• 0

4 nachten per week hotel in verband met reisafstand. Kosten aftrekbaar?

Hoi.

 

Ik heb een vraagje met betrekking tot het aftrekken van verblijfskosten (hotelovernachtingen). Ik woon onder de rook van Rotterdam in Oude-Tonge op Goeree-Overflakkee, en ik werk als ZZPér 4 dagen per week in Den Haag aan een projectopdracht. Reizen van Den Haag naar Goeree-Overflakkee kost tijdens spitsuren bijna 2 tot 2,5 uur enkele reis.

 

Ik heb daarom besloten een kamer te huren in Scheveningen. Het kost mij dan slechts 15 minuten met de tram om op kantoor te komen.

 

De kosten voor de kamer: 27,50 per nacht x 4 = 110 euro per week. Voor mijn gevoel zakelijk ;)

 

Dit is bijna net zo duur als 4 x met openbaar vervoer of de auto heen en weer. Ik verblijf echter 7 nachten in de week, omdat ik Den Haag een leuke stad vind. Ik woon dus in Den Haag, terwijl ik sta ingeschreven in Oude-Tonge @ Goeree-Overflakkee. Ik kan niet aantonen dat mijn "hoofd activiteiten" (of hoe dit ook heet) in Oude-Tonge zijn, zoals sportschool, vrouw, kinderen, etc.. Dat heb ik allemaal niet.

 

Kan ik de hotelkosten (deels, bijv. 4 van 7 nachten?) aftrekken van de inkomstenbelasting 2017? Waar moet ik deze opvoeren in de winst- en verliesrekening?

 

Valt dit onder reis- en verblijfskosten, of is dit alleen voor studiereizen? De hotelovernachtingen zijn ter reductie van reistijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je 4 dagen werkt, zijn 3 overnachtingen zakelijk. Die mag je voor 100% als reis- en verblijfskosten aftrekken. De BTW mag je ook terugvragen. Let op als je eventueel ook nog voedsel nuttigt in (bijvoorbeeld) een hotel of elders. Die kosten zijn slechts deels aftrekbaar en voor de BTW kan om een beperking gelden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0