Ga naar inhoud
Geplaatst:

Elinora

Een theater kaartje omzetten als donatie, hoe kan ik dit op de juiste manier verwerken in de administratie? 

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Elinora

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Moet je even schetsen wat je bedoelt:

 

Heb jij het kaartje gekocht of juist verkocht?

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Elinora

  • Auteur

Een driekwart jaar geleden verkocht, nu ipv geld teruggeven mag dit kaartje omgezet worden als donatie. Toen der tijd is het kaartje geboekt als omzet theaterprogrammering.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Ik zou het dan boeken als negatieve omzet (als de software dat toelaat) of anders onder verkoopkosten

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Elinora

  • Auteur

Dank je wel.

Geplaatst:

Prinsenhof

Wacht heel even Joost, ik lees het anders.

 

4 uur geleden, Elinora zei:

Een driekwart jaar geleden verkocht, nu ipv geld teruggeven mag dit kaartje omgezet worden als donatie. Toen der tijd is het kaartje geboekt als omzet theaterprogrammering.

 

Het kaartje is vorig jaar aan het begin het seizoen verkocht (gemakshalve 1 september 2019)

Het geld is ontvangen op uw bankrekening of contant op 1 september 2019.

Deze verkoop heeft u al geboekt als omzet op 1 september 2019.

 

Nu zegt uw bezoeker. "Ik hoef geen geld terug, ik hoef geen voucher, ik hoef er niets voor  terug" toch? En dat noemen we nu "een donatie voor het behoud van het theater".

 

Het is dan toch boekhoudkundig hetzelfde als iemand die niet komt naar voorstelling, een no-show. De omzet is al geboekt in 2019 en de dienst wordt niet geleverd in 2020.

 

Volgens mij zou ik dan helemaal niets boeken in 2020 (maar ik run geen theater ...). Zeker niet als 2019 al is afgesloten.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Nu ik prinsenhofs redenatie lees:

Klopt het wat hij stelt, de persoon die het kaartje gekocht heeft, ziet van het bezoeken van het optreden af?

 

Dan blijft het gewoon omzet helaas. 

 

Alleen qua btw heb je nog een optie om die terug te vragen. Dan moet in jouw algemene voorwaarden staan dat het niet teruggeven van de prijs van een kaartje beschouwd zal worden als een schadevergoeding. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Prinsenhof

2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Alleen qua btw heb je nog een optie om die terug te vragen. Dan moet in jouw algemene voorwaarden staan dat het niet teruggeven van de prijs van een kaartje beschouwd zal worden als een schadevergoeding. 

 

Dat is toch een mogelijk lichtpuntje Joost! Als dat zo is kunnen heel veel theaters en evenementen hier in gaan duiken. Hier ligt toch een branchebrede kans, of vergis ik me.

 

Als omzet "geconverteerd" wordt naar "schadevergoeding" (of een ander gunstig etiket) dan zouden enkele branches waar nu harde klappen vallen, opeens extra liquide middelen kunnen krijgen, in de vorm van teruggave btw.

 

Chapeau Joost.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
8 minuten geleden, Prinsenhof zei:

 

Dat is toch een mogelijk lichtpuntje Joost! Als dat zo is kunnen heel veel theaters en evenementen hier in gaan duiken. Hier ligt toch een branchebrede kans, of vergis ik me.

Daar is de branche zeker bekend mee. Licht uiteraard genuanceerder, maar het heeft zeker de aandacht

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Highio

BTW-tarief podiumoptredens

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • Roel J locked this topic
Geplaatst:

Roel J

modcomment: Offtopic reacties verborgen.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

De kwestie "moet ik btw afdragen over diensten die niet geleverd zijn omdat de afnemer niet op kwam dagen", is zeer actueel.

Denk aan elke vorm van dienst waarbij de afnemer betaalt om aanwezig te zijn en daarbij iets te genieten. Vluchten, voorstellingen, speeddaten, recreatief verblijf, etc. 

 

De gangbare mores was, btw afdragen. Inmiddels is het EU hof van justitie daarin een stuk duidelijker. Als de ondernemer schade ondervindt en de betaling voor de niet afgenomen dienst volgens de voorwaarden van de ondernemer een schadevergoeding is, dan is er geen btw verschuldigd. Daarbij is het wel vereist dat de voorwaarden van die ondernemer aangeven dat geen restitutie plaatsvindt omdat de ondernemer bij een no show schade heeft. De reeds betaalde vergoeding wordt dan gezien als schadevergoeding, vrij van btw.

 

Anders wordt het als er geen schade is! Bijvoorbeeld een vliegmaatschappij die de betaalde stoel bij een no show opnieuw kan verkopen. Of als in de voorwaarden niets is opgenomen over schadevergoeding. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

  • Roel J unlocked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.