• 0

Zieke medewerker stelt zich beschikbaar voor nieuw werk en volgt een opleiding

Beste,

 

Ik merk dat ik er toch mee in mijn maag zit, dus zou graag wat advies ontvangen omtrent het volgende.

 

Wij hebben nu 1,5 jaar een medewerker in dienst die haar werk tot voor kort fantastisch deed. Helaas is zij sinds een maand of 3 aan het tobben met haar gezondheid. Wij hebben hierop gereageerd door gesprekken met haar te voeren en haar wensen, mogelijkheden in kaart te brengen.

- momenteel werkt ze 15 uur van de 36 uur zoals ze die op contract heeft staan (contract voor bepaalde tijd, verlengd voor haar ziekte met ruim 9 maanden)

 

Opvallendheden

- op haar LinkedIn pagina staat dat zij op zoek is naar een nieuwe baan en dat ze beschikbaar is

- zij is een studie begonnen in haar eigen tijd, stelt vragen voor haar studie aan onze teamleider, terwijl zijzelf zegt 'ziek' thuis te zitten

- mijn compagnon heeft, in overleg met mij, een intentieverklaring getekend en een werkgeversverklaring afgegeven, zodat haar vriend uit Zuid-Amerika naar Nederland kon emigreren en zij een woning zou hebben.

 

Sinds de verlenging van het contract, en de aankomst van haar vriend in Nederland, merken we dat ze 'ziek' is. Ik merk dat mijn onderbuikgevoel aanwezig is, en alarmbellen blijven afgaan.

 

Genomen stappen

- nieuw arbodienst contract aangegaan met arbodienst dichter bij ons bedrijf, deze week is er nog contact met de casemanager om een gesprek in te plannen met hen en de zieke medewerker.

 

Problemen binnen de organisatie

- een tweede, zeer bevriende collega van haar, heeft zich tijdelijk ziek gemeld ivm overbelasting

- het team moet naast de nieuwe aanmeldingen, ook de caseload van de 'zieke' medewerkers dragen

- het team geeft aan de taks te hebben bereikt

 

Financieel gezien

- missen wij nu 2x36u per week, waar we wel voor betalen

- zijn er mogelijkheden om dit op een andere manier te financieren, zodat wij nieuw personeel kunnen aannemen om:

1. de overige medewerkers te ontlasten

2. de stroom klanten aan te kunnen houden

3. niet kopje onder te hoeven gaan

 

Ik hoor bijzonder graag van jullie! Vast bedankt!

 

(wij zijn pas 2,5 jaar bezig, zorgorganisatie, niet eerder ziekte meegemaakt op dit niveau, willen graag gezond blijven)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, ziek personeel weet ik inmiddels alles van. En in ons kleine team van 5 mensen is de impact iedere keer weer groot. Komt er gewoon op neer dat mijn vrouw en ik het meeste werk opvangen.

 

Verzuim is bij ons wel zo geregeld dat op dag 1 de ziekmelding en de afhandeling bij de arbodienst ligt. En met een wachttijd van 6 weken het salaris door de verzuimverzekeraar betaald wordt. Blijft een feit dat het binnen het bedrijf toch een fikse kostenpost oplevert.  Vakantiegeld is wel mee verzekerd maar eindejaarsbonus niet (kon ook niet) en de kosten van arbodienst moeten we ook als werkgever zelf betalen. En hoewel ziek opbouw vakantiedagen gaat ook door. En als de ziekte het toelaat kan de medewerker gewoon op vakantie. 

 

Ben je niet voor verzuim verzekerd? Zeker met fulltimers is dat echt een must. Wat heeft de vorige arbodienst gedaan. Onze arbo werkt met strakke protocollen en hebben dan ook inzicht in het verloop.  Ze kijken ook altijd wat de medewerker nog wel kan en wat hij/zij niet kan.  Vaak komen daar dan werkzaamheden op at basis uit die goed uit te voeren zijn en de pijn wat verzachten.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, pinkielady1 zei:

zijn er mogelijkheden om dit op een andere manier te financieren

 

Tja, mosterd na de maaltijd: maar dit is precies waarom een verzuimverzekering echt een must have is voor kleine organisaties. Henk weet daar - helaas - alles van.

 

Zorg dat je dat in de toekomst wel gaat regelen. De uitdaging daarbij is dat het huidige verzuim (dat nu niet verzekerd is) standaard wél gaat meetellen in je verzuimcijfers waarop je premie gebaseerd wordt. Dan wordt je dus dubbel gestraft: geen dekking voor de huidige gevallen, maar wel een hogere premie! 

Slimme adviseurs kunnen - met duidelijke toelichting van het waarom - soms een deel van het verzuim niet mee laten tellen bij bepaalde verzekeraars, maar bijvoorbeeld uitgaan van het branchegemiddelde : dat maakt de premie in ieder geval acceptabeler.

 

1 uur terug, pinkielady1 zei:

(wij zijn pas 2,5 jaar bezig, zorgorganisatie, niet eerder ziekte meegemaakt op dit niveau, willen graag gezond blijven)

 

Er is - helaas - dan toch iets misgegaan bij het risicomanagement tot dusverre. Een risico met een relatief grote kans en  grote impact is niet genoeg geborgd en bedreigt nu rendement en liquiditeit . Wellicht raadzaam om alle operationele risico's een keer goed onder de loep te nemen: want anders loop je helaas de kans dat je het ene gat net gedicht hebt, en en ander zich openbaart. Stoot je maar 1 x aan die steen! 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Er is - helaas - dan toch iets misgegaan bij het risicomanagement tot dusverre. Een risico met een relatief grote kans en  grote impact is niet genoeg geborgd en bedreigt nu rendement en liquiditeit . Wellicht raadzaam om alle operationele risico's een keer goed onder de loep te nemen: want anders loop je helaas de kans dat je het ene gat net gedicht hebt, en en ander zich openbaart. Stoot je maar 1 x aan die steen! 

 

Edit: ik zie nu pas dat je ook de topicstarter/vraagsteller bent van het "Vervangend secretaresse maakt grove fouten, wat zijn de mogelijkheden" topic.  Dat is dus steen en het verzuim is steen 2 (en 3)

 

Dit soort perikelen zijn niet ongebruikelijk bij jonge  snelgroeiende ondernemingen, dus je bent zeker niet de enige. Maar gebrekkig inzicht in de kansen en bedreigingen  (en  prioritering en beleid daarop ) vormt wel een grote bedreiging voor de continuïteit (denk aan caseload, kwaliteit,  werkdruk etc etc. Alles houdt verband met elkaar: als het ene dominosteentje omvalt, valt de rest ook )

 

Zorg dus dat je zo snel mogelijk inzicht en grip krijgt! 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Zorg dus dat je zo snel mogelijk inzicht en grip krijgt! 

 

Enig idee hoe ik dit efficiënt en op korte termijn kan aanpakken? Of wie ik hiervoor kan benaderen om zo snel mogelijk grip en inzicht te krijgen? Ik zie het al gebeuren dat de volgende medewerker bij mij in kantoor staat met de mededeling overbelast te zijn... 

 

Ja, dit is precies hoe ik het nu ook ervaar. Ik ga me direct inlezen in een verzuimverzekering, ik snap niet hoe we dit hebben kunnen vergeten. Klopt het dat je zegt, dat als we nu een verzuimverzekering zouden afsluiten, de medewerker niet wordt meegenomen in de premie? Of moeten we de zieke medewerker sowieso aangeven, waardoor onze premie verhoogd gaat worden?

 

1 uur terug, henkh zei:

Komt er gewoon op neer dat mijn vrouw en ik het meeste werk opvangen.

 

Dit herken ik zeker! Merk dat ik nu mezelf aan het belasten ben, om anderen binnen de organisatie zoveel mogelijk te ontlasten. Ik realiseer me dat ik een hoge belastbaarheid heb, gelukkig! Maar deze is zeker niet oneindig.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

dit is precies waarom een verzuimverzekering echt een must have is voor kleine organisaties. Henk weet daar - helaas - alles van.

 

idd. gelukkig op aanraden van mijn adviseur vanaf 1ste dag met personeel verzuimverzekering afgesloten. Eerste jaren niet nodig gehad maar vorig jaar medewerker half jaar ziek geweest en dit jaar 2 medewerkers elk 4 maanden uit de roulatie. In 2 jaar stevige verzuimcijfers en dat merk je direct in de premie, maar opzeggen is geen optie.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, pinkielady1 zei:

Enig idee hoe ik dit efficiënt en op korte termijn kan aanpakken?

 

Benader een ter zake kundige adviseur met verstand van risicomanagement en verzekeren. 

 

19 minuten geleden, pinkielady1 zei:

Klopt het dat je zegt, dat als we nu een verzuimverzekering zouden afsluiten, de medewerker niet wordt meegenomen in de premie? Of moeten we de zieke medewerker sowieso aangeven, waardoor onze premie verhoogd gaat worden?

 

De zieke medewerkers verhogen je verzuimpercentage waarop de premie wordt gebaseerd. En de zieke medewerkers tellen meestal (maar niet overal en niet altijd) ook mee in de loonsom waarover die premie geheven wordt.

 

Maar er zijn uitzonderingen of situaties die met verzekeraars overleg kunnen worden. Ook  kom je als starter - als je korter dan 3 jaar personeel in dienst hebt - bij sommige verzekeraars wellicht toch nog in aanmerking voor een dekking op basis van branchegemiddelden, of een premie die deels op branchegemiddelde en deels op eigen verzuim wordt gebaseerd. 

 

Als het verzuim redelijk recent is gestart is de impact (op de verzuimcijfers over 3 jaar) bovendien nog relatief gering. Je hebt kans dat je voor de overige personeelsleden dan nog redelijk goedkoop een calamiteitendekking kan afsluiten voor het geval dat.  De bestaande verzuimgevallen dek je daar uiteraard niet mee, maar wellicht valt er met adviseur en/of verzekeraar wel te kijken naar mogelijkheden om in deze dossiers in te grijpen en de schade zoveel mogelijk te beperken. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Tekst aangepast en uitgebreid

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, henkh zei:

En raadpleeg een adviseur, kost geld maar je hebt er zeker profijt van is mijn ervaring. Het is best complexe materie.

 

Dit ga ik morgen direct oppakken. 

 

2 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

De zieke medewerkers verhogen je verzuimpercentage waarop de premie gebaseerd en tellen meestal ook direct mee in de loonsom waarover die premie geheven wordt. Maar er zijn uitzonderinge, of situaties die met verzekeraars overleg kunnen worden. Ook  kom je als starter - als je korter dan 3 jaar personeel in dienst hebt - bij sommige verzekeraars wellicht toch nog in aanmerking voor een dekking op basis van branchegemiddelden. 

 

Ik heb nu een aantal premieberekeningen online gemaakt, bedragen lopen nogal uiteen en zijn fors per maand zie ik. Ik zal dit voorleggen aan onze adviseur morgen, evenals het apart of samenpakken van de arbodienst icm verzuimverzekering.

 

Heel erg bedankt!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, pinkielady1 zei:

Ik heb nu een aantal premieberekeningen online gemaakt, bedragen lopen nogal uiteen en zijn fors per maand zie ik.

 

Om een indicatie te geven ik heb jaren een premie van ongeveer 3% over de verzekerde loonsom betaald, in 2019 gestegen naar 6% en voor 2020 is een stijging naar 8% aangekondigd door verzekeraar. (wachttijd 6 weken en 8% meeverzekerd voor vakantiegeld/eindejaarsuitkering) Verder aangesloten bij een zelfstandige arbodienst die wel door verzekeraar geaccepteerd is. De stijging is gebaseerd op de verzuimcijfers van 2018 en 2019 en de hogere verzuimcijfers in onze branche.

 

Ben verzekerd bij een maatschappij die uitsluitend met adviseurs werkt.

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, pinkielady1 zei:

Ja, dit is precies hoe ik het nu ook ervaar. Ik ga me direct inlezen in een verzuimverzekering, ik snap niet hoe we dit hebben kunnen vergeten

 

Heeft die adviseur dit dan niet eerder met je besproken? Verzuim vormt na aansprakelijkheid en Cyber/datarisico's de grootste bedreiging voor organisaties die actief zijn in de zorg. Lijkt me toch niet iets dat een adviseur over het hoofd ziet?

 

10 uur geleden, pinkielady1 zei:

Ik heb nu een aantal premieberekeningen online gemaakt, bedragen lopen nogal uiteen en zijn fors per maand zie ik.

 

Doe jij nu het werk van de adviseur?  Los daarvan: die berekeningen zijn niet geschikt voor deze situatie. Dit is maatwerk en de voorwaarden zijn minstens zo belangrijk.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Heeft die adviseur dit dan niet eerder met je besproken? Verzuim vormt na aansprakelijkheid en Cyber/datarisico's de grootste bedreiging voor organisaties die actief zijn in de zorg. Lijkt me toch niet iets dat een adviseur over het hoofd ziet?

Doe jij nu het werk van de adviseur?  Los daarvan: die berekeningen zijn niet geschikt voor deze situatie. Dit is maatwerk en de voorwaarden zijn minstens zo belangrijk.

 

Mijn compagnon is een maand met vakantie, zij pakt het stuk HR op. Ik kan me niet voorstellen dat onze adviseur dit niet heeft besproken. Het enige was ik kan bedenken is dat ze ervoor gekozen heeft het niet te doen ivm hoge maandlasten. Ik besef me dat dit totaal niet wenselijk is, maar goed. We moeten vanaf dit punt weer verder kijken. Zij komt volgende week terug, hoop dat eea op de rit te hebben.

 

Ik heb later op de ochtend een belafspraak met onze adviseur.

 

10 uur geleden, henkh zei:

Om een indicatie te geven ik heb jaren een premie van ongeveer 3% over de verzekerde loonsom betaald, in 2019 gestegen naar 6% en voor 2020 is een stijging naar 8% aangekondigd door verzekeraar. (wachttijd 6 weken en 8% meeverzekerd voor vakantiegeld/eindejaarsuitkering) Verder aangesloten bij een zelfstandige arbodienst die wel door verzekeraar geaccepteerd is.

 

Henk, dankjewel voor je inzage! Dit geeft mij een beeld waar ik mee uit de voeten kan en stof om mee te nemen in gesprek. Zoals dat de zelfstandige arbodienst dan ook wel geaccepteerd dient te worden door de verzekeraar.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, pinkielady1 zei:

 

Dit geeft mij een beeld waar ik mee uit de voeten kan en stof om mee te nemen in gesprek. Zoals dat de zelfstandige arbodienst dan ook wel geaccepteerd dient te worden door de verzekeraar.

 

Sorry, maar je baseert je beeld nu op een extreem veranderende premie van een ander bedrijf in een andere sector met  een andere CAO en een totaal andere omvang en problematiek?

 

Voor jouw bedrijf (zorgsector, >20 werknemers, snel groeiend) zou zo'n product  met jaarlijks wijzigende premie een totaal verkeerde oplossing zijn, net als het per sé vasthouden aan een zelfstandige arbodienst: zeker omdat het er niet erg naar uitziet dat de arbodienst in deze dossiers bijster goed opereert (want hoe kan iemand ziek zijn als deze een opleiding volgt en beschikbaar is voor ander werk?)  

Voor jouw bedrijf is wellicht zelfs een conventionele dekking met wachttijd helemaal niet meer de beste oplossing, zeker vanwege de kosten. 

 

Niet in paniek raken en lukraak premies opvragen en vergelijkingen maken die niet kloppen en niet verstandig zijn; Laat a.u.b. je adviseur het werk doen aan de hand van de feitelijke situatie van jouw bedrijf. In deze situatie zie ik ook nog wel mogelijkheden voor het stoppen of beperken van het medische verzuim, en kan het alsnog met een sisser (en vervolgens een veel goedkopere verzuimverzekering) aflopen. Premies van 6 of 8% zouden dan echt absurd zijn (of slecht advies) 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Norbert Bakker zei:

net als het per sé vasthouden aan een zelfstandige arbodienst:

 

Per sé vasthouden van een arbodienst of deze nu van de verzekeraar is of zelfstandig is is idd een verkeerde oplossing. Als ondernemer wil je gewoon keuze vrijheid hebben en de "leverancier" kiezen waar je jezelf het prettigst bij voelt.  Voor mij was dat een reden om naar een andere arbo over te stappen en gelukkig bood de verzekeraar die mogelijkheid. 

 

11 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Premies van 6 of 8% zouden dan echt absurd zijn (of slecht advies)

 

Die percentages zijn vastgesteld n.a.v. het forse verzuim in 2018 en 2019 door verzekeraar zelf. momenteel ben ik in gesprek met andere partijen om te kijken of er nog mogelijkheden zijn. Zo niet dan gaan we gewoon door bij de huidige partij. Zonder kunnen we niet en als ik dit topic  goed lees is het alternatief ook geen optie.

Link naar reactie
  • 0

Vergis je ook niet in de adviseur, deze materie is echt heel ingewikkeld.
Een hoop claimen er verstand van te hebben, maar zijn vaak al tevreden als ze een verzekering gevonden hebben die bij de situatie past, ongeacht of dit de beste keuze is.
Ik had afgelopen jaar een adviseur, die gewoon alle gevonden premies, pakketten en arbodiensten (met alle mogelijke pakketten) in een lijst had gezet en vervolgens vroeg wat ik de beste optie vind.
Op zich heel fijn om alle mogelijkheden een keer te zien, maar de materie is veel te moeilijk om als niet kenner, een keuze te maken.
offertes is 1 ding, maar een duidelijk advies is nog veel belangrijker. Het zijn immers dure verzekeringen en het zou zonde zijn als je het verkeerde afsluit.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, henkh zei:

Per sé vasthouden van een arbodienst of deze nu van de verzekeraar is of zelfstandig is is idd een verkeerde oplossing. Als ondernemer wil je gewoon keuze vrijheid hebben en de "leverancier" kiezen waar je jezelf het prettigst bij voelt.  Voor mij was dat een reden om naar een andere arbo over te stappen en gelukkig bood de verzekeraar die mogelijkheid. 

 

Die percentages zijn vastgesteld n.a.v. het forse verzuim in 2018 en 2019 door verzekeraar zelf. momenteel ben ik in gesprek met andere partijen om te kijken of er nog mogelijkheden zijn. Zo niet dan gaan we gewoon door bij de huidige partij. Zonder kunnen we niet en als ik dit topic  goed lees is het alternatief ook geen optie.

 

Beste Henk,

 

Ik vermoed dat je mijn reactie niet  helemaal begrijpt :winking-face:. Dat is namelijk geen waarde-oordeel over jouw arbo-keuzes en jouw verzuimpercentages die jou tot reactie noopt, maar over de opmerking van Pinkylade daarover dat  ze " daar wat mee kan en dat dat stof is voor het gesprek (met haar adviseur)".

Dat  is namelijk niet zo en niet verstandig een snelgroeiend bedrijf met veel meer personeel en loonsom in een totaal andere branche met een andere CAO, moet zich niet baseren op  willekeurige cijfers van een ander bedrijf dat een veel kleinere loonsom kent . Jouw premiepercentages zijn voor haar bedrijf absurd (maar voor jouw bedrijf  dus niet : dar komt o.a. door de sector en doordat jouw loonsom ruw geschat een factor 4 tot 6 lager ligt )  

 

En ook de keuze voor een arbodienst is voor haar en haar bedrijf een hele andere. Ze moet niet kiezen voor de arbodienst waar ze zich "het prettigst bij voelt":  Ze moet nu kiezen voor een verzekeraar en een product dat haar een acceptabele en vooral stabiele premie biedt, en vooralsnog accepteren dat ze dan mogelijk geen vrije arbo-keuze meer heeft. 

En het zou me niet verbazen als uit risicotechnisch onderzoek blijkt dat  voor dit bedrijf een veel  uitgebreidere dienstverlening zoals de MKB verzuim ontzorgverzekering een absolute must have of noodzaak is, en dat vrije Arbokeuze dus helemaal niet zo  veilig en verstandig is: het management van dit bedrijf heeft namelijk al veel te veel op het bordje , en deze verzekering biedt extra handen aan het bureau die hard nodig zijn.  Dat moet je je niet alleen "prettig voelen" bij een Arbodienst maar heb je een casemanager, arbodienst en re-integratiespecialist nodig die jou alle zorgen uit handen neemt.

 

En - eerlijk gezegd - de huidige arbodienst (in any) pakt zaken voorlopig nog niet zo goed op . De situatie in de  titel en startpost  oogt niet of niet geheel als medisch verzuim maar als regelrechte werkweigering. Hier wordt misbruik gemaakt van de situatie. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Jasper S. zei:

Ik had afgelopen jaar een adviseur, die gewoon alle gevonden premies, pakketten en arbodiensten (met alle mogelijke pakketten) in een lijst had gezet en vervolgens vroeg wat ik de beste optie vind.

 

Dat is een goede optie, maar ik doe het meestal andersom:  ik vertel aan de hand van het overzicht wat ik als adviseur de beste optie vind, en vraag ik vervolgens aan de klant of hij/zijn mijn motivatie begrijpt en onderschrijft.  De klant schakelt  mij namelijk niet voor het maken van vergelijkingen (die komen ook meestal vrij eenvoudig  uit offertetools zoals Turien & Nedasco), maar voor het inzichtelijk maken wat de beste keuze is. 

Voor verzuimverzekeringen ligt de nadruk van de klant altijd heel sterk op de prijs, maar premiestabiliteit en de vergoeding voor en dienstverlening rondom arbo en interventies worden steeds belangrijker (want de financiële gevolgen van een verkeerde of suboptimale keuze  daarin steeds groter)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 590 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.