• 0

Formeel gestart in juni, tellen eerder gemaakte uren mee voor urencriterium?

Hi allemaal,

 

Ik heb een vraag waar ik geen sluitend antwoord op kan vinden bij de Belastingdienst, ZZP-sites en andere bronnen. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

 

Concreet ben ik half juni formeel gestart als eigen ondernemer (lees: geregistreerd bij KvK). Uiteraard zou ik graag in aanmerking komen voor het urencriterium. Ik lees overal dat je over het algemeen uren mee mag rekenen van de aanloopfase van de onderneming. Hier worden dan voorbeelden genoemd als bouwen van je website, schilderen van een kantoorpand, etc.. Kortom; 'voorbereidende' werkzaamheden die vooral klinken als werkzaamheden die je hebt gedaan voordat je kon starten met je onderneming. Maar in mijn geval gaat het daarnaast ook om uren die ik echt al heb gedraaid voor een opdrachtgever.

Ik ben nl. in mei gestart met een project waar ik nu de factuur voor wil gaan uitsturen en ik weet nu niet of ik deze uren wel of niet mee mag nemen bij mijn urenregistratie voor het urencriterium. Aangezien het nu al juni is kan dit een 'erop of eronder' betekenen voor wat betreft het behalen van de 1.225 uur. Als ik mei en de eerste 2 weken van juni mee zou mogen nemen is dat al een dikke 200 uur.

 

Is er iemand die hier een antwoord op kan geven?

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Cindy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van de belastingdienst specificeren ze volgens mij niet precies welke uren. Maar er wordt dit gezegd:

Houd een registratie bij van de uren die u aan de onderneming besteedt. U kunt het aantal uren dat u al vóór uw aanmelding als ondernemer aan uw onderneming besteedt, meetellen voor het minimumaantal benodigde uren voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

Dan zou je dus uren die je gewerkt hebt aan een klus voor je onderneming gewoon mee mogen tellen.

 

Vergeet inderdaad ook niet die uurtjes te tellen die je voor mei gemaakt hebt. Zelfs het nadenken over hoe je je onderneming op moet richten (en zoekwerk op internet e.d.) tellen mee. Dat klinkt allemaal redelijk vaag maar je zult vast niet op 1 mei gedacht hebben, "ach, laat ik eens naar de KvK gaan en een onderneming oprichten". Al dat denk- en voorwerk kun je dus meetellen (mits geregistreerd en enigszins redelijk)

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Hans en Rik,

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Het stuk op de website zou simpelweg inhouden: ja het kan.

De reden waarom ik blijf twijfelen is omdat:

- degene bij de KvK niet zonder meer kon bevestigen (ik kan het wel 'proberen');

- het blijft een wat generieke omschrijving en zodra er voorbeelden worden genoemd zijn er nooit daadwerkelijk gewerkte uren of projecten voor een klant

 

In mijn geval heb ik simpelweg niet eerder de tijd genomen om te registreren bij de KvK (mede door het werk voor mijn klant ;-). Alleen doordat bij de KvK het niet zonder meer bevestigd kan worden begin ik te twijfelen (ik had gedacht mijn onderneming met terugwerkende kracht op 1 mei te laten starten).

Als het niet kan, dan bewaar ik deze regeling liever voor volgend jaar, zodat ik hem voor het hele jaar kan toepassen. Maar anderzijds is het financieel NU juist het hardst nodig om voor de regeling in aanmerking te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De site van de belastingdienst is eigenlijk bewust zo "vaag" omdat alle uren die je aan je onderneming (in oprichting) hebt besteedt mee tellen. Als ze alle mogelijke type uren zouden moeten vermelden, dan past dat niet eens op een pagina. Dus gewoon "alle uren die je aan je onderneming besteedt" dekt eigenlijk de gehele lading (dus ook reeds gemaakte opdrachten). De uren dienen echter wel bijgehouden te worden. En achteraf bij controle (als ze al zouden controleren daarop) moet het niet te gek zijn. Hoewel ze geen oordeel vellen over het feit dat jij 3 uur over iets zou doen wat ik in één uurtje gepiept heb, moet jij er natuurlijk geen 20 uur over doen. Het moet n.l. ook wel enigszins redelijk zakelijk te verantwoorden zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het niet kan, dan bewaar ik deze regeling liever voor volgend jaar, zodat ik hem voor het hele jaar kan toepassen.

Wat zou je willen "bewaren" voor volgend jaar dan?

 

Aangenomen dat je aan het urencriterium voldoet, want daar doe je dit allemaal voor, heb je gewoon jaarlijks recht op zelfstandigenaftrek. Dit jaar en volgend jaar ook weer.

 

Alleen de aanvullende startersaftrek is tijdelijk, maar daar heb je recht op als je ook recht hebt op zelfstandigenaftrek en dús voldoet aan het urencriterium.

 

Je kunt de startersaftrek niet uitstellen tot een jaar waarin die je beter uitkomt, want die past het aangifteprogramma automatisch toe — tenzij je alles zo invult dat je tegelijk helemaal afziet van de zelfstandigenaftrek, maar dan is het nadeel dit jaar zeer waarschijnlijk groter dan het voordeel volgend jaar.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.