ik heb een bedrijf waarbij ik in 2017 een machine heb aangeschaft van 3500€ excl btw.
Deze werd geadviseerd door onze boekhouder (die doet enkel de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting) in 5 jaar af te schrijven 20% per jaar met na 5 jaar nog een restwaarde van 1000€.
Nu gaan we deze machine verkopen na drie jaar en kopen na verkoop van deze een nieuwe betere machine terug.
We verwachten voor de machine nog 3000€ / 3500€ te krijgen ex btw.
Dit is hoger , als we dit krijgen dan de waarde zoals die nu in de boeken staat.
is dit een probleem?
stel dat ik 3500€ ex btw ontvang, dan boek ik dat als inkomsten vanuit verkoop ?
en de nieuwe machine wordt dan weer een investering met investeringsaftrek neem ik aan?
Een collega adviseerde mij de machine particulier te verkopen, maar ik verwacht dat maar weinig mensen daarin geïnteresseerd zijn, willen toch graag met factuur ..
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
KEJA
KEJA
Beste allen,
ik heb een bedrijf waarbij ik in 2017 een machine heb aangeschaft van 3500€ excl btw.
Deze werd geadviseerd door onze boekhouder (die doet enkel de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting) in 5 jaar af te schrijven 20% per jaar met na 5 jaar nog een restwaarde van 1000€.
Nu gaan we deze machine verkopen na drie jaar en kopen na verkoop van deze een nieuwe betere machine terug.
We verwachten voor de machine nog 3000€ / 3500€ te krijgen ex btw.
Dit is hoger , als we dit krijgen dan de waarde zoals die nu in de boeken staat.
is dit een probleem?
stel dat ik 3500€ ex btw ontvang, dan boek ik dat als inkomsten vanuit verkoop ?
en de nieuwe machine wordt dan weer een investering met investeringsaftrek neem ik aan?
Een collega adviseerde mij de machine particulier te verkopen, maar ik verwacht dat maar weinig mensen daarin geïnteresseerd zijn, willen toch graag met factuur ..
alvast dank voor jullie reacties
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/66603-teveel-afgeschreven-restwaarde-te-hoog/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag