• 0

Succesfactoren in zakelijk partnerschap?

Het is mijn bedoeling om mijn business te groot te laten worden om alleen te willen blijven doen.

 

En mijn ervaring uit het verleden heeft me duidelijk gemaakt dat ik niet de verantwoordelijkheid voor personeel in mijn eentje moet willen dragen.

 

Dat betekend waarschijnlijk dat ik dus naar een partnerschap toe zal moeten.

 

Zijn er hier mensen die zo'n partnerschap zijn aangegaan?

Ik ben met name geïnteresseerd in hoe je elkaar gevonden hebt en wat een dergelijk partnerschap tot een succes maakt.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
En mijn ervaring uit het verleden heeft me duidelijk gemaakt dat ik niet de verantwoordelijkheid voor personeel in mijn eentje moet willen dragen. Dat betekend waarschijnlijk dat ik dus naar een partnerschap toe zal moeten.
Je maakt een groot abstract thema van iets dat eigenlijk een heel persoonlijk menselijk verhaal is.

 

Waarom zou je wel met een partner en niet met personeel kunnen omgaan?

 

Heb je weleens aan teamsport gedaan? Ben je weleens samen op vakantie gegaan? Kun je andere mensen vertrouwen? Durf je daarop te bouwen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is mijn bedoeling om mijn business te groot te laten worden om alleen te willen blijven doen.

Deze zin volg ik al niet. Je wilt geen (alleen) verantwoordelijkheid voor personeel, maar je wilt wel zo groot worden dat je het niet alleen meer aan kan en je personeel nodig hebt. Waarom wil je dat dan? Wat wil je bereiken? Wat is je eigenlijke behoefte? Er zijn vast meer wegen naar Rome.

 

Dat betekend waarschijnlijk dat ik dus naar een partnerschap toe zal moeten.

Waarom dan? Is je doel dan meer personeel, met als gevolg dat je een partner nodig hebt om die aan te sturen? Dat klinkt mij wat onlogisch in de oren, maar misschien begrijp ik je verkeerd.

 

Aangenomen dat het in plaats daarvan gaat om groei in de zin van meer omzet/winst kan dat ook op andere manieren, bijvoorbeeld door de productie uit te besteden aan leveranciers en jezelf meer toe te leggen op verkoop, om maar wat te noemen. Meer capaciteit creëren betekent niet per se meer (meer) mensen in dienst nemen.

 

Als tip om een partnerschap tot een succes te maken: wees duidelijk over je motieven en behoeften; wat verwacht je van een partner en wat kan je bieden? Als je een partner zoekt als (bewust gechargeerd gezegd) kindermeisje omdat je zelf niet met personeel kunt of wilt omgaan (nogmaals bewust overdreven uitgedrukt), dan wordt partnerschap geen succes omdat er tussen jou en de partner geen gelijkwaardigheid is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Ik snap je vraag en herken het probleem. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat ik de vraag in mijn eenmansbusiness niet aan kon. Dat begon al in mijn DJ-business die ik tijdens mijn studie er bij deed. Klanten wilden mij steeds vaker boeken. Prijzen verhogen en nee-verkopen werkten niet meer en ik moest op zoek naar backups. Daar was veel kaf tussen het koren maar uiteindelijk met 3 mannen in zee gegaan. Deze zijn overigens geen partners geworden en ik heb dit 'bedrijf' van de een op andere dag opgedoekt wegens afstuderen.

 

In de overnamepraktijk liep ik tegen hetzelfde aan. Teveel vraag en bovendien is het veel leuker om samen te ondernemen. Mits je de juiste partners vindt uiteraard. Anders krijg je er alleen maar hoofdpijn van.

 

De partners die ik nu heb, ben ik tegengekomen in het werkveld of zijn mij door bekenden aangeraden. Hoewel ik geen vaste procedure heb, werk ik als volgt:

 

1. is de partner vakinhoudelijk sterk en voegt hij iets toe aan de competenties van het team?

2. is de partner in staat om sales te doen en zijn eigen werk + werk voor anderen te genereren?

3. hebben we een klik met deze partner (ik kijk naar alle betrokkenen)?

 

Indien deze 3 vragen positief zijn beantwoord, gaan we proefdraaien en nemen we de nieuwe partner mee op projecten. Hier ben ik altijd zelf bij betrokken.

 

Indien alles wederzijds naar wens verloopt, dan gaat deze partner ook zelf opdrachten uitvoeren (wel altijd in teamverband, maar dat geldt voor iedereen). Belangrijk punt bij ons is dat vooraf helder is hoe wij werken (vergoedingen voor diensten, werkafspraken e.d.). Dat staat in de partnerovereenkomst die we sluiten. De inhoud daarvan bepaal ik zelf, vooralsnog is het immers mijn bedrijf.

 

Lastig is wel dat sommige partners ook een eigen bedrijf hebben en daar succesvol mee zijn. Logisch ook, ik zoek immers mensen die goed zijn in hun vak die tegelijk succesvol ondernemer zijn. Die hebben hetzelfde probleem als ik. Er moeten dan keuzes worden gemaakt welk bedrijf leidend wordt. Soms willen mensen juist dat ik partner bij hen word of vinden ze een losse vorm van samenwerking prettig.

 

Dit nu teruglezend, merk ik dat de grootste uitdaging zit in het creëren van een gemeenschappelijke 'droom'. Mijn droom is immers niet noodzakelijk de droom van de partner. Toch is deze gemeenschappelijke visie essentieel voor succes. De andere uitdaging ligt in het verlengde daarvan. Te vaak ervaar ik dat ik de enige ondernemer in de tent ben. We hebben veel overleg en niet alleen over de lopende projecten, maar als het om visie en strategie gaat dan ligt de bal altijd bij mij. Nu bepaal ik graag dingen zelf, maar het is tegelijk wel een gemiste kans omdat de groep altijd meer weet en kan oppakken dan Stefan alleen (ook mijn week heeft maar 168 uren).

 

"If you want to go fast, travel alone. If you want to go far, go together."

 

Een stappenplan:

 

1. Volgens mij moet het vertrekpunt zijn wat JIJ met jouw business wilt bereiken. Maak JOUW visie concreet en vertaal dat in een goede pitch die anderen enthousiast maakt.

 

2. Stel een profiel op waaraan een partner moet voldoen. En maak indien van toepassing ook een opzet van de structuur van het partnerschap, de manier van samenwerking, hoe je later evt. uit elkaar gaat, etc.

 

3. Ga actief op zoek. Laat anderen weten dat je een partner zoekt. Vertel de clou van je pitch en van het profiel van de partner. Spreek er met veel mensen over.

 

4. Wanneer je een kandidaat-partner hebt gevonden, dan bespreek je je pitch, je voorwaarden, etc. en toets je in hoeverre de wensen van deze partner daar in passen. Wees kritisch. Geen partner is beter dan een verkeerde partner. En houd steeds zelf de regie: je doet dit voor jezelf en jouw business, niet voor je partner.

 

5. Als de klik er is en de afspraken helder zijn, start dan altijd met een proefperiode. Spreek concrete doelen met elkaar af en beoordeel deze. Niet alleen bij afloop van de proefperiode, maar ook tussentijds.

 

6. Als alles naar wens is verlopen, effectueer dan de afspraken die m.b.t. toetreding zijn gemaakt. Let wel op dat er goede afspraken zijn m.b.t. een evt. exit. Dat voorkomt een hoop gedoe (en dat gedoe levert figuren als mij een hoop werk op).

 

Ik blijf zelf steken bij stap 5. De laatste stap is lastig omdat de partner zijn eigen business moet inbrengen in de gezamenlijke. Maar goed, andersom geldt dat ook. Ik moet ook anderen in mijn domein toelaten. Tot en met stap 5 is het nog veilig.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties mannen.

 

Toen ik nog een broekkie was heb ik even eigen personeel gehad.

 

Pas nu ik getrouwd ben een een kind heb begrijp ik waarom eigen personeel toen voor mij niet werkte en waarom ik denk dat dat met een partner wel kan werken.

 

Ik ben een (zeer sociaal vaardige) introvert.

Om bij te tanken moet ik tijd alleen door kunnen brengen.

 

Als dat niet lukt dan kan ik niet meer vooruit werken, geen plannen meer maken, geen nieuwe dingen ontwikkelen.

De voortgang die ik wil bereiken door het niet allemaal alleen te hoeven doen komt dan niet van de grond.

 

Vanuit die achtergrond ben ik ook niet de beste verkoper.

Ik kan goed systemen bedenken en ben goed in het bedenken van manieren om iets gemaakt te krijgen wat past in een probleemstelling van een klant maar ik wordt doodongelukkig als ik de hele tijd bij mensen over de vloer zou moeten gaan om te verkopen.

 

Ik heb een sterk bedrijf zien stranden omdat de twee partners elkaars manier van functioneren niet begrepen.

 

In mijn eentje kan ik mijn huidige werk nog een flink stuk uitbreiden en dat wordt een systeem dat in zichzelf prima te verkopen is.

Maar ik heb het sterke vermoeden dat ik met een passend iemand naast me veel verder kan groeien dan in mijn eentje.

 

Voor nu misschien nog te vroeg, maar als de gelegenheid zich aandient dan wil ik graag voorbereid zijn. Deze vraag komt daaruit voort.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een (zeer sociaal vaardige) introvert.

Om bij te tanken moet ik tijd alleen door kunnen brengen.

(...)

Ik heb een sterk bedrijf zien stranden omdat de twee partners elkaars manier van functioneren niet begrepen.

Goed dat je die zelfkennis hebt en onder woorden kunt brengen. Dat is denk ik een erg belangrijke factor in samenwerking.

 

Maar ik heb het sterke vermoeden dat ik met een passend iemand naast me veel verder kan groeien dan in mijn eentje.

Maar... waarom zou je dan willen groeien? Wat brengt dat jou? Wat is een doel en wat is een middel?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Maar... waarom zou je dan willen groeien? Wat brengt dat jou?

 

Ik ben een ontzettende laatbloeier.

Het pad dat ik ben ingeslagen is niet de makkelijkste geweest en de crisis heeft nadrukkelijk zijn sporen nagelaten.

 

Ik zie in het opbouwen van een goedlopend bedrijf op dit moment de enige mogelijkheid om nog een "pensioenpot" op te bouwen. Voor een normale opbouw ben ik een jaar of 15 tot 20 te laat.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

En anders diversificeer je een beetje zoals hier bijvoorbeeld of probeer je op een of andere manier onderdeel van een groter geheel te worden. Ik vind dit overigens wel een zelfbewuste vraag als we de toelichting meelezen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.