• 0

Tekst gekopieerd, strafbaar?

Hoi!

 

Even een vraagje...Ik heb een webshop en heb van een andere website de algemene leverings en betalings voorwaarden gekopieerd en aangepast aan mijn eigen gegevens, omdat deze voorwaarden gelijk waren aan die van mezelf. Ik denk dat scheelt meteen een hoop typwerk...Nu kreeg ik een mailtje van de beheerder van die andere website, die stelt dat als ik het niet weghaal dat ie een rechtzaak tegen me aanspant en mijn hostingprovider sommeert om mijn site uit de lucht te halen.

In hoeverre kan je rechten hebben op dit soort teksten? En stel dat je dezelfde intro-tekst zou gebruiken als op een andere site, is dat dan ook strafbaar? Ik vraag me af of je daar echt een rechtzaak voor kan krijgen, het is tenslotte een nogal algemene tekst! En kan die persoon echt mijn site offline halen omdat er hier en daar wat teksten overeen komen?

 

Alvast bedankt,

Groetjes Corinne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik weet er niet alles van, maar een kennis van mij heeft een internetshop en een andere had heel veel teksten (informatie over de artikelen) gekopieerd. het liep uit tot een soort rechtszaak (weet niet meer precies, iig met advocaat enzo) en die kennis won, de tekst moest verwijderd worden en de kosten moesten vergoed worden.

ik persoonlijk vind het eigenlijk heel asociaal om zomaar 'andermans' werk te kopieren. die persoon heeft er veel tijd in gestopt en nu 'lift je mee'.

misschien dat die persoon niet zo snel over zal stappen op een rechtszaak wegens de kosten, maar ik kan me voorstellen dat die flink zal blijven zeuren en wie weet wat ie dan nog meer van plan is. dan kost het zelf maken van de teksten je stukken minder tijd en energie dan je zin doordrijven. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja, ok, maar wanneer ben je dan 'rechthebbende'? Moeten ze dat kunnen bewijzen? Ik bedoel, dan kunnen ze iedereen wel aan gaan klagen want een 'algemene voorwaarden' tekst is nogal algemeen en iedereen heeft er wel zo'n beetje hetzelfde in staan. Ik had het gekopieerd omdat ik zelf niet zo sterk ben in dat soort juridische teksten, ik denk dat er heel veel zijn die wel 'ergens' zo'n tekst vandaan plukken....

 

En als ik een paar woorden verander? Is het dan nog een probleem?

Link naar reactie
  • 0

Jurudische gezien moet alles te bewijzen zijn, echter zijn vele dingen waarschijnlijk ook voor hun te bewijzen.

Indien hun de teksten hebben overgenomen zal de rechthebbende kunnen verklaren indien dit met toestemming gedaan is jij aan de fout kant zit.

Een paar worden veranderen kan, zal niet veel opleveren, ik kan je alleen verzekeren laat je teksten maken door een Jurist ? bijvoorbeeld www.ictrecht.nl het kost een paar 100 euro, echter een rechtzaak kost je meer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet heel sterk in het schrijven van commerciele teksten voor m'n webhosting bedrijf, al die teksten lijken op elkaar en iedereen jat toch teksten van andere sites. Hé Roos heeft wel wat leuks staan laat ik daar maar drie woorden in veranderen en op m'n site zetten.

 

Waarom denk je dat bovenstaande situatie voor juridische teksten niet net zo fout zou zijn? ???

Link naar reactie
  • 0

Wat zoeken met google en "" tekens levert telkens 2 tot 4 hits op.

O.a. een winkel in Tiel.

 

Ja het overnemen is niet netjes, ja elke webshop heeft nagenoeg dezelfde algemene voorwaarden.

Laat een jurist wat in elkaar draaien tegen een scherp tarief dan ben je er vanaf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet heel sterk in het schrijven van commerciele teksten voor m'n webhosting bedrijf, al die teksten lijken op elkaar en iedereen jat toch teksten van andere sites. Hé Roos heeft wel wat leuks staan laat ik daar maar drie woorden in veranderen en op m'n site zetten.

 

Waarom denk je dat bovenstaande situatie voor juridische teksten niet net zo fout zou zijn? ???

 

Willem, dat zeg ik niet ( Als je het overigens al over mij had )

Ik bedoel er mee te zeggen dat je voorwaarden enz wel als uitgangspunt kan gebruiken maar niet moet kopieeren.

Bij www.ictrecht.nl heb je voor een paar tientjes goede AV

Link naar reactie
  • 0

Willem, dat zeg ik niet ( Als je het overigens al over mij had )

Ik bedoel er mee te zeggen dat je voorwaarden enz wel als uitgangspunt kan gebruiken maar niet moet kopieeren.

 

Mijn post was richting Roos.

 

Andere AV's als uitgangspunt nemen is prima. Ik lees ook andermans code (ben programmeur) en leer daar van. Al lijkt het me niet verstandig om zelf jurist te gaan spelen.

Link naar reactie
  • 0

Willem, dat zeg ik niet ( Als je het overigens al over mij had )

Ik bedoel er mee te zeggen dat je voorwaarden enz wel als uitgangspunt kan gebruiken maar niet moet kopieeren.

 

Mijn post was richting Roos.

 

Andere AV's als uitgangspunt nemen is prima. Ik lees ook andermans code (ben programmeur) en leer daar van. Al lijkt het me niet verstandig om zelf jurist te gaan spelen.

 

 

;D Oke, had dus geen betrekking op mij,

Snap ook niet dat mensen het kopieeren elk bedrijf is anders.

Een beetje bedrijf heeft toch wat geld over voor een jurist.

Link naar reactie
  • 0

Maar omdat mijn tekst nu een beetje lijkt op die van hun, kunnen zij dan echt van mijn host gedaan krijgen dat ik offline gehaald word? Moet mijn host dan niet een uitspraak van een rechter afwachten? Ik kan toch ook niet zomaar sites uit de lucht laten halen waarvan ik vind dat ze iets van me gekopieerd hebben?

Link naar reactie
  • 0

 

;D Oke, had dus geen betrekking op mij,

Snap ook niet dat mensen het kopieeren elk bedrijf is anders.

Een beetje bedrijf heeft toch wat geld over voor een jurist.

 

:) jamaar, ik ben juist een heel klein bedrijfje....en nog niet eens echt genoeg inkomen, net begonnen dus. Vandaar dat ik ook niet echt 'geld over' heb voor zoiets.

Link naar reactie
  • 0

Maar omdat mijn tekst nu een beetje lijkt op die van hun, kunnen zij dan echt van mijn host gedaan krijgen dat ik offline gehaald word? Moet mijn host dan niet een uitspraak van een rechter afwachten? Ik kan toch ook niet zomaar sites uit de lucht laten halen waarvan ik vind dat ze iets van me gekopieerd hebben?

Ik denk zelf dat dat per host verschilt, dat het er vanaf hangt hoe dreigend de brief is die de host dan krijgt. Op zich zullen ze niet snel blokkeren denk ik zelf....Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, voor hetzelfde geld loopt het wel uit tot een rechtszaak. Desnoods laat je de algemene voorwaarden even weg, wacht je tot je genoeg geld heb om dat te laten opstellen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

 

Ik heb een webshop en heb van een andere website de algemene leverings en betalings voorwaarden gekopieerd en aangepast aan mijn eigen gegevens, omdat deze voorwaarden gelijk waren aan die van mezelf. Ik denk dat scheelt meteen een hoop typwerk...Nu kreeg ik een mailtje van de beheerder van die andere website, die stelt dat als ik het niet weghaal dat ie een rechtzaak tegen me aanspant en mijn hostingprovider sommeert om mijn site uit de lucht te halen.

In hoeverre kan je rechten hebben op dit soort teksten? Ik vraag me af of je daar echt een rechtzaak voor kan krijgen, het is tenslotte een nogal algemene tekst! En kan die persoon echt mijn site offline halen omdat er hier en daar wat teksten overeen komen?

 

Beste Corinne,

 

Normaliter heb ik echt weinig op met plagiateurs en ander soortige wetsovertreders.... Echter vanwege het feit dat je het klakkeloos 'overschrijven' van andermans teksten vanuit een soort van naïviteit hebt gedaan...geef ik m'n -hopelijk zinvolle- commentaar....

 

Let op! Élke tekst -ja zelfs van een kleuter!- valt bijna onmiddelijk onder de Nederlandse auteurswet!

Dat behoeft nergens te worden aangevraagt; puur en alleen al ómdat ze door iemand gemaakt/geschreven zijn, verschaft diegene al een -indien nodig- beschermde wettelijke basis.

En in jouw geval gaat het dus om een juridische disclaimer; algemene voorwaarden.

Dus die betreffende algemene voorwaarden vallen dus onder de Nederlandse auteurswet. Punt uit.

 

Als jij dus klakkeloos en zonder enige toestemming van die andere partij, een juridische disclaimer, vallende onder auteursrechtelijke bescherming, gaat (mis)gebruiken, dan heeft die partij het volste recht om jou A, op je wetsovertreding te wijzen. En ja ook B: indien nodig, hebben zij een stevige wettelijke basis om je voor het gerecht te slepen.

 

Kunnen ze je website offline laten 'halen'? Nou ehh...na jouw hele casus te hebben gelezen: ik neem aan dat wanneer jij een advocaat moet gaan inhuren...de kosten...?

 

Dus of A: je gaat netjes een kant en klare tekst kópen of B, je gaat je huidige tekst dusdanig 'verbouwen' dat de strekking niet afwijkt, maar de zinstructuren e.d. wél. En anders, als je blijft volharden in de zin van, 'het is tenslotte een nogal algemene tekst!', dat je dan echt een verloren koers gaat lopen.

 

Misschien heb je iets aan mijn advies...?

Succes verder ;)

 

Vriendelijke groet,

 

 

Dirk.

Link naar reactie
  • 0
Bijvoorbeeld www.ictrecht.nl het kost een paar 100 euro, echter een rechtzaak kost je meer.

 

VS

 

Bij www.ictrecht.nl heb je voor een paar tientjes goede AV

 

Die AVtjes worden steeds goedkoper. :P

 

Volgens mij heeft hier nog niemand gevraagd naar het uurtarief van zijn jurist, of wel?!

 

 

Om in te haken op volgende:

'het is tenslotte een nogal algemene tekst!'

 

Dat is het in vele gevallen ook zo. Leg maar eens de AV's van "dezelfde" bedrijven naast elkaar en er zal niet echt veel verschil in

zitten.

 

Het verschil zit vaak alleen in de manier waarop een bedrijf de "service, leverings-, betalingsvoorwaarden en garanties" ten op zichte van de

klant wenst te definiëren.

 

Veel AV's zijn binnen bepaalde branches zover naar elkaar toe gegroeid dat er nog maar weinig sprake is van "letterlijk verschil in tekst", m.a.g. dat er, als je kiest om je AV door een professional op te laten stellen, je hoogst waarschijnlijk met dezelfde AV geconfronteerd wordt.

 

Begrijp mij niet verkeerd, lukraak copiëren is niet de juiste manier van bedrijfsvoering. Laat ze gewoon door een professional schrijven, al is het maar om je van je zorgen af te helpen.

 

"En als je ze hebt kun je ze ook nog even bij de KvK laten deponeren"

 

 

Link naar reactie
  • 0
omdat deze voorwaarden gelijk waren aan die van mezelf.

 

Deze zin is me niet helemaal duidelijk. Is het misschien zo dat jij en deze andere site alletwee gebruik maken van algemene voorwaarden die vrij beschikbaar zijn? Dit komt nogal eens voor (veel autorijscholen gebruiken bijvoorbeeld de door de Bovag opgestelde voorwaarden e.d.).

 

Als je wederpartij geen auteursrecht heeft op de algemene voorwaarden (dus niet zelf heeft geschreven), dan hoef je je weinig zorgen te maken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.