Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Openingsbalans, voorraden en hardware

Geplaatst:

Soreto

Hallo,

Ik ben sinds kort voor mijzelf begonnen en ben een openingsbalans aan het opstellen, ik ben al jaren bezig geweest om dit punt te bereiken en heb zodoende ook al veel materieel (voorraden en hardware) vergaard. Dit is allemaal destijds particulier aangekocht, geen facturen en geen afschriften maar vertegenwoordigd wel een substantiële waarde en wil ik nu in deze nieuwe onderneming inbrengen... maar ben er niet zeker van hoe ik dit op de openingsbalans moet zetten.

Moet ik gewoon de huidige waarde schatten en die op activa: inventarissen en hardware boeken en op de passiva kant op eigen vermogen?

Wie kan mij verder helpen?

Featured Replies

Geplaatst:

Cosara

Op 29-1-2019 om 18:34, Soreto zei:

Moet ik gewoon de huidige waarde schatten en die op activa: inventarissen en hardware boeken en op de passiva kant op eigen vermogen?

Tegen een reeële marktwaarde in de activa inboeken en als privé storting (onderdeel van het eigen vermogen) in de passiva.

Vervolgens 20% per jaar afschrijven vanaf het moment van inbreng.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Behalve op de voorraden. Daar schrijf je niet op af. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Cosara

Op 29-1-2019 om 21:26, Joost Rietveld zei:

Behalve op de voorraden. Daar schrijf je niet op af. 

Oeps ... de inleidende informatie niet goed gelezen. :classic_sad:

De voorraad neem je op in de vlottende activa ... en daar schrijf je niet op af.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Geplaatst:

Soreto

• Auteur

Bedankt! Dat is duidelijk, dan heb ik nog de volgende vraag; normaal gesproken schrijf je alleen af op bedragen hoger dan 450,-. De hardware die ik wil inbrengen bestaat uit diverse gereedschappen en machines, sommige met een marktwaarde ver boven de 450,- maar ook veel daar onder, moet ik daar een scheiding in aanbrengen of kan ik alles op een hoop doen en op alles afschrijven?

Geplaatst:

Cosara

Voor investeringen vanaf 450 euro moet je afschrijven, tot 450 euro mag je afschrijven.

Als je wilt mag je alles op een hoop doen.

Geplaatst:

MKBadv

Je mag zaken gebundeld activeren op de openingsbalans, ze moeten dan wel een gemeenschappelijk karakter hebben.

Belangrijk is dat je aan de investering een reële marktwaarde hangt, zoals hierboven meermaals wordt aangegeven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.