Ga naar inhoud

Auto van de zaak (eigen BV) en loondienst

Geplaatst:

Waxie

Situatie:

 

Dga werkt in eigen BV nog maar een aantal uren (20%) per week. Daarnaast is hij in loondienst bij een derde partij (80%).

Nu werd er via de derde partij een leaseauto ter beschikking gesteld. De leaseperiode loopt binnenkort af.

 

Nu is er de wens om in de BV een auto te kopen en te gaan gebruiken. Dit gebruik zal zowel voor de BV als voor de derde partij zijn. Voor dat gebruik zal de BV maandelijks een factuur (met een vast bedrag, zijnde het bedrag van de oude leaseauto) sturen naar de derde partij als vergoeding kilometers/ gebruik auto.

 

De bijtelling voor het privé gebruik zal worden verwerkt in de salarisadministratie van de BV.

 

Dit moet mogelijk zijn of wordt er iets over het hoofd gezien?

 

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Beste Waxie,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: ben jij deze DGA zelf? Zo niet, wat is jouw rol in deze case?

 

of wordt er iets over het hoofd gezien?

Ik ben bang van wel.

 

Het gebruik voor de derde partij is voor de BV privé gebruik; een hogere bijtelling op basis van het percentage daadwerkelijke privé gebruik ligt dan op de loer.

 

Daarnaast is alles wat de BV boven de 19 cent / km factureert belast loon, wat zowel voor werknemer als werkgever mogelijk onwenselijk is.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

StevenK

Beste Waxie,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: ben jij deze DGA zelf? Zo niet, wat is jouw rol in deze case?

 

of wordt er iets over het hoofd gezien?

Ik ben bang van wel.

 

Het gebruik voor de derde partij is voor de BV privé gebruik; een hogere bijtelling op basis van het percentage daadwerkelijke privé gebruik ligt dan op de loer.

Gezien de absurde hoogte van de forfaitaire bijtelling is dat risico veelal wel te overzien.

Daarnaast is alles wat de BV boven de 19 cent / km factureert belast loon, wat zowel voor werknemer als werkgever mogelijk onwenselijk is.

 

Die snap ik niet.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

4711

Dit gebruik zal zowel voor de BV als voor de derde partij zijn. Voor dat gebruik zal de BV maandelijks een factuur (met een vast bedrag, zijnde het bedrag van de oude leaseauto) sturen naar de derde partij als vergoeding kilometers/ gebruik auto.

 

En hier gaat het dus fout:

Waarom in vredesnaam zou de BV dat doen?

Zij (BV) heeft daar namelijk geen r**t mee te maken. Dat is toch een zaak tussen werknemer (jijzelf) en werkgever ("derde partij").

 

Stel je voor:

 

Ik werk 2 dagen per week bij Philips (en daarnaast 3 dagen bij Ome Piet, mijn schoonvader, in zijn zaak).

En ik heb een leaseauto van Philips.

 

Nu denk Philips ineens: "Wij gaan een factuur aan Ome Piet sturen, want daar werkt hij ook!"...

Lekker dan.

 

Het riekt toch een beetje naar een soort verkapte dienstverband op deze wijze (dus niks 'DGA' in 'BV' enz.) lijkt mij dan.

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Die snap ik niet.

Zoals P. al aangeeft: dat de BV factureert aan de werkgever van de DGA is al snel onzakelijk en dient maar 1 doel: namelijk het ontlopen van loonbelasting over de kilometervergoeding.

 

Niet de BV maar de werknemer privé kan de kilometerkosten declareren, en tot 19 cent is dat onbelast.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

StevenK

Die snap ik niet.

Zoals P. al aangeeft: dat de BV factureert aan de werkgever van de DGA is al snel onzakelijk en dient maar 1 doel: namelijk het ontlopen van loonbelasting over de kilometervergoeding.

Ben ik niet met je eens. Het in rekening brengen van een fixed fee voor het beschikbaar stellen van een auto is een beproefd business model en zal niet zo snel als 'onzakelijk' worden gezien.

 

Lastiger is het met de bijtelling: er zijn twee werkgevers en in beginsel moeten beiden het privégebruik in de loonadministratie verwerken. En juist omdat vanuit elk van de werkgevers bezien de kilometers voor de andere werkgever als 'privé' aangemerkt moeten worden, zou het mij niet verbazen als dit leidt tot tweemaal forfaitaire bijtelling.

 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Ben ik niet met je eens. Het in rekening brengen van een fixed fee voor het beschikbaar stellen van een auto is een beproefd business model

Als een leasemaatschappij dat doet ja. Maar de BV van een werknemer die een auto aan de werkgever ter beschikking stelt???

 

en zal niet zo snel als 'onzakelijk' worden gezien.

I beg to differ... Dit lijkt me een constructie om loonbelasting te ontlopen. Zie alleen al de basis van de factuur zelf: die zijn gebaseerd op een andere auto, met een mogelijk totaal ander kostenniveau.

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Waxie

  • Auteur

Ik ben inderdaad de genoemde dga.

 

Als ik nou per direct stop met het werk als dga. Dus in de BV ben ik geen werknemer meer.

Ik ga de auto vervolgens verhuren/verleasen aan de werkgever.

In de factuur aan de werkgever en de autokosten zit geen voordeel...eerder een tekort.

De werkgever verwerkt de bijtelling voor privé gebruik in de loonbelasting en bijhorende correctie BTW in zijn administratie.

 

Eigenlijk komt de BV dus in plaats van de leasemaatschappij. Gaat het dan wel goed?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

 

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator
Als ik nou per direct stop met het werk als dga. Dus in de BV ben ik geen werknemer meer

Je kunt wel stoppen met werken voor de BV (wel erg vreemde wending trouwens, en maakt het ook géén ondernemersvraag voor dit forum meer!), maar zolang jij nog steeds een aanmerkelijk belang (5% van de aandelen of meer) hebt, blijf je DGA.

 

Ik ga de auto vervolgens verhuren/verleasen aan de werkgever.

In de factuur aan de werkgever en de autokosten zit geen voordeel...eerder een tekort.

De BV gaat de auto met verlies verhuren? Dat lijkt me nogal onzakelijk, dat er sprake is van een constructie met voordeel op ander front ligt er dan wel erg dik bovenop.

 

Eigenlijk komt de BV dus in plaats van de leasemaatschappij. Gaat het dan wel goed?

Nee. Als jouw BV leasemaatschappij wil spelen is dat prima, zolang het maar niet voor de werkgever van de DGA van de BV en en/of niet met de DGA van de BV als berijder is.

 

Kortom, verhuur die auto aan een ander bedrijf, of voor een andere werknemer, maar stop met de vreemde combinatie van DGA van de leasemij (en dus indirect eigenaar) van de leaseauto die je van je werkgever ter beschikking krijgt.

 

En aangezien deze vraag niets meer met ondernemen te maken loop je het risico dat een collega-mod hier een slot op zet (dat doe en vraag ik niet zelf, want ik ben in dit topic inhoudelijke reageerder, geen mod)

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Highio

Bij deze!

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.