• 0

gemaakte incassokosten wel aangeven bij btw aangifte (0% of verlegd?) of niet?

Dag,

Ik vind overal voldoende en uitgebreide informatie over het berekenen van incassokosten maar niets over het al dan niet aangeven van deze kosten voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting.

 

Ik heb afgelopen kwartaal voor de eerste een keer incassokosten over een factuur moeten berekenen, heb dit netjes gedaan volgens de WIK en hierover geen btw berekend zoals duidelijk wordt aangegeven op diverse sites. (Heb geen bureau ingeschakeld voor de vordering)

Nu ik de aangifte omzetbelasting moet doen heb ik geen idee of ik de incassokosten helemaal niet moet meenemen in de aangifte of het bedrag wel moet invullen maar dan onder 0% of btw vrij of verlegde btw.

 

Ook weet ik niet of het voor de aangifte inkomstenbelasting als inkomsten geldt. (Wil niet dat mijn inkomen bij de aangifte OB verschilt van dat bij de aangifte IB)

 

Ik heb me suf gegoogled maar kan nergens vinden om ik incassokosten moet aangeven of niet en zoja waar ze onder vallen qua btw aangifte.

Ik hoor het graag want moet de aangifte dit weekend afhandelen...

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Met vriendelijke groet, Patricia

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Incassokosten zijn een kostenvergoeding / een vorm van schadevergoeding. U factureert incassokosten niet, u vordert ze naast (bovenop) het bedrag van de factuur. Pas nadat de incassokosten aan u betaald zijn, geeft u ze op.

Hetzelfde geldt voor gevorderde (wettelijke of contractuele) rente.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

  • 0

De incassokosten zijn aan mij betaald, dus moet ze opgeven, maar het is me nog steeds niet duidelijk waar ze onder vallen bij de aangifte van de omzetbelasting? Er zat geen btw op maar betekend dat dat ik ze onder 0% btw moet scharen of kosten waarbij btw is verlegd, of btw vrij, of zelfs NIET opgeven voor de btw aangifte (lijkt me sterk want het inkomen moet in totaal hetzelfde zijn als bij aangifte inkomstenbelasting)

Weet iemand dit?

  • 0

nee, btw kosten zijn een beetje aparte groep, als jij ze zelf hebt berekend aan je klant hoef je geen btw te rekenen.

Je hoeft ze niet op te geven in je btw aangifte omdat er geen btw op zit. 0% btw mag je alleen gebruiken voor goederen of diensten die expliciet benoemd zijn als belast met 0%, dat geld niet voor incassokosten

Er is op jou aangifte geen vak voor vrijgesteld van btw. Je kunt dat ook in de toelichting op de btw aangifte (bij vraag 1e) nalezen dat je vrijgestelde bedragen niet opgeeft

 

 

 

  • 0

Dank je, ja, ik kwam bij het nakijken van 0% btw en vrijgestelde zaken ook niets tegen waar dit onder zou vallen.

...Ik twijfel alleen omdat dat dus betekent dat mijn inkomsten voor de btw aangfite uiteindelijk dus zullen verschillen met mijn jaarinkomen bij de aangifte inkomstenbelasting. (Want de door de klant voldane incassokosten, ongeveer 140 euro, vallen wel onder inkomen voor de aangifte IB lijkt me?)

Er is dan dus een klein verschil tussen mijn inkomen bij de btw aangifte en de jaaraangifte...

 

(Misschien is dat wel heel normaal, maar omdat ik nooit inkomsten heb die buiten de btw aangifte vallen, is dat onbekend voor mij...)

 

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden! Het is voor mij de eerste keer dat ik een vraag had waarop ik online geen enkel antwoord heb kunnen vinden, ook niet bij de belastingdienst....

  • 0

Maak je niet zo'n zorgen om die link tussen BTW en IB.. dat hoeft absoluut niet 100% overeen te komen. precies vanwege dit soort redenen. Het kan heel goed dat jij bedragen ontvangt die onder de BTW wetgeving zijn vrijgesteld. maar wel effect hebben op jou inkomstenbelasting.

 

Je hoeft op BTW niet hetzelfde aan te geven als op IB, het zijn gewoon aparte wetten.

Wat je wel moet kunnen is vanuit je administratie aansluiting kunnen maken tussen je aangegeven omzet voor de BTW en je omzet in je boekhouding.

Dus deze post boek je niet op dezelfde rekening als waar je je normale omzet op boekt.

 

Niet alle kostensoorten zijn specifiek terug te vinden op internet. De reden dat incassokosten niet met btw belast zijn als jij ze zelf aan je klant doorberekend is omdat er btw technisch geen prestatie tegenover staat. Er wordt alleen btw geheven over diensten of goederen die geleverd worden.

De incassokosten zijn geen levering in de zin van wet op de btw, het is een (schade)vergoeding aan jou door de schuldenaar omdat jij extra kosten hebt moeten maken omdat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden.

 

  • 0

Als je als ondernemer aangifte doet voor inkomstenbelasting dan spreek je in dit geval niet over "inkomen voor de IB" maar vul je een complete balans en w&v rekening in. Hier staan opbrengsten en kosten op. En deze bedragen vallen dan onder opbrengsten. Uiteindelijk zal uit w&v en je balans een "inkomen" uitrollen waarover je dan IB moet betalen.

  • 0

Dank je, en ik begrijp dus goed dat het wel gewoon inkomen is voor de aangifte IB.

 

Ja je moet het boeken in de winst en verliesrekening, Waar je het boekt in je winst en verliesrekening mag je zelf weten.. Strikt genomen is het geen omzet, het is een vergoeding voor gemaakte kosten. Meestal voor bestede extra tijd. Maar de rekening overige omzet of inkomsten is prima voor deze post

Het is vooral belangrijk dat je het niet op de normale omzetrekening boekt omdat je anders bij het jaarwerk wel tegen verschillen tussen btw aangiften en je omzetrekening met btw aanloopt en achteraf uitzoeken wat het ook al weer was is vaak lastig..

Daarom het advies om een aparte rekening te zoeken waar je dit soort uitzonderingen op boekt. dan blijft je omzet waar je normaal btw over rekent netjes aansluiten met je aangiften en kan dus als controlemiddel dienen of je wel alles hebt aangegeven.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.