Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Groothandel creëert oneerlijke concurrentie via eigen webshops

Geplaatst:

Toro80

Voor 1 van mijn niches heb ik mij aangemeld bij een groothandel en inmiddels goed gekeurd dus was wat research aan het doen naar prijsverhoudingen kom ik er vervolgens achter dat ze zelf gewoon meerdere webshops hebben waar ze hun spul uit de groothandel verkopen tegen prijzen waar niet mee te concurreren valt.

Dus op de groothandel site zetten ze bij artikel A als adviesprijs €49,95 incl. De inkoopprijs is volgens hun €35 ex en omdat ze ons als klant natuurlijk waarderen krijgen we zogenaamd 20% korting, wat uiteraard al onzin is maar goed, en is de inkoop prijs met korting €28 ex. Verzendkosten bedragen €6,95.

Vervolgens kom ik op hun webshop terecht en verkopen zij het artikel voor €30 incl btw en €4,95 verzendkosten. Als ik de btw erbij reken kost het mij alleen al €33,88 en dan heb ik nog niet eens een percentage voor winst er bij gedaan..

Nou zal ik er waarschijnlijk toch niets tegen kunnen doen dus tik het maar om het uit mijn systeem te krijgen maar vind dat echt een smerige manier van zaken doen! Dus je wilt dat wij ondernemers bij jou inkopen en vervolgens concurreer je ons eruit..

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Ik ben het met je eens dat de uitzonderingen op de simpele regel dat het niet toegestaan is dermate complex zijn, dat het vrijwel niet meer te volgen is. Je hebt ook nog zoiets als de bagatel-uitzondering bijvoorbeeld. :face-with-rolling-eyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

TwaBla

  Op 5-8-2020 om 07:43, termsheet zei:

Dus dat moet hoe dan ook goed gaan. 

 

Was het maar zo makkelijk. Ook op dit forum genoeg verhalen van ondernemers die door de bomen het bos niet meer zien. 

 

Bijvoorbeeld omdat ze boze brieven krijgen van groothandels die menen een exclusief recht te hebben en op grond daarvan anderen uit de verkoop willen weren. Of gedoe over internetverkoop. De uitleg van de regels en de handhaving is niet duidelijk en vaak zwabberig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Daniel_Nijmegen

het grootste probleem is vaak niet of je wel of niet gelijk hebt (hoewel dat ook erg ondoorzichtig kan zijn met tal van uitzonderingen enz.) maar gelijk krijgen.

B.v. die groothandels waarvan ik de producten graag wil verkopen op platformen maar die dat in de voorwaarden verbieden omdat ze daar geen concurentie willen.

 

Het is vrij duidelijk dat ik daarbij gelijk heb met dat niet mag, maar wat doe je eraan? klacht bij de ACM? die komen pas in actie bij honderden klachten, niet bij 1 klacht van 1 afnemer van 1 groothandel.

het gewoon doen? dan stopt die leverancier gewoon met leveren aan je.

Naar de rechter om aflevering af te dwingen en te klagen over die onwettelijke voorwaarden? dan blijft er dus niks van je relatie met die leverancier over.

en als je al wint dan zit er voortaan gewoon 4 dagen levertijd op de producten voor jou, gaan je inkoopprijzen plots omhoog of zijn producten plots uitverkocht.

 

Je kan als kleine speler dus nog zoveel gelijk hebben maar zie dat ook maar te krijgen.

Geplaatst:

Daniel_Nijmegen

  Op 5-8-2020 om 11:21, termsheet zei:

Is geen beginnen aan. Ik zou dan direct bij de fabrikant inkopen en als dat niet kan, gewoon een ander product zoeken. Klacht indienen bij de ACM zou ik zeker blijven doen en zelfs bij het ministerie maar ik zou niet blijven hangen hierin. Gewoon door blijven zoeken naar kansen.

dat is precies wat ik bedoel.

je hebt gelijk maar gaat het niet krijgen.

dus zoek andere oplossing en werk eromheen.

Geplaatst:

cp1234

  Op 3-8-2020 om 11:31, herman van der helm zei:

 

Als zij al zoveel meer waarde voor de eindklant toevoegen dan jij is het duidelijk dat jij er  voor hen niet toe doet. Zij hoeven dan ook niets van jou te verwachten om hun omzet te vergroten, dat kunnen ze makkelijk zelf.

 

Ik zal een voorbeeld uit mijn praktijk geven. Ik verkoop o.a. tractoronderdelen aan reparatiebedrijven. Ik heb vele collega's en concurrenten, die verkopen ook dezelfde onderdelen  voor (soms veel) lagere prijzen. Omdat ik 45 jaar ervaring heb in een bepaald merk kopen toch veel reparatiebedrijven en zelfreparateurs bij mij de spullen. Ik lever er inbouwadvies en de benodigde know how en afstelgegevens gratis bij.

In Coronatijd heeft me dat door de crisis heengetrokken, omdat de andere handel in tilapparatuur zo goed als stil heeft gelegen.

 

Als ik jou was zou ik gaan kijken wat je aan waarde kunt toevoegen aan bestaande producten wat anderen niet kunnen of willen. Dan kun je tegen hogere prijs verkopen. Als je dan goede omzet weet te creëren krijg je vanzelf ook grotere marges.

 

  Op 3-8-2020 om 11:33, Toro80 zei:

Sorry maar jouw situatie is totaal niet te vergelijken met deze situatie.

 

Met alle respect, maar Herman geeft jou hier het schoolvoorbeeld van toegevoegde waarde én het belang ervan om te kunnen concurreren tegen lagere prijzen.

 

En toegevoegde waarde is precies waar het in deze om draait.

 

Wanneer er voor een groothandel / leverancier geen voordeel in zit om het via jou te verkopen kan hij het evengoed zelf doen. In veel gevallen tegen een scherpere prijs.

 

Als jij naast 'prijs' met je webshop geen enkele echte toegevoegde waarde kan bieden ben je in deze uitgespeeld.

 

Het stoort mij sowieso dat met name de jongere generatie her en der webshops opent als 'ondernemer', maar in feite een doorschuifluik is dat 'prijs' als enige toegevoegde waarde zit. Elke ondernemer weet dat je moet zoeken naar een voordeel (of toegevoegde waarde) die concurrenten niet of nauwelijks (kunnen) bieden.

Geplaatst:

Seagull

Als je echt serieus dit product wilt doorverkopen moet je leren om verticaal te groeien. Verticaal groei betekent dat jij het niet alleen verkoopt maar ook gaat produceren.  

Als je echter focust op het zijn van retailer dan moet je met de tijd meegaan en een bedrijfsmodel gaan creëren dat je meer producten kan verkopen doordat er meer klanten bij jouw aankloppen voor het product zelf. 

Maar als je doorgaat met hetzelfde dan moet je door de zure appel heen bijten. Je kan nieuwe groothandels vinden of makkelijk zelf importeren.

Success

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.