• 0

Afwaardering kleding voorraad

Goedenavond Higherlevel leden,

 

Vaak hoor een zin rondgalmen bij diverse bedrijven, maar ik vraag me of hoe het exact zit. Het gaat over de afschrijving op kleding.

 

Ik hoor vaak mensen zeggen "Ik heb deze voorraad al 18 maanden liggen, dus ik mag hier volgens de afschrijvingstabel van Mitex 60% op afschrijven, daarom maak ik nog steeds winst als ik 50% korting geef op de verkoopprijs van dat artikel." Maar is dit wel zo??

 

Stel je koopt iets in voor 50,- ex BTW en verkoopt dit voor 100,- ex BTW. Als je 60% afschrijft op de inkoop van 50,- euro dan blijft er 20,- over. Als je over de 100,- 50% korting geeft dan blijft er 50,- over. In bovenstaande uitspraak / geval dus nog steeds een winst van 30,-....Maar origineel is er 50,- overgemaakt aan de leverancier, dus dan maak je toch een winst/verlies van 0,-?? Of zie ik dat verkeerd?

 

Ik hoor graag hoe dit zit. Hartelijk dank!

 

Groet, Edwin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoor vaak mensen zeggen....

Heeft niks met ondernemen te maken. Mitex bestaat al vier jaar niet meer. ::) Al zit die tabel nog in bepaalde software ingebouwd. Dan is het een fiscale kwestie.

 

 

Tegenwoordig is het volgens mij een tabel die door InRetail beschikbaar wordt gesteld. Maar hieruit heb ik dan nog wat vragen:

 

1) Hoe kan een kledingbedrijf het hoofd boven water houden als er kortingen van 50% tot 70% worden gegeven bij marges van 2.3?

 

2) Wat is het voordeel van afschrijven van de voorraad? Die kost toch alleen maar tijd om het bij te houden? Als het geen financieel voordeel oplevert kun je toch beter in 1 keer de hele inkoopfactuur opvoeren?

 

Bedankt voor het meedenken! :)

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan een kledingbedrijf het hoofd boven water houden als er kortingen van 50% tot 70% worden gegeven bij marges van 2.3?

 

(1+2,3) * (1-0,7) = 0,99. Als je dan 60% op je inkoop mag afschrijven is je "winstmarge" de fiscaal compensabele kosten van je afschrijving. Daarmee dek je hopelijk je vaste kosten... het is een uitstel/overlevingstactiek, geen bestendig businessmodel voor de lange termijn

 

Als het geen financieel voordeel oplevert kun je toch beter in 1 keer de hele inkoopfactuur opvoeren?

Als dat fiscaal toegestaan zou zijn...wat het niet is ;)

 

Bedankt voor het meedenken!

Tipje: meedenken wordt een stuk makkelijker én aantrekkelijker als jij de vragen wat meer in een duidelijke context plaats. (Waarom stel je deze vragen, wat ben je aan het onderzoeken, wat wil je er mee)?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Norbert,

 

Bedankt voor je toelichting! Kun je je berekening iets meer toelichten? Ik begrijp de "(1+2,3) * (1-0,7) = 0,99. Als je dan 60% op je inkoop mag afschrijven is je "winstmarge" de fiscaal compensabele kosten van je afschrijving" nog niet helemaal.

 

Als ik deze zin 4 keer lees kraken mijn hersenen, maar ik begrijp nog niet echt wat er staat ;-P

 

Bedankt voor je tip! Ik ben samen met een zakelijke collega bezig om ons assortiment uit te breiden met een webshop en fysieke kleding afdeling. Voordat we hiermee beginnen willen we wel graag e.e.a. duidelijk hebben aangaande mogelijke rendementen en toepasbare fiscale voordelen.

Link naar reactie
  • 0

1) Hoe kan een kledingbedrijf het hoofd boven water houden als er kortingen van 50% tot 70% worden gegeven bij marges van 2.3?

Ik ga er van uit dat kledingzaken niet de hele inkoop met 50-70% korting verkopen.

Als 50% van de inkoop tegen normale prijzen wordt verkocht dan kan op de andere 50% wel 50-70% korting op de verkoopprijs worden gegeven. Dat geeft al heel andere cijfers.

 

Link naar reactie
  • 0
Als ik deze zin 4 keer lees kraken mijn hersenen, maar ik begrijp nog niet echt wat er staat ;-P

 

Als je een inkoopprijs hebt van 100 en een reguliere marge van 2.3, is je verkoopprijs 330.

Geef je daar vervolgens 70% korting over, dan wordt je verkoopprijs 99. Dan lijd je dus 1 verlies.

 

Mag je echter je voorraad afwaarderen van 100 naar 40, dan heb je 60 afschrijvingskosten die je mag activeren: deze "fiscale" kosten kun je verrekenen met winsten in het jaar zelf (verlaagt belastingen), of - (bij gebrek aan winst) met winsten in het verleden of de toekomst.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.