• 0

Welke leersoort is absoluut NIET dierlijk??

 

Hoi allemaal,

 

Ik zit met een dilemma, leer of geen leer.  Ik wil heel graag leer gebruiken voor mijn sieraden omdat ik het prachtig en stoer  vind, maar ik vind dieren vele malen prachtiger en hun levens veel  belangrijker. Nu snap ik niet meer of er ook echte duurzame opties bestaan voor leer zonder er dierlijke stoffen en huiden zijn in verwerkt? Ik zoek en lees erover en raak steeds meer verward door, ik vind heel belangrijk om de dieren en de natuur te beschermen en dat wil ik ook gaan uitstralen met mijn onderneming,  ik zou me heel rot en schuldig voelen als ik ook zou  bijdragen aan de dierenleed en met hun vacht en huid te gaan handelen voor wat centen. Welke leer 'of iets wat erop lijkt' is nou echt niet dierlijk? waar moet ik opletten? Ook heel belangrijk, wat kunstleer wordt genoemd, is dat nou ook ECHT vegan en diervrij? Ik las ook  ergens iets over 'Fruitleer', maar waar of hoe te koop nog geen idee,  graag jullie info en ideeen :smiling-face-with-halo:

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 9-6-2020 om 08:29, Cosara zei:

Uit het relaas maak ik op dat het hierbij uitsluitend gaat om aan behoefte van de ontwerper/kunstenaar zelf te voldoen.

Op zich is daar niks mis mee, maar de argumentatie slaat helemaal nergens op.

Ik zou deze visie niet als marketinginstrument gaan gebruiken.

 

Jammer genoeg dat als men denkt aan dierwelzijn en leven, dat dat nergens op slaat!! U waarschijnlijk als de meeste mensen denkt en gelooft dat dieren er zijn om geconsumeerd te worden door de mens,juist dit slaat nergens op. Klopt het is mijn behoefte en mijn normen en waarden als normale persoon en die ga ik zeker ook in mijn onderneming zonder uitzondering toepassen, ik zou het juist goed promotten niet tot winstgevende doelen op eerste plaats' al zeker als ondernemer wil je altijd winst maken' maar eerder wat meer awareness  spreiden, mensen moeten eens stoppen of 'verminderen tenminste'  om met dierenhuiden te gaan pronken. Ik zie dit juist als een heel sterke kant van mijn onderneming straks, en met trots 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-6-2020 om 16:23, R.I.P. - Benm zei:

 

Waarom niet? Er is een markt voor veganistische producten van allerlei soorten. 

 

De zin en onzin daarvan is prima te bespreken, maar dat neemt voorlopig niet weg dat die markt bestaat, en lucratief kan zijn om te bedienen. 

Juist, er zijn minstens genoeg natuur en dierliefhebbers, vegetariers, veganisten etc

Ik denk eerder de velen zullen ermee eens zijn,  en degenen die uberhaupt voor echte leer gaan hoef ik ze niet hoor

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Dit is juist hoe de mens 'automatisch' excuses verzint om zijn daden tegen de natuur en de dieren niet te herzien.

Het zijn geen excuses, maar het is een idee van duurzaam produceren en consumeren. En een dierliefhebber of vegetariër draagt volgens mij gemiddeld gerust een paar echt lederen schoenen, een riem en een tas. Met daarbij een hele verzameling in de kast.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bernna zei:

Juist, er zijn minstens genoeg natuur en dierliefhebbers, vegetariers, veganisten etc

Ik denk eerder de velen zullen ermee eens zijn,  en degenen die uberhaupt voor echte leer gaan hoef ik ze niet hoor

 

Je vraagt ons om een oplossing, terwijl jij degene wilt zijn die het probleem oplost. Als je die tegenstelling kunt oplossen, heb je een oplossing.

 

Écht nepleer!

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, jochem8 zei:

wellthat.jpg

Daar bestaat ook een mooi woord voor ... tunnelvisie.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien is het beter om al die negatieve reacties te negeren Bernna. Als jij niet met leer wil werken omdat je dat niet diervriendelijk vindt, hoef je niet perse verantwoording af te leggen aan mensen die gaan uitleggen dat er ook aan plastic, metaal, glas en gras een luchtje zit. En als ze dan vals worden met termen als kortzichtig, zelfzuchtig en tunnelvisie dan moet je maar denken dat er een persoonlijke aanleiding is voor al die onverhulde agressie.

 

Vleeseters zijn soms bloeddorstig.

 

Dan liever een paar kalme herkauwers (van chocolade). :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad: wat maakt het allemaal uit?

 

Als je klant specifiek een product zonder dierlijke componenten wil kopen en het verder niet zoveel uitmaakt of de rest schadelijk is voor wie/wat dan ook, dan ben je er toch over uit?

 

Je bedient domweg een markt ongeacht of die markt intelligent is of niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar een markt als die voor glutenvrije producten - die is enorm, terwijl minder dan 1% van de mensen daadwerkelijk enig probleem heeft om gluten te verteren. Voor niet-patiënten zijn het domweg nuttige eiwitten, maar er zijn domweg heel veel mensen die geloven dat gluten ongezond zijn, ook als is dat in 90% van de gevallen compleet onterecht. 

Link naar reactie
  • 0

Je kan toch ook als leverancier zeggen: bepaalde dingen doe ik niet. Daarover hoef je aan niemand verantwoording af te leggen. Dat is jouw keuze. Anderen kunnen dat onzin vinden, het niet met je eens zijn, boos worden. Maar dat maakt allemaal niks uit. Je mag het zelfs actief uitdragen. Denk bijvoorbeeld aan 'niet getest op dieren' of 'bevat geen kleur- en smaakstoffen'. De markt of de klant bepaalt niet wat een ondernemer doet, dat is toch altijd nog de ondernemer zelf. En die klant gaat maar ergens anders naartoe als dat 'm niet zint.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar die klant neemt dan wel zijn omzet mee naar een ander. 

 

Als je iets relatief eenvoudig kunt realiseren en daarmee de klant kunt behouden dan loont het wellicht om dat domweg maar te doen. 

 

Kleurstoffen zijn er een aardig voorbeeld van: er zijn perfect ongevaarlijke synthetische rode kleurstoffen, maar sommige fabrikanten kiezen er voor om een product te kleuren met sap van rode bieten: niet omdat dat beter/veiliger/goedkoper/etc is, maar zodat ze geen 'E-nummer' hoeven te vermelden. 

 

Dat levert absoluut idiote situaties op waarbij ingredienten die in principe best gezond zijn vervangen worden door extracten: Als je ergens vitamine C in gooit als zuurteregelaar of anti-oxidant moet je E300 vermelden als je dat met de zuivere stof doet. Maar goed, je kan dan ook 'citroenextract' declareren als je het betrekt uit citroenen. Precies dezelfde stof, identiek op atomair niveau, maar regels zijn regels ;)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 13-6-2020 om 02:50, R.I.P. - Benm zei:

Tja, maar die klant neemt dan wel zijn omzet mee naar een ander. 

 

De Judaskus aan de markt? Je mag jouw overtuigingen voor een grijpstuiver verkopen, maar als deze ontwerper-ondernemer dat niet wil is dat haar goede recht. Dat hoeft ze ook aan niemand te verantwoorden, dat is het fijne van zelfstandig ondernemen.

 

Het is helemaal niet gezegd dat een keuze tegen leer meteen leidt tot een keuze voor plastic met weer een heleboel nieuwe mogelijke bezwaren. Zo'n keuze is bovendien geen aanleiding om vraagtekens te plaatsen bij de intelligentie van de ondernemer en haar klanten, laat staan om stempels als kortzichtig en tunnelvisie te gebruiken. 

 

Er wordt zo wel erg zwart-wit stelling genomen. Als je vragen stelt bij het gebruik van dierenhuiden, moet je blijkbaar ook kritisch kijken naar plastic, metaal, stenen en glas? Dan kun je dus helemaal niets meer. Op zo'n manier creëren de critici een excuus om ook helemaal nergens over na te denken, en dat gebeurt nog tamelijk agressief ook. Zal wel een onderdrukt schuldbewustzijn zijn. Je kan toch als ondernemer simpelweg stellen: ik wil graag met respect voor mens, dier en milieu te werk gaan. En daarom begin ik met wat me het meeste dwars zit aan te passen. In dit geval is dat leer.

 

Dat marketingafdelingen rare keuzes maken om hun story-telling te verbeteren is eigenlijk een ander verhaal. De aanvankelijke vraag in dit topic werd niet gesteld vanuit marketingoptiek, maar op basis van een persoonlijke overtuiging.

 

:smiling-face-with-sunglasses:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik ben materiaal-adviseur op het gebied van kunststoffen en wil graag de inhoudelijke toevoeging maken dat juist PVC en poly-urethaan problematische kunststoffen zijn die je het liefst nooit gebruikt.

Beide hebben zowel in de productiefase nadelen vanwege de gebruikte chemicaliën en in de (na)gebruiksfase vanwege niet fijne afbraakproducten, denk b.v. ook aan verbranding.
Als je andere kunststoffen dan bovengenoemde kunt krijgen is dat waarschijnlijk beter. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.