• 0

hulp met voorbereiding speed speech

Naar aanleiding van de topic "netwerken in de zomer?" heb ik me aangemeld voor de netwerkbijeenkomst van www.utrechtbc.nl . Om m'n onderneming meteen goed te promoten heb ik me ook aangemeld voor de "speed speech".

Mijn probleem is alleen dat ik niet zo'n goede prater ben, dus mijn vraag is wat ik het beste over mezelf en m'n onderneming moet vertellen of juist niet!

Graag wil ik dat de mensen na de speech nieuwsgierig van m'n onderneming worden en graag meer informatie willen. De sterkste punt van mijn onderneming is geen starttarieven en lagere beltarieven.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

uit de losse pols: schrijf 5 open vragen op en benantwoordt die in 50 woorden of minder. Open vragen als

 

- Wat is een probleem dat ik oplos? Of: Waar help ik anderen mee? Of: Welke waarde generer ik voor (welke) bedrijven?

- Hoe onderscheid ik mij van anderen? Wat kan ik beter, sneller, effectiever etc. dan anderen?

- Waarom ben ik goed in wat ik doe? Of: welke relevante kennis en kunde heb ik (en mijn mensen) in huis?

- Hoe ben ik hier terecht gekomen?

- Waar ben ik naar op zoek (partners, medewerkers, financieers etc)?

- Hoe kunnen jullie met mij in contact komen?

 

Beperk jezelf tot die 50 woorden (zal je zien dat dat retelastig is!), zodat je de kernpunten weergeeft en niet verzandt in overloos gedinges.

 

Andrere tips

- maak korte zinnen

- vermijd moeilijke woorden

- hoe het simpel, to the point

 

stuff

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip. Wannneer ik speeches schrijf voor clienten, gaan we altijd uit van 90 woorden (spreken) per minuut. Hangt natuurlijk wel af per persoon, dus geen gek idee om je tekst uit te schrijven en met een klokje erbij voor te lezen.

 

Realiseer je ook dat "speed speech" vast niet betekent dat je met schuim op je bek je tekst af moet ratelen. Mensen zijn, zeker wanneer ze zenuwachtig zijn, geneigd te snel te spreken. Houd het kort, krachtig en relaxed! Veel plezier.

 

Voorbeeld uit de losse pols

 

"Mijn naam is Piet en ik zal kort vertellen wie ik ben, wat ik doen en waarom dit voor jullie belangrijk kan zijn. Na een carriere in IT en marketing in het bedrijfsleven heb ik vorige maand besloten mijn eigen onderneming te starten, Ledbatel genaamd. Het is voor mij persoonlijk een mooi avontuur, en ik vind het gaaf om anderen met mijn kennis te helpen.

 

Ik help organisaties en consumenten met het forst besparen op hun telefoonkosten. Dit kan met Voice over IP, een ingewikkeld term die niet meer betekent dan slim gebruik maken van je computerverbinding. Als je ADSL hebt, kan ik je helpen veel goedkoper te bellen, omdat mijn beltarieven tot wel 20% lager zijn dan die van Tele2 en ik geen starttarieven reken. Je hoeft geen Bill Gates te zijn om met VoIP te werken, het is simpel en gemakkelijk. Bel me eens op en ik help je met alles."

 

or something like that.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Beste Abdel,

 

wat waarschijnlijk beter blijft hangen dan vooral over je bedrijf, je product en jezelf te praten, is wanneer je duidelijk maakt wat het voordeel is dat mensen ervaren als ze van je diensten gebruik maken. Customer benefits boven product eigenschappen dus. Bijvoorbeeld: goedkoper communiceren, betere geluidskwaliteit dan wanneer je mobiel belt, etc. Dat haalt je product meteen uit de technische sfeer en ook niet-techneuten kunnen zo meteen concluderen of het interessant is voor ze of niet. Zo houd je de aandacht van je publiek ook beter vast en voorkom je dat mensen (verkeerde?) conclusies trekken.

 

Schrijf deze voordelen in steekwoorden op n kaartje, bedenk erbij hoe je het gaat zeggen en (rustig!) kletsen maar! Niet teveel en vooral niet 'van buiten geleerd'. Succes met je optreden,

 

Groetjes,

Daphne

Link naar reactie
  • 0

 

Hallo, hier nog een paar adviezen van een 'trainer' :

 

1. Begin inderdaad met een aantal open vragen om de juiste

mindset/context te creeren bij je doelgroep. Zorg ervoor dat je de

antwoorden op deze vragen wel in je verhaal naar voren laat komen.

 

2. 'Begin with the end in mind.......' (Stephen Covey); Met welke

boodschap wil je dat de doelgroep de zaal verlaat? Welke stappen

moet je nemen om dit te bereiken. Schrijf deze op en brei je verhaal

hierom heen.

 

3. 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden! Wees creatief, maak

bijvoorbeeld in het begin een foto van de mensen in de zaal 'voor je

moeder omdat ze zo trots is' en vraag de mensen gerust om wat in te

schikken omdat je het er niet op krijgt...... ;D

 

4. Train 'droog' voor een spiegel, camera of familieleden.

 

5. Zoek interactie met de zaal; ík zie hier een meneer vertwijfeld kijken,

wat is uw vraag?'

 

Ik ga je geen succes wensen, wel veel plezier en GENIET!

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Weet je wat ik zou doen?

Beginnen met een plaatje schetsen- met een verhaal vertellen, met een situatie omschrijven.

Al dat ikke-ikke-ikke, daar haken mensen op af. Of ze luisteren uit beleefdheid maar er blijft niks hangen.

 

Je zult ook een paar dingen moeten compenseren:

-Het nog niet zo super-professionele uiterlijk van je corporate identity

-De vele fouten in het Nederlands op de site van LedbaTel en in jouw communicatie (en dat in alle respect hoor!, we kunnen er wel omheen draaien, maar dat lijkt me toch een factor om rekening mee te houden-- met name de site wemelt van de fouten)

-De nog niet zo algemeen geaccepteerde techniek van VoIP

-De setting waarin dit 'praatje' zal gebeuren. Weet je daar meer vanaf? Ik heb bij eerdere meetings wel pitches meegemaakt, die waren bijna niet te doen voor mensen, vanwege rumoer, slecht zichtbare schermen, enz.

 

Maak je verhaal menselijk (misschien een kleine achtergrond van jezelf geven, waarom je dit doet, wat je passies zijn), en wat ik ook zou aanraden is dat je speciale aanbiedingscoupons ofzo maakt voor je publiek, zodat ze bij thuiskomst meteen zelf je dienst kunnen uitproberen.

"Speciaal voor jullie deze aanbieding".

 

Zoals ik het zie...

"Goedenavond allemaal...stelt u zich eens voor, u wilt eens kennismaken met iemand die u alleen maar via OpenBC kent...maar u wil een stém horen. Luisteren hoe iemand reageert, snel schakelen en misschien ook een koffie-afspraak maken met deze persoon.

Wat, als u voor slechts 10% van het normale KPN-tarief dat eerste contact kunt leggen?

Dan is de drempel om 'even te bellen' al een stuk lager!

En wat, als u nou op uw gehele rekening tot wel 90% zou kunnen besparen?

Laat me u eens iets meer vertellen over VoIP. U heeft het woord vast wel eens gehoord, sommigen van u VoIPen er al vrolijk op los, maar wat is het nou eigenlijk precies?...."

 

Succes :)

 

Link naar reactie
  • 0

-De vele fouten in het Nederlands op de site van LedbaTel en in jouw communicatie (en dat in alle respect hoor!, we kunnen er wel omheen draaien, maar dat lijkt me toch een factor om rekening mee te houden-- met name de site wemelt van de fouten)

 

Ik behoor tot de groep mensen die dagelijks moet nadenken of het nou "de boek" of "het boek" is! ;D

Maar de tekst van de website was ik zowiezo van plan om door iemand te laten verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

is een speech in "interview stijl" een optie?

 

dit maakt het een stuk makkelijker voor minder ervaren sprekers.

 

laat je dus door iemand interviewen met goed voorbereide vragen - dit werkt op de luisteraars positief en je verlies als onervaren spreker niet zo snel je draad.

 

maak een kort interview in vraag-antwoord stijl:

- stel jezelf, je bedrijf en het produkt kort voor

- ga in op de produktvoordelen tov konkurentieprodukte

- ruim evt. onzekerheden bij de klant weg

- sluit af met een tijdelijke aanbieding voor snelle beslissers, en geef je homepage adres voor verdere informatie

 

sukses!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk altijd in resultaten die degene die je tegen over hebt met jouw produkt en of dienst kan realiseren en ongewenste kan voorkomen. Vervolgens vertel je waarom.

 

Concreter.

Je vraagt eerst wat degene allemaal doet die je tegen over je hebt, vervolgens som je resultaten op die bij die persoon past.

 

Stel je verkoopt VOIP en zit tegen over een ondernemer:

 

Wij zorgen dat een ondernemer niet meer hoef te investeren in een telefoon centrale, beter bereikbaar is en geen secretaresse meer nodig heeft

 

Heb je een secretaresse tegen over je.

- Wij zorgen dat binnen komende telefoontjes geleidelijker de organisatie binnen komen. Je eerder weet wie je aan de lijn krijgt voordat je de telefoon opneemt etc...

 

Vervolgens komt de vraag hoe dan? En dan vertel je niet al te technisch hoe dat dan werkt en waarom je het bij jou moet kopen.

 

Truuk is dus om een hele rij resultaten te onthouden. Allemaal one liners die je toepast op degene die je tegen over je hebt.

 

Perry

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.