houdbare strategie, want in COM(2016) 757 (PDF) heeft de Europese Commissie bepaald dat de vrijstelling per 1 januari 2021 wordt afgeschaft.

 

Verder is het nogal eens een zelfopgelegde beperking waarmee je verdoemd bent om tot in lengte der dagen klein te blijven (of tot 2021 dus eigenlijk), omdat je nooit groot kunt inkopen.

 

Ook is je inkoop dat lager in je boekhouding dan hij daadwerkelijk is. Of kan je hier dan wel de daadwerkelijke inkoop kosten gebruiken?

Je boekt de werkelijke kosten, bijvoorbeeld aan de hand van betaalbewijzen.

Link naar reactie
  • 0

De overwegingen zijn heel simpel: wil je veroordeeld (kunnen) worden voor een misdrijf of niet?

Wie is de misdadiger en waar vindt de misdaad plaats?

 

Is dit hetzelfde als (deels) zwart afrekenen? Kun je in Nederland een acceptabele boekhouding bijhouden met zwarte betalingen, zoals Ward voorstelt?

 

Welk voordeel heeft de koper in deze opzet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wie is de misdadiger

De ondernemer die willens wetens (met opzet dus) instemt met en meewerkt aan valsheid in geschrifte en belastingontduiking. Dat zijn misdrijven, zie art 225 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht, die kunnen worden bestraft met een gevangenisstraf van max. 6 jaar of een geldboete van de 5e categorie (max € 82.000,-)

 

waar vindt de misdaad plaats?

In Nederland, zodra de ondernemer deze cijfers niet corrigeert of laat corrigeren

"Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik."

 

Is dit hetzelfde als (deels) zwart afrekenen?

Niet exact hetzelfde, maar wel in het zelfde straatje. Er wordt een vorm van belasting ontdoken door de waarde van de geimporteerde goederen anders voor te stellen dan ze werkelijk zijn

 

Kun je in Nederland een acceptabele boekhouding bijhouden met zwarte betalingen

Tuurlijk kan dat, alleen is het niet erg handig : bij controle loop je direct tegen de lamp, en opzet staat vast

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Speelt hierbij ook nog iets met verzekeringen? Hoe is de zending verzekerd, door wie en voor welk bedrag? Wat gebeurt er als de zending verdwijnt of beschadigd is en je hebt alleen een factuur voor een lagere waarde dan de daadwerkelijke waarde van de zending?

 

Link naar reactie
  • 0
Het is hooguit een tactisch inkoopvoordeeltje maar geen houdbare strategie, want in COM(2016) 757 (PDF) heeft de Europese Commissie bepaald dat de vrijstelling per 1 januari 2021 wordt afgeschaft.

Als je er al op voorhand vanuit gaat dat dit gaat over zendingen die onder de vrijstelling valt voor lage waardezendingen, wat niet uit de vraag blijkt. Is uiteraard mogelijk maar ook over zendingen met een hogere waarde wordt volop gefraudeerd. Berucht is o.a. de import van goedkoop textiel.

 

Maar om TS nog een laatste zetje in de goede richting tegen.... De douane kent dit soort praktijken natuurlijk ook, het is absoluut niet zo dat je opeens het ei van Columbus hebt gevonden. Daarnaast ben je, als "klein bedrijf", mits je een forse investering doet in aangiftesoftware, niet eens in staat om zelf je frauduleuze valse factuurwaarde aan de douane door te geven. Daar zul je een douanevertegenwoordiger voor moeten inschakelen, en die moeten tegenwoordig aan een behoorlijk aantal kwaliteitseisen voldoen om hun vergunningen e.d. te behouden. En die kennen dit soort praktijken ook dus de kans bestaat dat veel van hen jou niet eens als klant willen hebben. Mijns inziens volledig terecht als je dit soort fraude gaat bestempelen als "strategie".

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.