Met veel interesse lees ik al een tijdje mee op het forum, maar nu ga ik dan eindelijk zelf de sprong in het diepe maken!
Mijn situatie is als volgt: Ik ben in fulltime in loondienst, waarbij ik in de hoogste schaal val voor de inkomstenbelasting.
Door Covid-19 hoef ik tot eind april 2021 geen werkzaamheden uit te voeren voor mijn werkgever, waardoor ik zeeën van tijd heb om zelf mijn ondernemersdroom in vervulling te laten gaan.
Momenteel ben ik bezig om een samenwerking op te starten met een IT-bedrijf(BV) en een videoproductiebedrijf(BV), om een gameconcept op de markt te brengen. De eigenaren van beide bedrijven ken ik zeer goed, zij elkaar nog niet zo goed. Ik ben dus eigenlijk de lijm
De bedoeling is dat ik dan dit gameconcept ga leiden en exploiteren, maar tegelijkertijd dient deze samenwerking als proef of de samenwerking bevalt. Mocht deze slagen en de samenwerking bevalt goed, dan is het de bedoeling dat we opzoek gaan naar klanten waar we op projectbasis gameconcepten voor kunnen bouwen (zowel het IT-bedrijf als het videoproductiebedrijf zien de potentie hiervan in en hebben zelfs al klanten benaderd waaruit bleek dat deze interesse hebben).
Doordat er in de toekomst mogelijk projecten met hoge budgetten in het verschiet liggen, heb ik beide bedrijven zover gekregen om hun aandeel in het gameconcept als investering te zien, in plaats van dat ik daar de marktprijs voor moet betalen. In ruil hiervoor willen ze natuurlijk wel onderdeel zijn van de opbrengsten. Dan nu mijn vraag:
Wat zijn jullie ideeën hoe dit het beste in te richten?
Ik ben zelf tot de volgende mogelijke oplossingen gekomen:
Ik begin zelf een eenmanszaak, waarbij ik royalties/licentiekosten betaal aan de BV's per euro omzet die ik haal met de verkoop van mijn gameconcept. Probleem hierbij is, hoe treden we naar buiten toe op als we opzoek gaan naar grotere projecten op offertebasis? Daarnaast is voor mij persoonlijk niet heel voordelig, aangezien ik geen recht het op allerlei aftrekposten en alle winst meteen in de hoogste schaal inkomstenbelasting vallen door mijn inkomen uit loondienst.
We beginnen samen een VOF, waarbij we het onderlinge aandeel vooraf bespreken. De 2 BV's krijgen beide een deel van de aandelen, ikzelf de rest. De opbrengsten van het eerste gameconcept komt dan volledig ten goede aan de VOF, waarna deze de winst uitkeert aan de aandeelhouders. Vanuit deze VOF gaan we opzoek naar nieuwe opdrachten, waarbij elk van de BV's een factuur sturen naar de VOF mochten we projecten binnenhalen. Probleem hier is dat elk van ons volledig hoofdelijk aansprakelijk wordt bij een faillissement van de VOF (de BV's zijn natuurlijk deels beschermd). Is het mogelijk om de tekenbevoegdheid zo te regelen dat er geen schulden gemaakt mogen worden zonder dat elk van de aandeelhouders in de VOF mee tekenen?
We beginnen een nieuwe BV, met iedereen zijn/haar eigen aandeel. Probleem wordt dan het DGA salaris, aangezien ik niet verwacht dat het de eerste 2 a 3 jaren mogelijk is een salaris van 46.000 euro te betalen aan mijzelf als DGA zijnde.. Daarnaast wil ik dit salaris ook helemaal niet en heb ik het ook niet nodig, ik wil het geld de eerste jaren volledig ten goede laten komen aan de groei van de onderneming (en de " terugbetaling" van de 2 BV's die hun tijd en manuren investeren in het ontwikkelen van het game concept). Ik weet dat er wat uitzonderingen mogelijk zijn om het DGA salaris te verlagen als startup zijnde, maar dan nog..
Uiteraard ga ik ook nog advies inwinnen bij een professional fiscalist/jurist, maar ik doe altijd graag eerst zelf mijn huiswerk
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bobermo
Bobermo
Beste allemaal,
Met veel interesse lees ik al een tijdje mee op het forum, maar nu ga ik dan eindelijk zelf de sprong in het diepe maken!
Mijn situatie is als volgt: Ik ben in fulltime in loondienst, waarbij ik in de hoogste schaal val voor de inkomstenbelasting.
Door Covid-19 hoef ik tot eind april 2021 geen werkzaamheden uit te voeren voor mijn werkgever, waardoor ik zeeën van tijd heb om zelf mijn ondernemersdroom in vervulling te laten gaan.
Momenteel ben ik bezig om een samenwerking op te starten met een IT-bedrijf(BV) en een videoproductiebedrijf(BV), om een gameconcept op de markt te brengen. De eigenaren van beide bedrijven ken ik zeer goed, zij elkaar nog niet zo goed. Ik ben dus eigenlijk de lijm
De bedoeling is dat ik dan dit gameconcept ga leiden en exploiteren, maar tegelijkertijd dient deze samenwerking als proef of de samenwerking bevalt. Mocht deze slagen en de samenwerking bevalt goed, dan is het de bedoeling dat we opzoek gaan naar klanten waar we op projectbasis gameconcepten voor kunnen bouwen (zowel het IT-bedrijf als het videoproductiebedrijf zien de potentie hiervan in en hebben zelfs al klanten benaderd waaruit bleek dat deze interesse hebben).
Doordat er in de toekomst mogelijk projecten met hoge budgetten in het verschiet liggen, heb ik beide bedrijven zover gekregen om hun aandeel in het gameconcept als investering te zien, in plaats van dat ik daar de marktprijs voor moet betalen. In ruil hiervoor willen ze natuurlijk wel onderdeel zijn van de opbrengsten. Dan nu mijn vraag:
Wat zijn jullie ideeën hoe dit het beste in te richten?
Ik ben zelf tot de volgende mogelijke oplossingen gekomen:
Uiteraard ga ik ook nog advies inwinnen bij een professional fiscalist/jurist, maar ik doe altijd graag eerst zelf mijn huiswerk
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Mvg Bob
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/69414-samenwerking-opzetten-advies-nodig/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag