Jump to content
Frank v C

Schuld omzetbelasting in aangifte inkomstenbelasting

Recommended Posts

Een vraag over de aangifte inkomstenbelasting 2018, en de btw in de balans.

Ik ben ondernemer en hanteer het kasstelsel (advocaat zonder personeel);

aangifte btw per kwartaal.

Bij de aangite inkomstenbelasting 2018;

bij het onderdeel Balans: passiva; staat een vraag over de omzetbelasting.

Met deze vraag worstel ik.

Ik heb al mijn aanslagen tijdig betaald. Dus ik heb geen schuld.

Begin januari 2019 heb ik aangifte gedaan voor de btw.

Dit betreft Q4 van 2018.

In de toelichting (het vraagteken) staat: “Het gaat om de schuld van aangiften omzetbelasting die op de balansdatum nog niet zijn verwerkt, zoals de laatst ingediende maand- of kwartaalaangifte.”

Op 31-12-2018 waren al mijn aangiften omzetbelasting verwerkt en betaald.

Ik heb pas 6 januari 2019 aangifte gedaan over Q4 (en die gelijk betaald).

Als privaatrechtelijk jurist zie ik het zo. De schuld over Q4 ontstaat pas nadat ik de aangifte heb gedaan. Vervolgens is eerst op 1 februari 2019 deze ook opeisbaar door de belastingdienst.

Mijn vermoeden is nu echter dat mijn juridische werkelijkheid hier anders is dan de fiscale werkelijkheid.

Is het de bedoeling dat ik bij deze vraag over de kortlopende schulden, invul het bedrag van mijn aangifte omzetbelasting die ik in januari 2019 heb gedaan?

Alvast dank voor de verheldering.

Een boekhoudig is niks anders dan een huishoudboekje met een paar andere / extra spelregels voor zakelijke elementen en zeker niet (alleen) een juridisch logboek. Je reseveert kosten of schulden die op balansdatum te voorzien zijn en het resultaat (of de schuldpositie van de onderneming) van het boekjaar beinvloeden.

als jij op 15 oktober 2018 , 1.210 euro van een klant ontvangt dan weet je al dat je 1000 euro omzet hebt maar in januari 2019 pas 210 euro btw hoeft af te dragen. je weet op 15 oktober bij de bankontvangst dus al dat je op enig moment moet gaan betalen en dat moet je weergeven in je boekhouding vanaf dat moment. Daarom moet er dus een schuld op de balans staan op 31-12-2018.

Of er nu juridisch al sprake is van een opeisbare schuld of niet is dus inderdaad niet/minder relevant.. Het gaat erom dat je balans een weergave is van alle te voorziene gebeurtenissen.

Op jou eindbalans moet dus zowel alle af te dragen btw over de omzet en alle te vorderen btw op kosten zichtbaar zijn. Als alle aangiften juist en volledig waren dan staat er op de eindbalans per 31-12 dus alleen het saldo van de aangifte die je op 6 januari hebt gedaan.