• 0

4 nachten per week hotel in verband met reisafstand. Kosten aftrekbaar?

Hoi.

 

Ik heb een vraagje met betrekking tot het aftrekken van verblijfskosten (hotelovernachtingen). Ik woon onder de rook van Rotterdam in Oude-Tonge op Goeree-Overflakkee, en ik werk als ZZPér 4 dagen per week in Den Haag aan een projectopdracht. Reizen van Den Haag naar Goeree-Overflakkee kost tijdens spitsuren bijna 2 tot 2,5 uur enkele reis.

 

Ik heb daarom besloten een kamer te huren in Scheveningen. Het kost mij dan slechts 15 minuten met de tram om op kantoor te komen.

 

De kosten voor de kamer: 27,50 per nacht x 4 = 110 euro per week. Voor mijn gevoel zakelijk ;)

 

Dit is bijna net zo duur als 4 x met openbaar vervoer of de auto heen en weer. Ik verblijf echter 7 nachten in de week, omdat ik Den Haag een leuke stad vind. Ik woon dus in Den Haag, terwijl ik sta ingeschreven in Oude-Tonge @ Goeree-Overflakkee. Ik kan niet aantonen dat mijn "hoofd activiteiten" (of hoe dit ook heet) in Oude-Tonge zijn, zoals sportschool, vrouw, kinderen, etc.. Dat heb ik allemaal niet.

 

Kan ik de hotelkosten (deels, bijv. 4 van 7 nachten?) aftrekken van de inkomstenbelasting 2017? Waar moet ik deze opvoeren in de winst- en verliesrekening?

 

Valt dit onder reis- en verblijfskosten, of is dit alleen voor studiereizen? De hotelovernachtingen zijn ter reductie van reistijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je 4 dagen werkt, zijn 3 overnachtingen zakelijk. Die mag je voor 100% als reis- en verblijfskosten aftrekken. De BTW mag je ook terugvragen. Let op als je eventueel ook nog voedsel nuttigt in (bijvoorbeeld) een hotel of elders. Die kosten zijn slechts deels aftrekbaar en voor de BTW kan om een beperking gelden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik verblijf echter 7 nachten in de week, omdat ik Den Haag een leuke stad vind. Ik woon dus in Den Haag, terwijl ik sta ingeschreven in Oude-Tonge @ Goeree-Overflakkee.

Als je er werkelijk alleen was op de nachten dat je redelijkerwijs niet zou kunnen reizen, dan zouden de kosten van die nachten zakelijke kosten kunnen zijn. Je woont echter feitelijk in Den Haag, en je bent verplicht je bij gemeente in te schrijven waar je werkelijke hoofdverblijf is. Vanuit dat oogpunt is er dan mijns inziens ook geen reden meer om te stellen dat er sprake is van zakelijke reis- en verblijfskosten. Je werkt immers in je feitelijke woonplaats.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je 4 dagen werkt, zijn 3 overnachtingen zakelijk. Die mag je voor 100% als reis- en verblijfskosten aftrekken. De BTW mag je ook terugvragen. Let op als je eventueel ook nog voedsel nuttigt in (bijvoorbeeld) een hotel of elders. Die kosten zijn slechts deels aftrekbaar en voor de BTW kan om een beperking gelden.

 

Moet ik die invoeren onder Winst en Verliesrekening / Overige bedrijfskosten?

Link naar reactie
  • 0

Als je 4 dagen werkt, zijn 3 overnachtingen zakelijk. Die mag je voor 100% als reis- en verblijfskosten aftrekken. De BTW mag je ook terugvragen. Let op als je eventueel ook nog voedsel nuttigt in (bijvoorbeeld) een hotel of elders. Die kosten zijn slechts deels aftrekbaar en voor de BTW kan om een beperking gelden.

Moet ik die invoeren onder Winst en Verliesrekening / Overige bedrijfskosten?

Dat mag ... al geeft een onderverdeling van de W&V-rekening met de toevoeging van reis- en verblijfkosten, voor de onderneming, een beter beeld van de kosten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er trouwens als een inspecteur van de Belastingdienst vindt dat kosten niet aftrekbaar zijn? Krijg je dan alleen een naheffing? Of ook boete / rente / etc?

Het is zoals prinsrachid al schrijft ... Als je 4 dagen werkt, zijn 3 overnachtingen zakelijk. Wanneer je de overige nachten en bijkomende kosten als privé-uitgaven in de administratie opneemt (splitsen in zakelijk en prive), dan zal de Belastingdienst daar geen moeite mee hebben. Mocht zij dat wel hebben, dan zal er doorgaans alleen een correctie plus rente in de vorm van een naheffing plaatsvinden. Wel er voor zorgen dat je kunt bewijzen daadwerkelijk op de bewuste dagen hebt gewerkt.

 

Wanneer je alle 7 dagen zakelijk boekt, dan zal de Belastingdienst dat als moedwillige belastingontduiking zien, en dan kan de correctie wel eens gevolgd worden door een vergrijpboete.

 

Overigens is de overnachting voorafgaande aan de 1e werkdag ook wel acceptabel als je vroeg en/of uitgerust aan de klus moet beginnen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.