keuzes over auto van de zaak

Aanbevolen berichten

dag allemaal,

Ik heb een vraag over auto voor mijn zaak. Ik wil een auto kopen omdat ik regelmatig moet rijden van A naar B. Ik woon in A en mijn opslagplaats zit in B (heb internetshop met grote voorraad). Er zijn natuurlijk ook weleens andere dingen, zoals pakketten afgeven bij TPG en wat inkopen doen.

 

Begrijp ik het goed dat ik de volgende keuzes heb:

- lease auto.

- bedrijfsauto (kunnen maar 2 personen in, grijs kenteken, dat soort dingen)

- gewone auto

 

Nou nu mijn vragen. ;)

 

1) Klopt het dat een bedrijfsauto het voordeligst is, aangezien je dan geen bpm hoeft te betalen, de diesel goedkoper is en je minder wegenbelasting hoeft te betalen?

2) Ik neem aan dat bij een gewone auto alle kosten prive zijn, behalve iets van 0,18 per kilometer?

3) Ik koop het voornamelijk voor mijn bedrijf, maar het zou fijn zijn het zo af en toe voor prive te gebruiken. Is het mogelijk dat ik dan alleen de prive uren bijhou en die eens per maand aftrek uit boekhouding? Of moet het op een ingewikkeldere manier?

4) De verzekering voor de bedrijfsauto, is die net zo duur als verzekering voor gewone/prive auto? Ik heb keer iets gehoord dat leeftijd niet meetelt bij verzekering voor bedrijfsauto maar weet niet zeker...

5) Wanneer heeft een lease auto meer nut dan een bedrijfsauto? Ik heb begrepen dat je niet in 1x veel geld kwijt ben en geen zorgen hoeft te maken over reparatiekosten, ik weet niet of er nog meer voordelen zijn?

6) Als nadeel van bedrijfsauto heb ik gevonden dat je alsnog BPM moet betalen als ie binnen 5 jaar gestolen, total loss of verkocht wordt. Zijn er nog meer nadelen?

 

Het zal wel niet veel uitmaken maar ik heb trouwens eenmanszaak en heb momenteel geen auto.

 

Sorry dat het beetje veel vragen zijn, ik heb wel al de zoekmachine gebruikt maar het is nog niet helemaal duidelijk. ;)

Ik denk dat een bedrijfsauto voor mij het voordeligst zal zijn, maar ik wil toch even zeker maken of ik het goed heb begrepen.

Een bedrijfsauto lijkt me ook het beste omdat je dan lekker veel kan vervoeren, het is alleen beetje jammer dat je minder zicht heb (lijkt me beetje eng) en dat er maar 1 persoon mee mag (maar dat maakt niet uit want ik koop het voor mijn bedrijf ;) ).

 

Alvast bedankt voor de moeite. :)

 

groetjes,

Anna

Link naar reactie

Het allervoordeligst is een tweedehands diesel (station of bedrijfsauto) met een sluitende kilometeradministratie waarmee geen privé kilometers gereden worden.

 

Die van ons kost nog geen 3000 euro per jaar en we doen er 20mm (mega meter) mee.

 

Leasen is makkelijk maar behoorlijk duur. Als je het geld hebt kun je beter kopen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Het allervoordeligst is een tweedehands diesel (station of bedrijfsauto) met een sluitende kilometeradministratie waarmee geen privé kilometers gereden worden.

 

Nee, het allervoordeligst is een tweedehands van meer dan 15 jaar oud, waardoor de privebijtelling maximaal 22% van de aanschafwaarde wordt in plaats van de cataloguswaarde.

 

Mijn dit jaar aangeschafte Mercedes kost me dit jaar nog geen 1000 euro (incl. wegenbelasting, benzine, onderhoud, APK, olie, verzekering, aanschaf en volledige afschrijving) en zorgt voor een prive bijtelling van 440 euro. :)

Link naar reactie

Let ook even op de veranderingen van de grijs kenteken regeling met name op het vlak van de bpm bij aanschaf van een nieuwe auto.

Diesel is uitgeroepen door de overheid tot meest smerige brandstof.

Ga er maar vanuit dat het niet zo heel lang meer duurt voordat diesel minstens net zo duur is als euro95.

Ik denk zelf dat de diesel volledig weggesaneerd gaat worden door belastingmaatregelen.

De overheid heeft geen boodschap aan de snelle afschrijving.

 

En let ook op brandstof verbruik, een barrel ruwe olie kost op dit moment $ 61,-.

Gezien de dorst die de VS heeft, en de honger die Azie nu ontwikkeld, onlusten in Nigeria, en gebrek aan capciteit bij de overige olielanden, reken er dan maar op dat we de komende tijd nog vele stijgingen gaan krijgen.

 

 

Link naar reactie

Of je in een dusdanig oude wagen wilt rijden is natuurlijk altijd de vraag, al zullen er zat auto's zijn die met die leeftijd nog prima werken.

 

Wellicht is de prive-auto nog helemaal niet zo'n gek idee, maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel je prive en zakelijk rijdt. Die 0.18 per km is nooit kostendekkend (behalve bij Nils blijkbaar), maar het heeft wel als voordeel dat je geen bijtelling hebt en er prive in kunt rijden.

 

Qua laadruimte kan een bedrijfswagen wel voordelig zijn, hangt er maar net vanaf wat je wilt vervoeren. Volgeladen pallets passen zelden in stationwagens bijvoorbeeld...

Link naar reactie

nou het komt maar heel weinig voor dat ik een auto voor prive wil gebruiken, als het voor mijn werk nog niet nodig geweest zou zijn zou ik nog wel even hebben gewacht, vooral ook omdat ik 23 ben en je dan nog wat meer moet betalen voor verzekering.

ik denk eraan bedrijfsauto te kopen, wil alleen nog zeker maken of dat het beste is....ik heb begrepen dat de voordelen van grijs kentekenplaat nog geldig is, maar ja of dat over 3 jaar nog zo is....lastig...de kans lijkt me klein dat alle voordelen verdwijen....

Link naar reactie

nou het komt maar heel weinig voor dat ik een auto voor prive wil gebruiken, als het voor mijn werk nog niet nodig geweest zou zijn zou ik nog wel even hebben gewacht, vooral ook omdat ik 23 ben en je dan nog wat meer moet betalen voor verzekering.

ik denk eraan bedrijfsauto te kopen, wil alleen nog zeker maken of dat het beste is....ik heb begrepen dat de voordelen van grijs kentekenplaat nog geldig is, maar ja of dat over 3 jaar nog zo is....lastig...de kans lijkt me klein dat alle voordelen verdwijen....

 

Op dit moment is er een ruim aanbod van particulieren die hun wegenbelasting soms zien vervijfvoudigen.

Ik denk zelf dat er over enkele jaren een tekort is aan betaalbare bedrijfauto's door de maatregelen die nu ingevoerd zijn.

M.a.w koop nu goedkoop een gebruikte bus of van en over 2 a 3 jar kun je die weer kijt voor minimaal de aanschafprijs van nu.

Link naar reactie

nils, bedoel je met kilometeradministratie dat je ieder ritje moet registreren? is dat echt verplicht? lijkt me zo zonde van de tijd...

 

Ja, stand kilometer begin, stand kilometer eind, wie heeft gereden, wat was de bestemming, met wie is er gesproken en wat was de aanleiding.

 

Wij noteren dat na iedere rit in een bureauagenda die in de auto ligt. Kost ca 30 a 45 sec. per rit. Het gevolg is, dat niemand bijtelling hoeft te betalen. Snel verdiend, ook als je elke dag een rit maakt.

 

Reken even mee: 200 x 0,5 minuten = 1 uur en 40 minuten. Bijtelling is 20% van 35 mille minus 50% inkomstenbelasting = 3500,- euro. Uurtarief > € 2000,- . Volgens mij heb je nog nooit zo goed verdiend ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Zolang je er niet prive in rijdt is een bedrijfsauto natuurlijk wel voordelig.

 

Het lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch om je bedrijfswagen op de stoep te hebben staan en vervolgens je boodschappen lopend te moeten doen wegens het kilometerverhaal... en om als eenmans-ondernemer nou zowel een prive als bedrijfsauto aan te schaffen klinkt ook niet heel voordelig qua totale kostenplaatje.

Link naar reactie

Zolang je dat annemelijk kan maken vast wel, maar als je die Miata inbrengt en er niet mee rijdt wordt dat een beetje moeilijk uit te leggen, vrees ik.

 

Why? Stel dat je iets tamelijk groots moet vervoeren, dan lijkt het me heel aannemelijk om daarvoor een andere wagen te gebruiken... als je dan nog een prive-stationwagen oid hebt is het wel zo logisch die te gebruiken ipv ergens iets te gaan huren.

Link naar reactie

Zolang je er niet prive in rijdt is een bedrijfsauto natuurlijk wel voordelig.

 

Het lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch om je bedrijfswagen op de stoep te hebben staan en vervolgens je boodschappen lopend te moeten doen wegens het kilometerverhaal... en om als eenmans-ondernemer nou zowel een prive als bedrijfsauto aan te schaffen klinkt ook niet heel voordelig qua totale kostenplaatje.

 

Misschien ben ik gewoon een beetje praktisch aan het denken hier hoor... Maar denk je dat het ook maar iemand opvalt als je op de terugweg even een 'pitstop' maakt bij de supermarkt? Als je je boodschappen gewoon doet TIJDENS een zakelijke reis en hiervoor niet teveel om hoeft te rijden (maar zelfs dat zou je onder het mom van verdwaald/omleiding nog kunnen verantwoorden), is er echt geen hond die het tegendeel kan bewijzen en zal kunnen bewijzen dat jij privé-kilometers gemaakt hebt! Ook de belastingdienst niet. ;D

 

Want sinds wanneer doet iedereen braaf alles volgens de regeltjes?

Of zijn jullie allemaal van die brave jongetjes en meisjes? ???

Regels en wetten zijn er om je creativiteit te testen/oefenen ;)

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie

Zolang je er niet prive in rijdt is een bedrijfsauto natuurlijk wel voordelig.

 

Het lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch om je bedrijfswagen op de stoep te hebben staan en vervolgens je boodschappen lopend te moeten doen wegens het kilometerverhaal... en om als eenmans-ondernemer nou zowel een prive als bedrijfsauto aan te schaffen klinkt ook niet heel voordelig qua totale kostenplaatje.

 

Misschien ben ik gewoon een beetje praktisch aan het denken hier hoor... Maar denk je dat het ook maar iemand opvalt als je op de terugweg even een 'pitstop' maakt bij de supermarkt? Als je je boodschappen gewoon doet TIJDENS een zakelijke reis en hiervoor niet teveel om hoeft te rijden (maar zelfs dat zou je onder het mom van verdwaald/omleiding nog kunnen verantwoorden), is er echt geen hond die het tegendeel kan bewijzen en zal kunnen bewijzen dat jij privé-kilometers gemaakt hebt! Ook de belastingdienst niet. ;D

 

Want sinds wanneer doet iedereen braaf alles volgens de regeltjes?

Of zijn jullie allemaal van die brave jongetjes en meisjes? ???

Regels en wetten zijn er om je creativiteit te testen/oefenen ;)

 

Er slim :D. Zo moet het. Handig combineren en de privé kilometers beperken tot 500 p.a. (hou wat in reserve, bij een inspektie kunnen ze "slecht"gereden kilometers bij je privé quotum bijtellen.

 

En inderdaad, in het weekend naar paps en mams (of je vried(in)) met het OV 8)

 

Heb zelf een vrouw met een auto :-X

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

En als je het héél erg sneaky wilt doen, dan hou je een dubbele boekhouding bij!

De bouw-wereld was daar ook altijd erg goed in, geloof ik ;D

 

Als je bijvoorbeeld in één administratie bijhoudt wat je werkelijk gereden kilometers zijn; dan tel je bij iedere enkele reis 2 kilometer op. Zo heb je ook alweer wat privé-kilometers bij elkaar gesprokkeld. ;)

 

(Als je die extra kilometers niet meteen elke week 'oprijdt' aan boodschappen doen of dergelijks: wel even opletten dat je dan bij het tanken met een lease-auto ook de kilometerstand intoetst die je in je 2e administratie hanteert; anders klopt dat niet met elkaar) :)

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie

En als je het héél erg sneaky wilt doen, dan hou je een dubbele boekhouding bij!

De bouw-wereld was daar ook altijd erg goed in, geloof ik ;D

 

Als je bijvoorbeeld in één administratie bijhoudt wat je werkelijk gereden kilometers zijn; dan tel je bij iedere enkele reis 2 kilometer op. Zo heb je ook alweer wat privé-kilometers bij elkaar gesprokkeld. ;)

 

(Als je die extra kilometers niet meteen elke week 'oprijdt' aan boodschappen doen of dergelijks: wel even opletten dat je dan bij het tanken met een lease-auto ook de kilometerstand intoetst die je in je 2e administratie hanteert; anders klopt dat niet met elkaar) :)

 

Dat is te ingewikkeld. Dat moet je gaan rekenen en dat gaat altijd mis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.