De laatste dagen is er erg veel te doen om de ‘penalty’s’ die Google heeft uitgedeeld aan een groot aantal websites van met name verzekeraars. Ook op HL wordt hierover aardig gediscussieerd. Een penalty houdt in dat een website geheel of veel minder vindbaar is in Google.
Een penalty wordt wel vaker uitgedeeld maar het grote verschil met de eerdere straffen is dat deze nu niet aan de optimaliseerder (het bureau dat de website ‘optimaliseert’) maar aan de klanten is uitgedeeld. Daarbij is de gebruikte techniek, de zogenaamde ‘Javascript cloaking’ tot nog toe nooit een echt probleem geweest voor Google.
Kwaliteit van de zoekresultaten
M.b.t. Javascript cloaking is er altijd een uitgebreide discussie of dit nu ‘spam’ is of niet. Bij Javascript cloacking ziet de zoekmachine een andere pagina dan de bezoeker. Ook op HL is daar wel eens meer over geschreven en uitgelegd (zie bovengenoemd topic). De in het nieuws genoemde sites zijn wel d.m.v. Javascript cloacking geoptimaliseerd, echter de pagina/website die de bezoeker te zien krijgt gaat in deze gevallen ook echt wel over hetgeen waar de bezoeker naar gezocht heeft. Dit is de reden waarom Google hier, tot nog toe dus, geen punt van gemaakt heeft. Het allergrootste belang en prioriteit van Google is om relevante zoekresultaten te leveren.
Het hele succes van Google is gebaseerd op de kwaliteit van de zoekresultaten. Als de resultaten relevant zijn blijven de bezoekers komen. Het is dus niet zo belangrijk voor Google hoe deze gerealiseerd zijn. Klaarblijkelijk beginnen ze daar in de VS nu toch anders over te denken.
Mijn verwachting is dat Google de resultaten in de toekomst steeds meer gaat ‘ontcommercialiseren’. In gewoon Nederlands: dat niet-commerciële pagina's / sites hoger zullen scoren dan de commerciële. Op zich is dit een goed gegeven voor de mensen die puur naar informatie op zoek zijn. Commerciële bedrijven zullen dan steeds meer gebruik gaan maken van Adwords om toch op die eerste pagina staan met hun dienst/product. Dit is natuurlijk vooral in het belang van Google omdat ze daar meer dan 95% van hun omzet uit halen. Aan de andere kant is het belang van de bezoeker ook wel gediend. De bezoeker die alleen op zoek is naar informatie vindt dus ook daadwerkelijk informatie. De bezoekers die op zoek zijn naar leveranciers van producten en diensten zullen zich steeds meer gaan realiseren dat zij deze eenvoudig aan de rechterzijde bij de gesponsorde links kunnen vinden. Deze links zullen over het algemeen zeer relevant blijven voor de bezoekers omdat dit ook het belang van de (betalende) adverteerders is. Niet-relevante bezoekers kosten de adverteerders wel geld, maar leveren dan niets op. Omdat dit scherp te meten is ontstaat er vanzelf een 'zuiverende' werking.
Nieuwe kansen
Kortom, de strategie van Google om zowel haar bezoekers als haar adverteerders tevreden te stellen zal zijn vruchten wel (blijven) afwerpen. Uiteindelijk verdienen zij daar zelf het meest aan. Gevolg is wel dat Google de strijd tegen optimalisatie zal gaan intensiveren. Er wordt per slot van rekening door Google geen geld verdiend aan een geoptimaliseerde pagina. Ga dus maar adverteren wordt het credo. In dat geval zal de strijd tussen de SEO’s (de bedrijven die beroepsmatig websites ‘optimaliseren’) en Google alleen maar heftiger worden.
Ook wel een moeilijke keuze voor Google omdat deze bedrijven vaak ook uitgebreide, voor Google lucratieve, Adwords campagnes maken. Echter zolang de SEO’s en SEM’s (Search Engine Marketeers), hun klanten én Google hier geld aan kunnen verdienen zullen de omzetten op het gebied van Search Engine Marketing de komende twee jaar nog wel fors blijven stijgen. Met name binnen het MKB valt hier nog een enorm gebied te ‘ontginnen’.
Google heeft het toch maar mooi voor elkaar. Ze leveren een product waar ze wereldwijd duizenden vertegenwoordigers (de Search Engine Marketeers) voor aan het werk hebben, terwijl ze daar geen cent voor hoeven te betalen. Voordeel is wel dat je dan nog over Google kunt roepen wat je wilt: ze kunnen je niet ontslaan!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wilbert Philippo
Wilbert Philippo
De laatste dagen is er erg veel te doen om de ‘penalty’s’ die Google heeft uitgedeeld aan een groot aantal websites van met name verzekeraars. Ook op HL wordt hierover aardig gediscussieerd. Een penalty houdt in dat een website geheel of veel minder vindbaar is in Google.
Een penalty wordt wel vaker uitgedeeld maar het grote verschil met de eerdere straffen is dat deze nu niet aan de optimaliseerder (het bureau dat de website ‘optimaliseert’) maar aan de klanten is uitgedeeld. Daarbij is de gebruikte techniek, de zogenaamde ‘Javascript cloaking’ tot nog toe nooit een echt probleem geweest voor Google.
Kwaliteit van de zoekresultaten
M.b.t. Javascript cloaking is er altijd een uitgebreide discussie of dit nu ‘spam’ is of niet. Bij Javascript cloacking ziet de zoekmachine een andere pagina dan de bezoeker. Ook op HL is daar wel eens meer over geschreven en uitgelegd (zie bovengenoemd topic). De in het nieuws genoemde sites zijn wel d.m.v. Javascript cloacking geoptimaliseerd, echter de pagina/website die de bezoeker te zien krijgt gaat in deze gevallen ook echt wel over hetgeen waar de bezoeker naar gezocht heeft. Dit is de reden waarom Google hier, tot nog toe dus, geen punt van gemaakt heeft. Het allergrootste belang en prioriteit van Google is om relevante zoekresultaten te leveren.
Het hele succes van Google is gebaseerd op de kwaliteit van de zoekresultaten. Als de resultaten relevant zijn blijven de bezoekers komen. Het is dus niet zo belangrijk voor Google hoe deze gerealiseerd zijn. Klaarblijkelijk beginnen ze daar in de VS nu toch anders over te denken.
Mijn verwachting is dat Google de resultaten in de toekomst steeds meer gaat ‘ontcommercialiseren’. In gewoon Nederlands: dat niet-commerciële pagina's / sites hoger zullen scoren dan de commerciële. Op zich is dit een goed gegeven voor de mensen die puur naar informatie op zoek zijn. Commerciële bedrijven zullen dan steeds meer gebruik gaan maken van Adwords om toch op die eerste pagina staan met hun dienst/product. Dit is natuurlijk vooral in het belang van Google omdat ze daar meer dan 95% van hun omzet uit halen. Aan de andere kant is het belang van de bezoeker ook wel gediend. De bezoeker die alleen op zoek is naar informatie vindt dus ook daadwerkelijk informatie. De bezoekers die op zoek zijn naar leveranciers van producten en diensten zullen zich steeds meer gaan realiseren dat zij deze eenvoudig aan de rechterzijde bij de gesponsorde links kunnen vinden. Deze links zullen over het algemeen zeer relevant blijven voor de bezoekers omdat dit ook het belang van de (betalende) adverteerders is. Niet-relevante bezoekers kosten de adverteerders wel geld, maar leveren dan niets op. Omdat dit scherp te meten is ontstaat er vanzelf een 'zuiverende' werking.
Nieuwe kansen
Kortom, de strategie van Google om zowel haar bezoekers als haar adverteerders tevreden te stellen zal zijn vruchten wel (blijven) afwerpen. Uiteindelijk verdienen zij daar zelf het meest aan. Gevolg is wel dat Google de strijd tegen optimalisatie zal gaan intensiveren. Er wordt per slot van rekening door Google geen geld verdiend aan een geoptimaliseerde pagina. Ga dus maar adverteren wordt het credo. In dat geval zal de strijd tussen de SEO’s (de bedrijven die beroepsmatig websites ‘optimaliseren’) en Google alleen maar heftiger worden.
Ook wel een moeilijke keuze voor Google omdat deze bedrijven vaak ook uitgebreide, voor Google lucratieve, Adwords campagnes maken. Echter zolang de SEO’s en SEM’s (Search Engine Marketeers), hun klanten én Google hier geld aan kunnen verdienen zullen de omzetten op het gebied van Search Engine Marketing de komende twee jaar nog wel fors blijven stijgen. Met name binnen het MKB valt hier nog een enorm gebied te ‘ontginnen’.
Google heeft het toch maar mooi voor elkaar. Ze leveren een product waar ze wereldwijd duizenden vertegenwoordigers (de Search Engine Marketeers) voor aan het werk hebben, terwijl ze daar geen cent voor hoeven te betalen. Voordeel is wel dat je dan nog over Google kunt roepen wat je wilt: ze kunnen je niet ontslaan!
Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company
Hope is not a strategy!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/5686-de-google-strategie-wilbert-philippo/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag