Jump to content
ragapeldoorn

Calculeren kostprijs consumenten producten voor B2B markt?

Recommended Posts

Wij zijn een bedrijf in merkproducten die we in Azie laten maken en in Nederland op voorraad houden voor B2B klanten. Dat doen we nu 4 jaar echter is mij nog steeds niet duidelijk wat een rieele netto winst percentage is om als doel te hebben? Voorraad houden (> 100.000 stuks) is behoorlijk kostbaar en risicovol dus daarom ben ik benieuwd of iemand daar een idee of ervaring mee heeft welk netto winst percentage dan gangbaar is om als doelstelling te hebben?

 

En daarnaast weten we niet goed welk afschrijvingspercentage rieel is om in onze kostprijs op te nemen.  Het eerste jaar konden we helaas 35% grotendeels afschrijven omdat de kleuren niet meer courrant waren of omdat het product niet geheel voldeed. In het laatste jaar was dat ca. 10%.  Is het dan bijvoorbeeld rieel om rekening te houden met 20% afschrijving die je tegen 50% inkoopwaarde dient te verkopen dus dan 10% op te nemen in de kostprijs. Kortom heeft er iemand ervaring met calculeren van prijzen van consumenten producten die in Azie worden gemaakt en aan B2B worden verkocht?


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Winst = Omzet - Kosten

De winstdoelstelling beoordeel je op basis van de marge en de marktprijs, oftewel kom je uit de kosten met de prijs die men in de markt wil betalen en houd jij er dan nog wat van over...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan helemaal geen gangbare percentages. Het zal best zo zijn dat bv een reisbureau of rijwielhandelaar daar bepaalde ideeën over heeft en zelfs dat branches tradities hebben, maar die verdampen als er category killers en discounters actief worden. Je moet dus je eigen doelen stellen. Omloopsnelheid is namelijk ook een factor. Als je elke week een exemplaar verkoopt met 5% winst, heb je aan het einde van het jaar 250% verdiend. Doe je daar een maand over, dan was het maar 60%.

 

Je ziet zelfs dat het aandeel winkeldochters van jaar tot jaar fluctueert. Hoe kan een buitenstaander daar nou rekenmodellen van maken? Niet denken als stagiar, maar als marktkoopman. Zoveel mogelijk snel met winst verkopen en niet te lang op verliesgevende voorraad blijven zitten.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, TwaBla zei:

Er bestaan helemaal geen gangbare percentages. Het zal best zo zijn dat bv een reisbureau of rijwielhandelaar daar bepaalde ideeën over heeft en zelfs dat branches tradities hebben, maar die verdampen als er category killers en discounters actief worden. Je moet dus je eigen doelen stellen. Omloopsnelheid is namelijk ook een factor. Als je elke week een exemplaar verkoopt met 5% winst, heb je aan het einde van het jaar 250% verdiend. Doe je daar een maand over, dan was het maar 60%.

 

Je ziet zelfs dat het aandeel winkeldochters van jaar tot jaar fluctueert. Hoe kan een buitenstaander daar nou rekenmodellen van maken? Niet denken als stagiar, maar als marktkoopman. Zoveel mogelijk snel met winst verkopen en niet te lang op verliesgevende voorraad blijven zitten.

Zo hebben we het afgelopen 4 jaar ook gedaan met boerenverstand, kijken naar de marktprijzen en omloopsnelheid zo hoog mogelijk proberen te houden. Ik was benieuwd of er iemand is die het al langer dan 4 jaar doet en wellicht adviezen of kengetallen over heeft. 

 


Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, ragapeldoorn zei:

Ik was benieuwd of er iemand is die het al langer dan 4 jaar doet en wellicht adviezen of kengetallen over heeft. 

In vier jaar heb je toch zelf inmiddels kerncijfers en -indicatoren opgebouwd?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Op zich vind ik dit mateloos boeiend. Grote winkelketens maken soms gebruik van revenue optimization tools. Die zijn zo afgesteld dat je er een aantal data in stopt en dan komen er adviezen uit, neem ik dan maar aan. Bij kleding speelt het vraagstuk van verschillende maten en kleuren ook, dus dat is een mooie puzzel. Heb je voldoende in de juiste maten, blijf je met de verkeerde kleuren zitten.

 

Er zal wel een soort wiskundige beweging in de vraag zitten, maar of je die op langere termijn kan voorspellen (hoe lang van tevoren koop je in) en of die fluctueert in vaste patronen betwijfel ik voor veel markten. Er zijn natuurlijk altijd voorspelbare factoren zoals seizoenseffecten en weekdagen, maar er zijn ook zo veel onvoorspelbare krachten.

 

Misschien zijn het wel lerende systemen. Moet je eerst data van de afgelopen vier jaar invoeren, voordat er voorspellingen uit rollen.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vraag is niet te beantwoorden omdat er binnen branches zelf al enorme verschillen zitten. Zeeman verkoopt zijn spijkerbroeken met een heel andere marge dan Levi's. Dit is een kwestie van de markt in de gaten houden en goed weten waar je zelf staat. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel algemeen gesteld, uit jou openingsbericht haal ik dat je feitelijk een Groothandel bent. Als je algemene branche cijfers bekijkt zie je dat de nettowinst van groothandels zo rond de 4% schommelt. Als je alle bedrijfstakken bekijkt dan schommelt dat percentage tussen de 4% en 10%.

Als sturingsmiddel heb je er weinig aan.. jou bedrijfsvoering gaat niet verbeteren door te sturen op nettowinst. % Nettowinst is een kengetal dat vooral nut heeft in een een budgeteringsproces of meerjarige begroting. Waar je nadat elke afdeling binnen een organisatie zijn deelbudgetten heeft ingeleverd beoordeelt of het geheel ook aan de winstgevendheidsnorm voldoet. Nettowinst is een kengetal voor je Jaarrekening en aandeelhoudersvergadering, het laat zien waar je na alle inspanningen meevallers en tegenvallers op bent uitgekomen.

 

Als jij je onderneming beter wilt aansturen dan moet je de primaire processen aanpakken / optimaliseren.

Ik schrik dat jij  20% (volledige) incourantheid in je kostprijs op wil nemen.
Als echt 20% van jou voorraad incourant wordt dan zit je ofwel in Hype - artikelen die de ene maand nog hot zijn en de volgende maand niemand meer wil hebben (Ik moet dan denken aan de fidget spinners een rage van jaar of 2 terug en de weggeef actie eerder dit jaar van een groothandel die met 1 miljoen van die krengen was blijven zitten)
Ofwel overschat je (structureel) de vraag naar bepaalde goederen.

 

Ik zou voor de dagelijkse sturing dus veel meer op kengetallen voor het primaire proces gaan zitten. Voor elk kosten element (kosten financiering, kosten opslag, kosten handling e.d. ) zou ik 1 of 2 kengetallen kiezen en daar op sturen. zodat je op tijd kunt ingrijpen als je debiteuren later gaan betalen of als je verkooporders ineens instorten.

Voorraadkosten zijn voor groothandels vaak een hele grote hap post waar je op kan sturen. zie bijvoorbeeld dit artikel,

https://www.logistiek.nl/warehousing/artikel/2006/02/componenten-die-de-voorraadkosten-bepalen-10112124

 

Er staat in dat artikel ook een klein algemeen staatje waaruit blijkt dat alleen al binnen de groothandel enorme variaties zijn in hoe die totale voorraadkosten zijn opgebouwd.
afbeelding.thumb.png.78263553e2efc7a382b0ca1f45e2a538.png


In jonge en snelgroeiende organisaties is hoge(re) incourantheid geen onbekend fenomeen. maar je moet goed weten waarom dat is.

- was het te hoge inschatting van de vraag, waren het niet de juiste goederen voor de markt.

- wordt er te makkelijk een grotere hoeveelheid besteld omdat dan de volgende kortingsstaffel wordt bereikt.

3% extra korting op de inkoopprijs klinkt leuk maar is het niet als die extra bestelde hoeveelheid een half jaar in je magazijn ligt tegen voorraadkosten van 15% van de aanschafwaarde

- wordt er een groter volume besteld om een container vol te krijgen, ook daar weer, volle containers zijn zorgen wellicht voor lagere transportkosten op die zending, maar als daar hoge voorraadkosten tegenover staan is dat het niet waard.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept