Op dit moment ben ik in overleg met een partner om samen een VOF op te richten. Ik heb zowel dit forum, als via de KvK naar informatie gezocht maar ik kan niets anders vinden dan de generieke informatie. Ik kan helaas niet echt iets vinden wat een antwoord geeft op onze specifieke situatie.
Situatieschets
Ik ben van origine opgeleid tot boekhouder. Vanuit mijn eenmanszaak (ZZP) ben ik tot op heden actief geweest als freelance designer / website-beheerder, maar ik wil deze activiteiten niet verder uitbreiden en mij focussen op boekhoudkundige activiteiten.
Mijn partner is een accountant. Vanuit zijn eenmanszaak (ZZP) verricht hij bij zijn opleiding passende activiteiten.
Gewenste situatie
Wij willen onze krachten bundelen in een Administratie / accountantskantoor VOF, zodat wij samen full-service diensten kunnen verlenen aan het MKB. Echter willen wij onze Eenmanszaken daarnaast actief houden. Dit vooral om risico's te kunnen spreiden én om eventueel betwistbare kosten te kunnen splitsen.
[*] Activiteiten / dienstverlening waarbij slechts 1 van ons actief is (en de ander dus géén zeggenschap heeft over de te leveren dienst, danwel uitvoering daarvan) vallen dan ook m.b.t. hoofdelijke aansprakelijkheid alleen bij de dienstverlenende persoon.
[*] Wil de ene partner bijv. een dure lease-auto en de andere in de privé-auto blijven rijden, dan mag de lease-auto mooi op de eigen eenmanszaak.
Met mijn eenmanszaak is het verschil op dit moment uiteraard redelijk duidelijk: Grafisch design =/= administratie. Echter, de diensten van mijn partner zullen voor een groot deel gelijk zijn. Diezelfde situatie zou bij mij ook kunnen ontstaan, wanneer ik lichtere administratieve taken vanuit mijn eigen onderneming ga verrichten.
Op zich geen enkel probleem, MAAR: Marketing technisch wil mijn partner een 2de handelsnaam in zijn onderneming in gebruik nemen om deze in lijn te trekken met de VOF. Hierdoor hoeft hij maar 1 visitekaartje op zak te hebben, waardoor hij/wij bij het 1ste contact met een potentiële klant niet hoeven te kiezen voor welk bedrijf deze persoon een potentiële klant is maar op een later moment met deze persoon kunnen bekijken welk bedrijf / welke dienstverlening het beste bij de klant past.
Het logo zal dan gelijkend zijn, maar wel met verschillen onderling. Op de verschillende websites zal het verschil ook duidelijk gemaakt worden. (Ik ben Finance, hij is Accountancy, samen zijn wij "Finance & Accountancy")
Echter heb ik dan wat vragen omtrent de uitleg van de generieke regels.
[*] Logo van de VOF is de basis van alles -> FaDo Finance & Accountancy
[*] Partner krijgt hetzelfde logo, maar aangepast -> FaDo Accountancy Eventueel een onderschrift onder het logo: "Partner of FaDo Finance & Accountancy"
[*] Voor mij idem, maar dan met -> FaDo Finance
[*] FaDo is een samenstelling tussen de namen van mijn partner en ik. Bedrijfsnaam is aangepast ivm openbaarheid v.h. forum
Vraag 1: Zijn deze namen onderscheidend genoeg om te worden gebruikt door 3 verschillende ondernemingen? (wetende dat de eigenaren van de ondernemingen dezelfde zijn.)
Vraag 2: Is het nodig / verplicht / handig om het onderschrift bij de logo's van de eenmanszaken te zetten, of is het zonder onderschrift al duidelijk genoeg?
Losstaande vraag 3: Bij een 2de handelsnaam, moet er dan nog een melding overal komen te staan als: *2de naam* is een handelsnaam van *Originele handelsnaam*?
Excuses voor de lap tekst en bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RMLA
RMLA
Beste ondernemers,
Op dit moment ben ik in overleg met een partner om samen een VOF op te richten. Ik heb zowel dit forum, als via de KvK naar informatie gezocht maar ik kan niets anders vinden dan de generieke informatie. Ik kan helaas niet echt iets vinden wat een antwoord geeft op onze specifieke situatie.
Situatieschets
Ik ben van origine opgeleid tot boekhouder. Vanuit mijn eenmanszaak (ZZP) ben ik tot op heden actief geweest als freelance designer / website-beheerder, maar ik wil deze activiteiten niet verder uitbreiden en mij focussen op boekhoudkundige activiteiten.
Mijn partner is een accountant. Vanuit zijn eenmanszaak (ZZP) verricht hij bij zijn opleiding passende activiteiten.
Gewenste situatie
Wij willen onze krachten bundelen in een Administratie / accountantskantoor VOF, zodat wij samen full-service diensten kunnen verlenen aan het MKB. Echter willen wij onze Eenmanszaken daarnaast actief houden. Dit vooral om risico's te kunnen spreiden én om eventueel betwistbare kosten te kunnen splitsen.
[*] Activiteiten / dienstverlening waarbij slechts 1 van ons actief is (en de ander dus géén zeggenschap heeft over de te leveren dienst, danwel uitvoering daarvan) vallen dan ook m.b.t. hoofdelijke aansprakelijkheid alleen bij de dienstverlenende persoon.
[*] Wil de ene partner bijv. een dure lease-auto en de andere in de privé-auto blijven rijden, dan mag de lease-auto mooi op de eigen eenmanszaak.
Met mijn eenmanszaak is het verschil op dit moment uiteraard redelijk duidelijk: Grafisch design =/= administratie. Echter, de diensten van mijn partner zullen voor een groot deel gelijk zijn. Diezelfde situatie zou bij mij ook kunnen ontstaan, wanneer ik lichtere administratieve taken vanuit mijn eigen onderneming ga verrichten.
Op zich geen enkel probleem, MAAR: Marketing technisch wil mijn partner een 2de handelsnaam in zijn onderneming in gebruik nemen om deze in lijn te trekken met de VOF. Hierdoor hoeft hij maar 1 visitekaartje op zak te hebben, waardoor hij/wij bij het 1ste contact met een potentiële klant niet hoeven te kiezen voor welk bedrijf deze persoon een potentiële klant is maar op een later moment met deze persoon kunnen bekijken welk bedrijf / welke dienstverlening het beste bij de klant past.
Het logo zal dan gelijkend zijn, maar wel met verschillen onderling. Op de verschillende websites zal het verschil ook duidelijk gemaakt worden. (Ik ben Finance, hij is Accountancy, samen zijn wij "Finance & Accountancy")
Echter heb ik dan wat vragen omtrent de uitleg van de generieke regels.
[*] Logo van de VOF is de basis van alles -> FaDo Finance & Accountancy
[*] Partner krijgt hetzelfde logo, maar aangepast -> FaDo Accountancy Eventueel een onderschrift onder het logo: "Partner of FaDo Finance & Accountancy"
[*] Voor mij idem, maar dan met -> FaDo Finance
[*] FaDo is een samenstelling tussen de namen van mijn partner en ik. Bedrijfsnaam is aangepast ivm openbaarheid v.h. forum
Vraag 1: Zijn deze namen onderscheidend genoeg om te worden gebruikt door 3 verschillende ondernemingen? (wetende dat de eigenaren van de ondernemingen dezelfde zijn.)
Vraag 2: Is het nodig / verplicht / handig om het onderschrift bij de logo's van de eenmanszaken te zetten, of is het zonder onderschrift al duidelijk genoeg?
Losstaande vraag 3: Bij een 2de handelsnaam, moet er dan nog een melding overal komen te staan als: *2de naam* is een handelsnaam van *Originele handelsnaam*?
Excuses voor de lap tekst en bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58494-potenti%C3%ABle-handelsnaam-gelijkenis-tussen-vof-en-eenmanszaken-van-firmanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag