Momenteel doe ik onderzoek naar de benodigheden voor import van geroosterde koffie (levensmiddelen) en koffieproducten uit Vietnam om in Nederland (en later Europa) te verkopen. Het product zal gemaakt en verpakt worden in VIetnam, waarna ik het alleen nog naar Nederland wil importeren en verkopen. Hier loop ik echter nog wat vast wat betreft producteisen voor levensmiddelen. hopelijk kunnen jullie hierbij helpen!
Tot op heden heb ik het volgende gevonden.
Warenwet -> In de warenwet staat beschreven waar het geimporteerde product aan moet voldoen qua
A) algemene productveiligheid en
B) Consumenten veiligheid/informatie.
Om dit verder op te splitsen heb ik het volgende gevonden:
A) Algemene productveiligheid
De producent van het product moet aan de volgende qualifications voldoen, voordat het product op de markt mag worden gebracht:
2.1. Good Manufacturing Processes (GMP) – Addition on HACCP
2.2. Good Hygiene Practices (GHP) – Addition on HACCP
2.3. Food Safety Management Systems (FSMS) – Obtained after qualifying for HACCP, GMP and GHP
3. NEN & ISO 9001:2015 International Norm for Quality Management
4. NEN & ISO 22000:2018 International Management System for Safety of Food Products
5. World Health Organisation – Good Manufacturing Practices (WHO-GMP)
6. International Food Standards (IFS)
vraag: Klopt het dat de producent van de koffie aan al deze eisen moet voldoen voordat het product mag worden geexporteerd naar Nederland?
Importeur (ik):
Het zal aan mij zijn om het product in een labaratorium te testen in zowel Vietnam als Nederland.
Waar vind ik aan welke specifieke eisen dit moet voldoen en waar doe ik dit?
B) Consumenten Veiligheid/ Informatie
Wat betrefd de consumenten veiligheid en informatie vind ik alleen informatie met betrekking tot het etiket (handboek etikettiering van levensmiddelen). Klopt dit en moet er naast het etiket nog ergens aan worden voldaan? Moet het etiket vervolgens worden goedgekeurd in Nederland en waar doe ik dit?
Als jullie hierbij kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Er zijn veel bronnen van informatie, maar word naast deze informatie niet veel duidelijker van wat er online te vinden valt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
John Vu
John Vu
Hallo allemaal een aangenaam kennis maken!
Momenteel doe ik onderzoek naar de benodigheden voor import van geroosterde koffie (levensmiddelen) en koffieproducten uit Vietnam om in Nederland (en later Europa) te verkopen. Het product zal gemaakt en verpakt worden in VIetnam, waarna ik het alleen nog naar Nederland wil importeren en verkopen. Hier loop ik echter nog wat vast wat betreft producteisen voor levensmiddelen. hopelijk kunnen jullie hierbij helpen!
Tot op heden heb ik het volgende gevonden.
Warenwet -> In de warenwet staat beschreven waar het geimporteerde product aan moet voldoen qua
A) algemene productveiligheid en
B) Consumenten veiligheid/informatie.
Om dit verder op te splitsen heb ik het volgende gevonden:
A) Algemene productveiligheid
De producent van het product moet aan de volgende qualifications voldoen, voordat het product op de markt mag worden gebracht:
1. Food Safety Standard License (FSS)
2. Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP). -> Moet voldoen aan Europese normen https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02004R0852-20090420&from=NL
Extra aan de HACCP -
2.1. Good Manufacturing Processes (GMP) – Addition on HACCP
2.2. Good Hygiene Practices (GHP) – Addition on HACCP
2.3. Food Safety Management Systems (FSMS) – Obtained after qualifying for HACCP, GMP and GHP
3. NEN & ISO 9001:2015 International Norm for Quality Management
4. NEN & ISO 22000:2018 International Management System for Safety of Food Products
5. World Health Organisation – Good Manufacturing Practices (WHO-GMP)
6. International Food Standards (IFS)
vraag: Klopt het dat de producent van de koffie aan al deze eisen moet voldoen voordat het product mag worden geexporteerd naar Nederland?
Importeur (ik):
Het zal aan mij zijn om het product in een labaratorium te testen in zowel Vietnam als Nederland.
Waar vind ik aan welke specifieke eisen dit moet voldoen en waar doe ik dit?
B) Consumenten Veiligheid/ Informatie
Wat betrefd de consumenten veiligheid en informatie vind ik alleen informatie met betrekking tot het etiket (handboek etikettiering van levensmiddelen). Klopt dit en moet er naast het etiket nog ergens aan worden voldaan? Moet het etiket vervolgens worden goedgekeurd in Nederland en waar doe ik dit?
Als jullie hierbij kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Er zijn veel bronnen van informatie, maar word naast deze informatie niet veel duidelijker van wat er online te vinden valt.
Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen!
John
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65721-import-koffie-vietnam-producteisen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag